ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-20  (läst 3455 gånger)

2003-03-15, 08:35
läst 3455 gånger

Anders Wengström

Hej Carola
 
 Boken jag tippsade om innehåller inte något om Bauman vad jag kan minnas, däremot finns de Rees, de Greve och Schetz vilka familjer som de kunde tolkas vara släkt med. Väldigt intressant Däremot finns Västervik uppsatt som en plats dit handelsnätets varor fraktades. Det påvisar att Bauman, de Rees hade kontakt med familjerna i hemlandet fast de levde i Sverige.Det ger en bra översikt hur handeln fungerade.
 
mvh Anders W

2003-03-15, 14:31
Svar #1

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Pernilla !
 
Gissa vem som klicka på knappen ångra igårkväll.
Jo det var lilla jag det, så allting försvann.
Det gör man väl bara en gång eller ?
Så det får bli en kort variant idag om Margareta Hansdotter Bauman = MHB
 
MHB d 1746  gift 1:a med Göran Nilsson
            gift 2:a med Andreas Castman
MHB är dotter till Peter d före 1691.
 
MHB f 26/6 1679  d 16/4 1707  gift 8/11 1679 med Ludvig Liognus.
Dotter till Christoffer f 1648  d 1721.
 
MHB  gift 1711 med Axel Didrikson.
Dotter till Hans  f 1666  d 9 okt 1718.
Hans gift med Margareta Bohm, dotter av ryttmästaren vid Smålands Cavalleri,  Johan Axelsson Bohm och Maria Bononius.  Hon var alltså dotterdotter av kyrkoherde Philipp Bononius i Locknevi.   Vad tror du om detta Pernilla, ett stort ? igen.
 
Mvh  Carola.

2003-03-16, 14:44
Svar #2

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej Carola,  
Jag vet verkligen inte hur det här hänger ihop, men jag är som sagt ganska säker på att Göran Nilssons änka aldrig gifte om sig. Och Ludovic Licenii hustru som avled 1707, hon hette Christophersdotter. Jag tror du har blandat lite där... ;-) Du har satt riktigt farsnamn på henne, men fel patronymikon. Änkan som gifte sig med Kastman hette Hansdotter Bauman.
Margaretha Bom tror jag var gift med Borgm. Hans Bauman. Men var hon kom ifrån vet jag ej.  
 
Hur har du fått upplysningen om att Carin Jönsdotter avled 1710 i Uggletorp? Dombok?
Mvh Pernilla
 
PS: jag har hittat nya upplysningar ang. Daniel de Rees dä's hustru Catharina Philipsdotters och hennes bror borgm. Hans Philipssons anor, som jag skulle vilja diskutera, men jag ska kanske öppna en ny diskussion ang. det? Det har också att göra med familjen von der Linde.

2003-03-16, 18:57
Svar #3

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Pernilla !
 
Jag ska denna vecka skicka iväg alla dessa MHB till Sam Blixt så jag tycker att vi väntar på vad Sam kan ge oss för svar,  bara en liten fråga ett av Hans Bauman och Margareta Bohms barn Anna Helena f 10/8 1707 i Vvik. är gift med Axel Loo  f 1704  d 1787  borgmästare i Vvik.
Tror du det kan stämma  eller hur många borgmästare samtidigt hade dom, eller bytte dom ofta ?
 
Ang. Carin Jönsdotter  sök på Familysearch = De Rees  klicka sedan på IGI/Sweden  gå till nr 27 Catharina de Rees f 1672 Kalmar klicka sedan på family vid föräldrarnas namn.
Vet du hur säker uppgifterna är på familysearch  ?
 
Snälla Pernilla jag vill gärna se uppgifterna på Catharina P:dr och hennes bror samt även om fam. von der Linde, så tala bara om vad jag ska söka/leta någonstans,  jag är även intresserad av Dade.
 
Mvh Carola.

2003-03-16, 19:09
Svar #4

Kenneth Johansson

Hej  
 
Att Catharina Jönsdotter avled 1710 26/4
finns att läsa i Lorens de Rees dagbok.
Han skriver dock inte om hon då bodde i Uggletorp i Frödinge. Hon bodde dock kvar i Uggletorp efter sin makes död. I mantalslängd för 1695  ”Hustru Carin de Rees med 2 döttrar”.
 
Här följer några dagboksanteckningar rörande släkten de Rees gjorda av Lorens de Rees:
(Lorens var son till Daniel de Rees d. y.)
 
Dagboken finns i Föreningen gamla Karlskrona årsbok 1966  
En Karlskronaborgares dagbok. Lorens de Rees dagbok 1692-1735
 
 
A:o 1670 d 30 Juli mellan 9 och 10 ähr iag uti Westerwickz Stad om Een lögerdag hit till denna Jämmer och Sorgefulla Wärlden födde, ..    
 
A:o 1688 d 25 Januari Ingeck min broder Johan Bath: de Rees sitt ächtenskap med H. Prosten Johan Fenix Dotter Elisabetta Fenix uti Vimmerby prästegård.
 
A:o 1690 d 11 Januari uti Ugletorp Afsomnade uti Herranom min Sahl: Fader Daniel de Rees klockan 11 wedh pas om dagen, och blef d 9 Martij uthi Westerwickz Stadz Kyrkia begrafen
 
A:o 1691 d 22 Maij reste min broder Daniel de Rees här ifrån CarlsCrona till Hålandh och sädan till Spanien.
 
A:o 1693 d 22 December Ingeck min broder Jeuns de Rees sitt ächtenskap här uti CarlsCrona med Borgmestaren H:r Johan von Schotings Dotter Cisilia von Schoting.
 
A:o 1694 d 22 9ber Ingeck min Broder Filip de Rees sitt ächtenskapzförbund med dess kiereste Jungfru Helena Enhielm på Norra Malmen Uti Stockholms Stadh.
 
A:o 1699 d 4 Martij Kom tijonder att min äldste broder Jean Bath: de Rees befallningsman uti Nyvalla hvar dödh.
 
A:o 1703 D 30 Januari Afsomnade min Sahl:Farbrors Johan de Rees uti Westervik hustru..
 
A:o 1704 D 17 Martij Afsomnade Jacob de Rees uti Calmar.
 
A:o 1710 d 26 Ap: Afsomnade i Herranom min Sahl: K: gamla Moder
 
A:o 1712 D 16 aprill Afsomnade min bror Philip de Rees uti Westervik, Ultimo dito afsomnade hans Hustru Helena Enamder och uti Westervik
 
A:o 1712 Kom min Sahl: bror Philip de Rees Sohn Daniel att tiäna hos Handelsman Sven Witte i CarlsCrona.
 
A:o 1728 1: 9ber dödde Leut: Herrman de Rees Son och begrofs i Torrum Kyrkia.
 
 
Hälsningar
Kenneth

2003-03-16, 20:17
Svar #5

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Tack Kenneth för uppgifterna! Jag har bl.a. letat efter Philips och Helenas vigsel i V-vik vigselbok, utan framgång naturligtvis. De fick sitt (antar jag) första barn 1/12 1695, Daniel, i V-vik. Men varför kallar han henne Enhielm?  
 
Carola, jag skall se på familysearch, men min erfarenhet säger att det som finns där varierar starkt i tillförlitlighet. Inte minst, antar jag, pga att det är engelskspråkliga personer som har registrerat uppgifterna, och antagligen ofta utan nån större insikt i namnskick, svensk stavning osv. Men man kan ju hitta fynd, som man sedan får kolla upp i källorna.
Borgmästare i V-vik; jo jag tror det var 2-3 om gången, de hade lite olika uppgifter, justitieborgmästare var en specialtitel t.ex.    
 
Uppgifterna som jag gärna vill diskutera har jag hittat i en artikel i Släkt och Hävd 1977 (av Gunnar Hesselfors), som Birgitta var snäll och skickade till mig. Där anges Hans och Catharinas föräldrar vara Philip Hansson och Anna Larsdotter. Anna skall enligt denna artikel vara dotter till borgmästaren i Stockholm, Lars Eriksson, och syster till Erik Larsson von der Linde. Artikelns huvudpoäng är att motbevisa den allmänt florerande sanningen att Erik L. v d Linde kom från Holland. Och detta gör Gunnar Hesselfors mycket övertygande med hjälp av bl.a. Stockholms stads tänkeböcker samt domböcker och många andra originalkällor. Jag tror han kan ha gjort en och annan miss när det gäller von der Lindes ättlingar i Västervik, som jag håller på att undersöka närmare just nu. Om man alltså skall tro på Hesselfors, som jag är benägen att göra (utan att ha sett hans källor), så var  Gertrud och Johan von der Linde Catharina/Carin Philipsdotters kusiner, och dessa var bosatta i V-vik. Gertrud var gift med Herman von Camphusen (Campenhausen, lite olika varianter). Och Antonius Fuchs nämns 1643 som tjänare hos Johan von der Linde. Hans son Jöran och dotter Ingrid kan man finna i kyrkböckerna. Och familjen har mycket med de Rees, Fuchs, Bauman osv att göra. MEN det kan ju lika gärna bero på gemensam social status som på släktskap. Förutom att alla dessa ju är totalt insläktade med varandra oavsett.
Jag återkommer om detta...nu blev det inte startat nån ny disukussion, men den här sidan har väl blivit så rörig redan, att vi lika gärna bara kan fortsätta här..mvh Pernilla

2003-03-16, 20:35
Svar #6

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Carola, nu har jag tittat. Jo, det är ju möjligt att att hon dog där. Men uppgiften kommer nog inte från dödboken, jag tror inte det finns någon för Frödinge just den tiden. Men i det fallet gör det ju inte så mycket, eftersom åtminstone uppg. om datum finns i Lorens dagbok. Catharina f.1672 - det är ju bara ungefärligt utifrån ålder uppgiven vid hennes död. Mig veterligt är hon aldrig funnen i någon födelsebok.  
Det för mig till en annan sak, som jag har fått nys i, men måste kolla närmare. Enligt osäkra uppgifter skall Daniel dy ha haft ytterligare en yngre dotter f.1678ca, vid namn Maria. Och detta stämmer ju på en prick med det utdrag som du Kenneth sände mig för ett par år sen, om branden i Daniels hus i Vimmerby 1683, då hans egendom vaktades av Kålstugu-Karin och hans femåriga dotter. Men jag kan nära nog garantera att hon i så fall inte var född i Hjorted, för jag gått igenom 1677-79, och sista gången jag har sett h Karin de Rees som vittne där är i april 1677. Och Vimmerby ser ut att sakna böcker för den aktuella tiden. Maria och Constantia skall ha varit gifta med var sin Per Svensson resp. Jönsson, i Frödinge. NB: detta är än så länge obekräftat.

2003-03-16, 21:05
Svar #7

Kenneth Johansson

Ang släktskap mellan de Rees och von Camphausen
 
Lorens de Rees farbror Johan de Rees, handelsman o rådman i Västervik, född omkring 1632 (Enl dödsnotis begravd 13/10 1694 ”62 år o 3 månader”).
 
1:a giftet 1661 1/1 med Anna Hansdotter Bauman.
2:a giftet 1676 23/5 med Gertrud von Camphausen,  
 
Anteckning om giftemål med Gertrud von Camphausen kommer från Register över vigde i Västervik, Landsarkivet i Vadstena)Bör kontrolleras mot Västervik C:1. Gertrud von Camphausen skall enligt samma källa vara änka efter Sven Chrissmanson.
 
/Kenneth

2003-03-17, 08:22
Svar #8

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Pernilla !
 
Se Kenneths inlägg här ovan om att Getrud von Campenhausen var även gift med Daniel De Rees f.1632.  Det är i Daniels 2:a gifte ( hittat detta på Disbyt )  då blir ju Carin ( Catharina ) Philipsdr. svärmor till Gertrud.
 
I min lilla fagra lista finnes så en Georg Bauman f 27/ 1686 i Vvik.  d 13/6 1723 i Vvik.  gift 7/12 1710 med Ingrid von der Lind  född omk. 1649 död 1708 ?  (men dom uppgifterna stämmer ju mera på Jöran von der Linde. )
 
I Peters H,s lista står det att Ingrid von den Linde  död 24/5 1760.
 
Barn: Anna Chatarina  f 1712  gift med handlanden i Vimmerby Magnus L-Westerström.
 
Tror du att Ingrid von der Lind och Jöran von der Linde är syskon ?  Jag har även läst om lilla Maria de Rees, undrar vem som var modern ?
 
Mvh Carola.

2003-03-17, 11:45
Svar #9

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Pernilla !
 
Källa Familyserch
 
Erik Larsson von der Linde  gift med Wendela Lohrman
Barn:  Elisabet von der Linde f 1 mars 1617 i Stockholm  gift 6 juli 1641 i Segersjo, Lannas, Orebro  med Pehr Hammarskjold f 4 sep 1616 i Tuna, Kalmar  d 4 feb ( ? 1617 ) Barn: 3 st.
 
Eric Larsson von der Linde f 1570 i Stockholm d 1635.
 
Erik von de Linde f omk. 1645 Elfkarleby, Uppsala d 1726.
 
Erik V der Linde f 1611 Segersjo, Nerike  d 1666  gift 1660 of Stockholm  med Anna Augusta Leijonskold f 1644 i Stockholm d 1726.
Barn:  Erik V de Lind f 1661 of Stockholm.
 
Erik Larsson von der Linde gift med Helena Huusman
Barn: Maria f omk. 1600 i Stockholm d 1678
Anna f omk. 1612 i Stockholm  d mars 1679.
 
Jacob von der Linde  gift med Carin Gyllenhorn
Barn nr 1: Catharina von de Linde f omk 1650 Djulo, Stora Malm, Sodermanland gift 18 sep 1671 med Per Rosenholm f 28 dec 1646 i Stockholm. Barn: 3 st.
Barn nr 2: Christina f 18 may 1645 d sep 1697 gift 1669 med Baltsar Thile-Gyldenhoof.
 
det fins flera men det är väl mest intressant att få tag på rätt Erik och hitta hans far och mor så vi kan se var dom kom ifrån.
 
Det är även en gren Berg von Linde.
 
Mvh Carola.

2003-03-17, 12:35
Svar #10

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej!
Jag hade noterat att Johan de Rees gifte sig i maj 1676, men kunde inte läsa hustruns namn, mer än att hon hette Gertrud och var änka. Nu däremot ser jag ju tydligt vad det står! ”Johan d’ Rees (förnäm?) handelsman och Rådman, med h Gertrud Camphausen, Sven Crissmanssons enka”.  
Det är alltså hon som avlider (eller begravs) 6/2 1703?: hust. Gertrud von Camphusen 69 åhr och 3 mån. Prästen har lagt till (om jag läst riktigt): ”hennes parentes haft 23 barn” (C:2, 190.97.6400). Hon gifte sig första gången 1656 19/10 med herr Inspector Petter ...mark (kanske hans namn står i registret??). Denna Gertrud född i nov. 1633åu.
Hennes mor, Gertrud von der Linde, avled 1656 29/12 i V-vik: h. Gertrud von Camphausen (C:1). Hon anses vara född 1608 i Stockholm, vad jag förstår. Och skulle enligt ovanstående ha haft 23 barn? Om det inte menas att hon och hennes man haft dessa barn sammanlagt i olika giften, vilket låter mer överkomligt? Gift med Herman von Camphausen enligt Hesselfors.  
Gertruds (1633åu-1703) kusin skall ha varit Jöran von der Linde. Han finns i begr.boken 5/7 1708 59 år och 5 mån (C:2, 190.97.7100). Alltså född 1649 i jan/febr? Gift 1682 12/11 med Anna Hansdotter, dotter till Hans Jacobsson, Görans far ”Sal. Johan von der Linde”? (C:1 s.73). Detta är svårläst, men jag tror det är vad som står. Hesselfors skriver ”g 1682 1/1 m Anna Jacobs dotter Lyckosander f 1663 d 1742 4/6”. Vigseldatumet är som synes fel, och den 4/6 1742 står som följer: afsomnade framl. Borgarens Jöran Linds enka hustru Anna Hans Jacobs dr. Lycosandra 79 år, begr d.6” (C:3 s.97).
Jöran von der Linde fick flera barn, men det ser ut som att det är främst Ingrid och Johan som har lämnat några spår efter sig.  
Johan f.1704 19/4 dpt 22/4: Göran von der Linde och Anna Hansdotter (C:2, 190.96.106500), död 1732 27/6: Borgaren och handelsmannen här i staden Johan van der Lind, 29 år, begr. 30/6 (C:3 s.46).
Ingrid f.1696 12/3 dpt 15/3: Jöran Lindz dotter af modren Anna Hansdotter (bars till dopet av Figrels hustru Marg. Standopf, Johan Fuchs förste manlige vittnet) (C:1 s.284). Gift 1710 7/12 med handelsman Gorgius Bauman, herr Rådman Christopher Baumans son: Jungfru Ingred von der Lind, Sal. Göran von der Linds dotter (C:2, 190.96.101800). Ingrid död 1760 24/5 begr.30/5, av långsam sjukdom, 75 år (C:4, 190.99.56400). Men hon var väl 65? Gorgius Bauman (skr. Gordius) död eller begr. 13/6 1723, 38 år (C:2,190.97.9900). Denne Gorgius dpt (23?) aug 1686: Christopher Baumans son (C:1 s.238). Ingrid von der Linde och Gorgius Bauman fick som Carola skriver en dotter Anna Catharina 1712 2/1 (C:2, 190.96.110200). Här har vi alltså en brud på knappt 15 år, om inte jag har blandat ihop allting nu?  
Övriga barn, som jag hittills hittat, till Jöran von der Linde och Anna Hansdotter: 8/8 1683: Johan, 17/7 1685: Hans, 7/10 1688: Catharina. Samtliga datum dopdatum (C:2 s.226, 234, 247). Vid första barnets dop är morfadern Hans Jacobsson förste vittne. Vid andra barnet dyker Jungf. Vendela Montana upp, hon som senare är ett aktivt vittne i Törnsfall, då som hustru. Vem var hon egentligen? Och vem var Gorgius Bauman dä son till? Han avled 11/3 1724 Vice Rådman, då han lefvat i 88 år och några månader (C:3 s.5).
 
Carola! Erik von der Linde skall som sagt, enligt Hesselfors, ha varit son till Lars Eriksson, borgmästare i Stockholm 1575-98. Och bror till Anna Larsdotter, Catharina Philipsdotters mor. Eriks barn skall ha varit Johan (far till Jöran ovan, och hos vilken Antonius Fuchs var anställd 1643), Jögen (Daniel de Rees dä’s fullmäktige), Gertrud f.1608 (se ovan), Erik f.1611, Anna, Maria (gm en styckgjutare), Margareta (gm Hans Neuman, Afrika-kompaniet), Elisabet f.1617 (gm Hammarsköld), Jacob (gm Gyllenhorn). Åtminstone Johan och Jörgen skall vara barn till hustru nr1, Helena Huusman. Gift 2:o 1606 med Vendela Jakobsdotter Lohrman (Lårman). Inte alla dessa uppgifter kommer från Hesselfors; jag har plockat lite här och där på nätet, så jag svarar INTE för riktigheten. Men jag upptäckte en sak som kan tänkas vara intressant. Här på Rötter finns en antavla av Christian Andersson ang. Springersläkten. Du hade ju hittat att Herman Fuchs gift sig med Catharina Andersdotter Springer?, och i nämnda antavla finner man en Lorenz Springer gift med en dotter till Hans Neuman och Marg. Von der Linde. Vem var Herman Fuchs? Bror till Antonius? Och handlar det om samma Springer-släkt? I samma antavla finns en Joachim von Glan, gift med Springers och Neumans dotter Wendela. Och von Glan är också ett namn som förekommer i V-viks böcker, men nu kan jag naturligtvis inte hitta det. Har ej skrivit ned något om det, jag bara reagerade på namnet när jag såg det, för jag undrade om de härstammade från trakten runt sjön Glan utanför Norrköping. Men det är nog en tysk släkt. En sak till: i Familysearch har man ofta lagt in födelseplats utifrån den plats personen har levt på, vilket ju inte alltid är överensstämmande. Se den Erik f.1611, som du har funnit född i Segersjö - han föddes säkert i Sthlm? Erik Larsson fick Segersjö i Lännäs församling 1631 då han adlades, och Erik Eriksson f.1611 övertog 1636 då fadern avled (Karin Jirénius hemsida).  
Mvh Pernilla

2003-03-17, 14:40
Svar #11

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Pernilla !
 
Tack igen Pernilla nu har jag även Ingrid von der Linde grenen klar, men det är något med hennes data som inte ricktigt stämmer  eller ? som du själv skrev ? 65 år.  Jag sökte på von glan här i rötter och fick som du sa mycket att titta på, samt att några von Glad fins även på familysearch.    
 
Så länge kommer här iallafall lite Baumaner.
 
Nicolaus bodde i Wismar på 1500-talet.
son: Hans f i Wismar levde 1520.
son: Georg f 15.. i Pommern.
son: Hans f 1598 Lubeck d 24/9 1661 i Vvik.
son: Christoffer f 1648 d 9/6 1721 ( 11/3 1724 c:3 sid.5)
son: Georg(ius) f 27/8 1686 d 13/6 1723 Vvik.
dotter: Anna Chatarina f 1712.
 
Mvh Carola.

2003-03-17, 15:38
Svar #12

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej Carola,  
nej, det verkar tidigt att öht ha fått tillstånd att gifta sig i den åldern (men det kanske var nog att man var konfirmerad, och i det här fallet kanske familjen till den faderlösa var ivrig att bli av med en försörjningsbörda när ett gott gifte uppenbarade sig)? Men när det gäller vilken ålder prästerna skriver så blir det ju ofta fel.
 
Det har smugit sig in en hänvisning som tillhör Gorgius f.1635/36åu d.1724, ovan. Vad betyder det? Jag ska ge dig fler Bauman-uppg. som jag har samlat, när jag bara får samla ihop dem. Det är ju rörigt som du vet ;-)
 
Fö glömde jag naturligtvis den mest kände sonen till Erik Larsson von der Linde; Lorenz/Lars von der Linde f.1610 20/7, enl. Sv Biogr handlex. på förtrolig fot med Carl X, och av honom kallad Lasse Lind. 1651 upphöjd till friherre tillsammans med två bröder (Erik och Jakob??). Det står också att fadern om honom brukade säga att han aldrig ville tänka på huru mycket penningar Lorenz förstört. Överste, riksråd, krigsråd, död 25/6 1670.

2003-03-17, 22:29
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej vänner
 
Jag har en del frågor och det är möjligt att jag är trög men:
 
I Kenneth Johanssons inlägg från den 16 mars där han har med uppgifter från några dagboksanteckningar rörande släkten de Rees gjorda av Lorens de Rees
 
Där står: ”A:o 1691 d 22 Maij reste min broder Daniel de Rees här ifrån CarlsCrona till Hålandh och sädan till Spanien. ” Vem var denna Daniel?
 
”A:o 1710 d 26 Ap: Afsomnade i Herranom min Sahl: K: gamla Moder”
Vem var detta?
 
En fråga skriver ni in alla kusiner och respektive i era antavlor? Jag brukar bara ta med syskon plus någon maka/make till mina anor. Därför hänger jag inte med i era diskussioner ibland om kusiner och andra och tredje frun osv;-)
 
I Carolas inlägg från den 17 mars står det att Daniel de Rees f. 1632 gifte sig med Gertrud von Camphausen det skall vara Johan de Rees va? För annars vet inte jag vem den Daniel som var född 1632 var?
 
Nu skall jag kolla in de sista inläggen för femtielfte gången för att försöka få ihop vilka alla är;-)
 
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-17, 23:00
Svar #14

mats sundström

Birgitta O.
Den avsomnade modern (till Lorentz) hette Karin /
Catharina Jönsdotter...född i V-vik, och avliden
i Uggletorp 1710.
/Maken hette Daniel Danielss dy de Rees, f. 1637/
Mvh

2003-03-17, 23:25
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Hej Mats
 
Tack ska du ha, då var det ett frågetecken mindre;-)
 
mvh
 
Birgitta

2003-03-18, 07:14
Svar #16

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Birgitta !
 
Jag måste få be om ursäckt för en ny dundermiss och tack Mats för hjälpen med rättelsen på Johan De Rees f. 1637.
Mvh Carola.

2003-03-18, 09:23
Svar #17

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Anders !
 
Jag tror nog att du redan har observerat Pernillas inlägg 030307, att Carin Jönsdotter d 26/4 1710 var fadder vid Wendela Kåhres dop.
 
Frågor så om Catharina De Rees f 1672 i Kalmar gift med Leonhard Persson f ? 1674 i Grinderum.
Har du rätta uppgifter på dom två ?
Är dom gift år 1742 i Vimmerby ?
Sedan har jag ett barn Kerstin Leonardsdotter f 1710 i Frödinge  gift 1732 med Anders Salomonsson.
deras dotter är då Christina Andersdotter f 1737 i Vimmerby  gift med Jonas Larsson f 1735.
och deras son är Daniel Jonsson De Rees f 1764  gift 1795 med Stina Larsdotter f 1779.
 
Sedan har jag en Sven Du Rees med en son Bengt Magnus Du Rees döpt 14 May 1766 Karlskrona.
 
Martha Sophia Rees f 16 feb 1771 i Stockholm döpt 20 feb 1771. dotter till Johan Rees och Catharina Lovisa Bergstock.
 
Källa: Familysearch  känner du till dom ?
 
Detta ska finnas i  
Landsarkivet i Vadstena, Västerviks rådhusrätts och magistrats arkiv.  1684 - 1685 innehåller bl. a 1684 24/1 Christopher Bauman uppräkning på den tomtersättning han fått vid gatuersättningen.
24/9 Johan De Rees klagan om mark förlorad vid dito.  (Jag vågar inte ens gissa vem Johan är.)
 
Mvh Carola.

2003-03-18, 11:25
Svar #18

Anders Wengström

Hej Carola
 
 Jag kan hjälpa dig med uppgifterna angående
 
 Leonard Persson född 1674?Grinderum, Frödinge sn död 1762 26 januari i Hästmånshult, Vimmerby lf, gift med
 Catarina de Rees, född 1675 Västervik, död 1765 23 december i Hästmånshult, Vimmerby
 Barn
 Kristina ( Stina ) Leonardsdotter, född 1710 i Frödinge sn
 Catarina Leonardsdotter, född 1713 Koppetorp Frödinge sn, död 1756 22 Februari Slikehult, Södra Vi sn ( Astrid Lindgrens anor ).
 
Generation I
 Kristina Leonardsdotter, uppgifter se ovan
 Anders Samuelsson, född 1710?, död 1781 Hästmånshult, Vimmerby sn
 barn
 Stina Anderdotter, född 1737 27/2 Hästmånshult
 Daniel Andersson född 1743
 Peter Andersson född 1749
 Generation 2
Stina Andersdotter ( uppgifter se ovan)
Jonas Larsson, bonde Hästmånshult, född 1735 18/7 Knabbarp, Vimmerby sn, sexman,kyrkoråd och ledamot avsockenstämman, död 1780 27 februari 44 år gammal
 Barn
 Anders Jonasson född 1760
 Daniel Jonasson född 1763
 Lars Jonasson född 1768
 Petter (Peter ) Jonasson,född 1768
Leonard Jonasson född 1762
 Stina Jonasdotter född 1768.
 Generation 3
 Petter Jonsson ( se uppgifter ovan )
 Stina Anderdotter, född 1823 18 Augusti i Lönneberga sn.
Barn
 Leonard Persson född 1801 14 juni
 Stina Persdotter, född 1802
 Lucretia Persdotter född 1808 16 Juli
 Jonas Persson född 1812 16 sept
 Anders Persson född 1814 14/12, död 1819 22/4
 Anna Lena Persdotter född 1821 1/6
 
uppgifter från Landsarkivet i Vadstena och information från Erik Karlsson Växsjö. Denne Erik vet jag har koll på de som kallade sig de Rees efter Stina Leonadsdotter.Har ej fått fullständigt matrial.
 
 Min ana går via Jonas Persson  
 
Häls Anders W

2003-03-18, 13:39
Svar #19

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 09:03
    • Visa profil
Catharina De Rees och hennes man Leonard Persson är anor till Astrid Lindgren, vars antavla jag publicerade i Rötter till hennes 95-årsdag. Den finns här.

2003-03-18, 16:46
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Hej Carola
 
Det är ingen fara, frågetecknen är nu utredda;-) Jag tänkte ikväll lägga ut Daniel Kåhres anor här på ABF så får vi se om jag lyckats få med alla personer och på rätt ställe.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-18, 17:03
Svar #21

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Ang. Kenneths inlägg 16 mars (citat ur Lorens Danielsson de Rees dagbok):
Jag har tagit reda på att Torrum=Torhamn socken i Blekinge, nära Karlskrona. Men var låg Nyvalla där Johan Baptist var befallningsman, och avled 1699? På Lantmäteriet har jag fått 8 träffar på bebyggelse, mest i Uppsala län.  
Mvh Pernilla

2003-03-18, 19:49
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Här kommer antavlan jag som jag talade om
 
Daniel Kåhre
 
Daniel Kåhre. Handlare/Gästgivare. Född 1668. Döpt 1668-05-13 Västervik. Begravd 1729-02-11. Död 1729-02-11 1). Far: I:1 Nils Jonsson Kåhre. Mor: I:2 Catharina De Rees.
 
 Barn med Anna Spilhammar:
 Catharina Kåhre. Född 1694. Död 1770-05-08 Överby gård.
 Petrus Kåhre. Född 1696-09-23 Västervik. Död 1742-05-25 Algutsrum.
 Elisabeth Kåhre. Född 1698-06-08 Västervik.
 Ingred Kåhre. Född 1699-06-24 Västervik. Död 1701-04-03 Västervik.
 Johannes Kåhre. Född 1701-02-17 Västervik. Död 1701-05-20 Västervik.
 Ingred Kåhre. Född 1702-03-12 Törnsfall, Överby. Död 1706 Västervik.
 Maria Kåhre. Född 1705-07 Törnsfall, Överby. Död 1706 Västervik.
 Ebba Beata Kåhre. Född 1708 Törnsfall, Överby.
 Hans Kåhre. Född 1711-02-24 Törnsfall, Överby.
 
 
Generation I
 
I:1  f
Nils Jonsson Kåhre. Gift med Catharina De Rees 1663-11-22 Västervik.
 
 Barn med Catharina De Rees:
 Wendela Kåhre. Född 1664-08-21 Västervik. Död 1733-10-01 Törnsfall, Överby.
 Daniel Kåhre. Född 1668. Död 1729-02-11.
 Anna Nilsdotter Kåhre. Född 1671. Död 1738-03-16 Törnsfall, Överby.
 Catharina Constantia Kåhre. Född 1677 Törnsfall, Överby?. Död 1740-12-28 Törnsfall, Överby.
 
I:2  m
Catharina De Rees. Född omkring 1645 Västervik. Gift med Nils Jonsson Kåhre 1663-11-22 Västervik. Död 1719-03-06 Wångsunda,Törnsfall. Far: II:3 Daniel De Rees. Mor: II:4 Catharina (Karin) Philipsdotter.
 
 
Generation II
 
II:3  mf
Daniel De Rees. Född 1595 Tyskland. Far: III:5 Jean Baptiste De Rees. Mor: III:6 Susanna Petit.
 
 Barn med Catharina (Karin) Philipsdotter:
 Susanna De Rees. Född 1634-10-09 Stockholm. Död 1692-10-03 Västervik.
 Daniel De Rees. Född 1637 Stockholm, Nikolai. Död 1690-01-11 Västervik.
 I:2 Catharina De Rees. Född omkring 1645 Västervik. Död 1719-03-06 Wångsunda,Törnsfall.
 Gerturd de Rees. Född 1647.
 Johan De Rees. Död 1694 Västervik.
 
II:4  mm
Catharina (Karin) Philipsdotter. Far: III:7 Philip Hansson. Mor: III:8 Anna Larsdotter.
 
 
Generation III
 
III:5  mf f
Jean Baptiste De Rees. Född 1572-06-25 Tyskland. Död 1644-07-03 Tyskland. Far: IV:9 Thomas De Rees. Mor: IV:10 Klara Gillesdotter de Greve.
 
 Barn med Susanna Petit:
 II:3 Daniel De Rees. Född 1595 Tyskland.
 
III:6  mf m
Susanna Petit.
 
III:7  mm f
Philip Hansson.
 
 Barn med Anna Larsdotter:
 Hans Philipsson. Född 1603 Stockholm. Död 1655-05-25.
 II:4 Catharina (Karin) Philipsdotter.
 
III:8  mm m
Anna Larsdotter. Far: IV:15 Lars Eriksson.
 
 
Generation IV
 
IV:9  mf ff
Thomas De Rees. Född 1535-09-07 Belgien. Gift med Klara Gillesdotter de Greve 1565 Tyskland. Död 1590-01-22 Hamburg, Tyskland. Far: V:17 Louis De Rees. Mor: V:18 Margaretha Derris.
 
 Barn med Klara Gillesdotter de Greve:
 III:5 Jean Baptiste De Rees. Född 1572-06-25 Tyskland. Död 1644-07-03 Tyskland.
 Jacob De Rees. Född 1575-03-13 Hamburg, Tyskland. Död 1648-03-04 Stockholm.
 
IV:10  mf fm
Klara Gillesdotter de Greve. Gift med Thomas De Rees 1565 Tyskland. Död 1617-09-08 Hamburg, Tyskland. Far: V:19 Gilles De Greve.
 
IV:15  mm mf
Lars Eriksson. Borgmästare. Död 1611.
 
 Barn:
 Erik Larsson von der Linde. Död 1631.
 III:8 Anna Larsdotter.
 
 
Generation V
 
V:17  mf ff f
Louis De Rees. Gift med Margaretha Derris 1526-08-07 Belgien. Död 1555-10-23 Belgien.
 
 Barn med Margaretha Derris:
 IV:9 Thomas De Rees. Född 1535-09-07 Belgien. Död 1590-01-22 Hamburg, Tyskland.
 
V:18  mf ff m
Margaretha Derris. Född omkring 1505 Belgien. Gift med Louis De Rees 1526-08-07 Belgien. Död 1556-02-04 Belgien. Far: VI:35 Peter Derris.
 
V:19  mf fm f
Gilles De Greve.
 
 Barn:
 IV:10 Klara Gillesdotter de Greve. Död 1617-09-08 Hamburg, Tyskland.
 
 
Generation VI
 
VI:35  mf ff mf
Peter Derris.
 
 Barn:
 V:18 Margaretha Derris. Född omkring 1505 Belgien. Död 1556-02-04 Belgien.
 
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-18, 22:33
Svar #23

Utloggad Carola Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2009-10-24, 17:05
    • Visa profil
Hej Birgitta !
 
Vad kul och vilket jobb du har lagt ner, och jättebra för oss andra ( mig ) att se hur upplägget ska vara, det är ju inte en gång man han skrivit vissa namn. För mig är det flera de Rees kvar att utreda men det är lite lättare nu när man kan se personerna ifrån din antavla.
(Det blev fem syskon de Rees)
Tack Birgitta,klappa dig på axeln och vi syns va ?
Mvh Carola.

2003-03-18, 23:43
Svar #24

mats sundström

Liten komplettering av den fina de Rees-tavlan.
Syskon till Susanna dR,(1634-1692)...
Johan dR...............(1632-1694)
Gertrud dR.............(1647-1702)
------
Thomas o. Clara fick även en dotter NN.
------
Mvh
mats

2003-03-19, 00:31
Svar #25

Birgitta Ohlsson

Hej alla
 
Niger,rodnar och naturligtvis tackar för hjälpen som jag fått av alla som deltagit i denna diskussion. Utan er hjälp hade jag bara haft namnet längst ned i inlägget att komma med;-)
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-19, 07:17
Svar #26

Anders Wengström

Hej
   
   I den berycktade dagboken står det att Tomas och Klara fick elva barn, hur många som blev vuxna av dem förtäljer inte historien.Även Louie De Rees och Margareta De Ruis fick många barn(12 )även det en uppgift ur dagboken.
 
Det jag skrev om att Catarina DeRees var född i Västervik får jag backa på. Tack för hjälpen Pernilla.
 
Häls Anders W

2003-03-19, 23:32
Svar #27

Kenneth Johansson

Hej,
 
Enligt databasen Gravsten-sök  
http://aforum.genealogi.se/gravsten/files/C/Tuna/
 
Finns en grav registrerad under Tuna, Uppsala Län
Sten nr 4  
Förnamn Johan  
Efternamn de Rees  
Titel Kronobefallningsman  
År 1699-01-23  
Fritext Cronobefallningsman över Olands Härad med Dannemora och Leufsta Tingslagor.  
Vård typ Häll  
 
Detta borde vara samma Johan de Rees som Lorents nämner i sin dagbok.
 
A:o 1699 d 4 Martij Kom tijonder att min äldste broder Jean Bath: de Rees befallningsman uti Nyvalla hvar dödh.  
 
Nyvalla är enl ortnamnsregistret en by i Tuna sn Olands Härad.
 
/Kenneth

2003-03-20, 09:57
Svar #28

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Hej Kenneth, tack för det - det låter som att det måste vara samma person. Det tog alltså ca 1 1/2 månad innan brodern i Karlskrona fick veta att han var död.  
Jag hittade hans vigsel i Vimmerby sfs, i överensstämmelse med Lorents dagbok: 25/1 1688  Vigdes Befal. Johan Baptista de Rees och Elizabetha Johansdotter Phenix (C:2 s.287). Enda paret som är infört under år 1688, och det första paret som är infört, efter ”uppehållet” sedan 1675.
mvh Pernilla

2003-03-20, 19:44
Svar #29

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Jag har egentligen inte alls de senaste veckorna följt med den diskussion som initierades av Birgitta med en förfrågan ang samband mellan Lars Kåhre i Örebro och Antonius Fuchs m hustru de Rees. Det rör sig ju inte alls om släkt till mig, och jag har inte försökt följa det hela i detalj, men det verkar som om man kommit väldigt långt för att reda ut släktbegreppen, gratulerar! Lite perifert kanske, men Ni har väl noterat att inte bara von der Linde är adlig utan även von Campenhausen och Lohrman. Det finns m a o en del att läsa i Elgenstierna, och där anges ju också en del källor.
Bästa hälsn! Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna