ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Meurman, von  (läst 1477 gånger)

2008-03-30, 23:13
läst 1477 gånger

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Johan von Meurman född 27/4 1654 i Stockholm , död 1740
Gift med en Katarina Ekestubbe född 1654 , död 1697 Stockholm.
 
Någon som har nån info om vart Meurman kommer ifrån ?
 
Mvh Aléx

2008-03-31, 16:42
Svar #1

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Hittade detta om det kan vara till någon nytta / Maritha
Johan Muerman, from Hasewinkel in Westphalia known 1600, married Anna Kramers and had issue a son Henrik Muerman, born 2 July 1584 at Hasewinkel, died 19 October 1651 at Stockholm, married 19 November 1615 Maria Andersdotter (born 2 July 1598 at Stockholm, died 15 July 1643, buried at Storkyrkan, daughter of merchant Anders Larsson and Margareta Johansdotter. They had issue as follows:
 
1. Johan Muerman, born 17 April 1617, died 3 May 1673 at Stockholm, buried 15 May 1673 at Kristianstad church, married 23 September 1647 Elisabet Sylvester (born 1631, died 27 September 1671 at Kristianstad (daughter of Sylvester Sylvestersson).
1.1. Jakob von Meurman, born 27 April 1654 at Stockholm, ennobled vit the surname von Meurman, died 7 March 1740 at Stockholm, married 1stly 26 June 1678 at Ivangotod Catharina Ekestubbe

2012-01-20, 17:37
Svar #2

Irmeli Grunau

Mörman - Meurman (I Sverige? I Livland? I Finland?)
Sylvester????
 
Detta var ju en intressant fynd med Meurman! Jag har just skrivit om mina hugenotsläktingar (en kvinlig linje) som hette von Wachsmuth (eller de Waxmouth) och som tycks ha cirkulerat från någonstans till Sverige (när?) och sedan till Estland och därifrån till St. Petersburg och därifån ut i tider av den Ryska revolutionen (1917)... vilket vandrande! I min släkt har jag alltså två hugenottsläkter.
 
Sedan har jag denna Meurman i mina rötter! Agathon Meurman (se Wikipedia) är en förfader och en gren äger Liuksiala härgård ännu idag även och de har bytt sitt efternamn till Liuksiala. Där på Liuksiala satt eller bodde en gång Karin Månsdotter om du har hört talas om henne!  
 
Och en stund sedan skrev jag om guldsmeden Hugo Meurman i Åbo (guldsmedsmästare 1690), vars far var Peter Mörman i Wollmar i Livland. Och nu är det på det sättet att jag har börjat fundera om inte även denna Mörman skulle vara en hugenotsläkt också. På något sätt skulle det passa mycket bra!
 
Jag har alltså skrivit hä om von Wachsmuth (hugenotter), Thulé, Mörman-Meurman och om yrken orgelbyggare och guldsmed om hugenotter och emigranter. Kanske kan du titta på dem.
 
Jag ser att här ovan nämns en Sylvester. Jag råkar ha en bekannt som är av släkten Silvasti här i Finland. Början till släkten Silvasti är troligtvis Sylvester. Åtminstone står Sylvester i deras släktbok och de har en släktförening i Finland. Den släkten lär eventuellt komma någonstans från Irland. Dit for ju också hugenotter, men de lär ha integrerat sig med den lokala befolkingen och även anpassat sin religion där.
 
I Agathon Meurmansläkten här tillhör på något sätt också Snellman och Sibelius här i Finland - men hur och hur långt tillbaka i tiden det vet jag inte. Men det fanns ett tv program där Janne Virkkunen nämnde att Sibelius är någonslags släkt (mtv3?? hösten 2011). Virkkunen är en Snellmangren som har förfinskat sitt efternamn, men det lär finnas andra Virkkunen, som inte skall vara släkt. Sibelius nämns också i Silvastis släktbok.  
 
http://www.sibelius.fi/suomi/suku_perhe/suku_sibelius.htm
 
http://www.silvastit.com/Silvastiensukuseura/Sukuseura.html

2012-01-20, 17:41
Svar #3

Irmeli Grunau

Måste korrigera: Hugo Meurman blev guldsmedsmestari i Åbo 1670, och inte 1690 som jag skrev i misstag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna