ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reus, von  (läst 1046 gånger)

1999-04-11, 17:45
läst 1046 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag är inte helt säker på att jag lägger ut denna efterlysning på rätt ställe men jag hittade ingen bättre rubrik. Om Du Håkan finner någon bättre vore jag tacksam om Du kunde flytta detta inlägg till mer rätt plats.
 
Jag söker efter uppgifter om Augusta Elise Albertina (kallad Berta) Reuss. Det enda jag egentligen vet om henne är att hon den 17 april år 1900 gifte sig i England med Ernst Joel Löfström f 1870 i Sundbyberg. Förmodligen reste de sedan till USA men återkom senare till Sverige där de under en tid ägde och bebodde Lisö utanför Norrtälje.Därefter verkar de som uppslukade från jordens yta fram till 1930-tal då Ernst skriver ett brev till Sverige (utan avsändaradress) han befinner sig då i Boston. De går inte att finna i USAs SSDI varför jag tror att de återkom återigen till Sverige. Dessutom vet jag inte om Berta var med Ernst då han reste andra gången över det stora havet.
 
Alla tips och uppgifter om Reuss-släkt i Sverige är av intresse.
 
Hälsningar Lena A L

1999-04-13, 21:37
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Lena!
 
Passade på att leta lite när jag ändå letade åt mig själv! Det här hittade jag på mormonernas site:
Augusta Elise Albertina Reuss, döpt 16/11 1865 i Manchester, St James, Lancashire, England.
Hennes far:
Ernst Gustavus Reuss, döpt 13/1 1833 i Manchester, Cathedral, Lancashire.
Och hans far hette Ernest Reuss.
 
Hoppas det blir till någon hjälp.
 
Mvh//Lotta

1999-04-13, 23:29
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tack snälla Lotta,
 
då var det inte så konstigt att de gifte sig i England. Nu återstår bara att ta reda på vart de tog vägen...... Men eftersom Ernst gifte om sig senare så skildes de nog eller så avled hon. Men det är bara att stoppa näsan i arkiven igen och leta leta.... för det ska GÅ!
 
Hälsningar Lena A L

2005-07-26, 23:59
Svar #3

R. Easton

Söker genealogiska upplysningar om Ernst Heinrich (von) Reus/Reis släkt. Han var svensk kaptenlöjtnant vid artilleriet 1668-1670 och fick avsked 5.3.1670. Han hade åtminstone en trolig dotter vid namnet Hedvig Eleonora Helena von Reus.
 
Robin

2005-07-27, 13:00
Svar #4

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Bästa Robin!
Jag har ställt din fråga på G-gruppens internet-sida. Har olyckligtvis inte själv litteraturen tillhands.
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-07-27, 13:34
Svar #5

R. Easton

Hej Johan!
 
Har inte bevis, att dessa personer voro adliga (t. ex. välboren, dottern titulerades jungfru).
 
Robin

2006-01-04, 14:01
Svar #6

R. Easton

Nu har jag äntligen funnit något i Stockholms tyska församlings (S:t Gertrud) kyrkböcker.  
 
11.6.1667 vigdes Ernst Heinrich von Reuss, Capitein Leutnant, mit j. Maria Magdalena, Johan Peter Kirstenii ingenieurs ehlichter tochter. - jämför EÄ: Kirstein.
 
25.4.1668 döptes Magnus Hinrich, son till Ernst Hinrich von Reus, Capit: Leutnen: beij der Artijlerie. Dopvittnet nr 1 var Gustaf Soop (af Limingo). Till och med det finns ett invitsbrev till sonens döpelse, av von Reus till Soop, daterat 24.5.1668 i Stockholm (Soops brevsamling i Riksarkivet). Brevets underskriften står Ernst Heinrich von Reus.
 
16.11.1669 döptes Eleonora Helena, dotter till Ernst Hinrich von Reuss, Capit: Leutnen: beij der Artijlerie.
 
2.1.1688 omnämnes i dödsböcker Magnus (Hinrich) Dereus, wohlgeb. Herr. - därmed välborne.
 
9.2.1690 vigdes Jfr Maria Magdalena von Kirstein, Heinrich De Reiss witw,
m. Johan Wittenberg, Captain. - kaptenen Wittenbergs leden är välkommna.
 
Robin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna