ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosen, von  (läst 1897 gånger)

2001-11-04, 14:15
läst 1897 gånger

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Rosen, von, ointrod. - vapenbild  
 
Bogislaus von Rosen adl. men ointrod. f.1580 d. 1659, ståthållare i Ingermanland, förde i vapnet ett lejon omgivet av tre rosor. Rosenlew adl. 1682 fick i vapnet ett lejon med tre rosor i tassen.
Vardera släkterna uppges vara från Pommern.
Kan vapenlikheten ha någon förklaring? Vem kläckte  nya vapen åt nyadlade under 1600-talet?  
(jfr. alla adlade släkter med Lo som förstavelse och med djuret som vapenbild hade utmärkt sig i trakterna kring bottnen av Finska viken, Viborg till Narva)

2002-09-25, 12:58
Svar #1

Sven Nylund

Hej Fredrik
 
Jag vet inte riktigt varifrån du fått data om Bogislaus von Rosen (även Rose) men han var nog född 1572 och avled 4/12 1658.
Intressanta frågor du ställer då jag själv har flera anfäder med olika Rosen ursprung, bland annat Bogislaus. Dock vet jag inte om det finns någon koppling mellan Bogislaus v. Rosen och Rosenlew...
Det här med von Rosen, namnet och vapnet med tre rosor är ett helt kapitel för sig och går tillbaks till tidig medeltid. Det finns åtskilliga äldre Rosen-släkter med just tre rosor i vapnet och kanske är likheten inte någon tillfällighet.
Det är en lång historia och ska försöka ge dig några källor, förutom Elgenstierna som du nog redan känner till.
 
Svenskt biografiskt lexikon har i den nyaste delen mycket om von Rosen-släkterna.
 
Genealogisches Handbuch der (x) Ritterschaft, finns för både Estland, Livland Ösel mm. I delen för Livland och framför allt Estland hittar du mycket (över 50 sidor skrivet på tyska) om den äldsta, intressanta Rosen historien med de tyska riddarna och kopplingar till Danmark i tidig medeltid.
 
Slutligen tips om en artikel om Bogislaus von Rosen:
I finska Genos 9(1938), s. 127-128 finns en bokanmälning av en mycket intressant tysk bok som går att få på fjärrlån:
Elisabet von Rosen: Bogislaus Rosen (1572-1658). Tartu 1938.
 
Finns det någon som kan ge mer intressanta fakta om Bogislaus von Rosen (eller Rosen-släktens ursprung) så tar jag tacksamt emot...

2002-09-25, 18:27
Svar #2

Utloggad Stefan Wennberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-08, 13:04
    • Visa profil
Hej !  
Stamfadern för släkten  der Rosen av huset Weinjerwen och Kardina Bogislaus Rose föddes 1572 i Prerow,på halvön Dars väster om R?gen, i Pommern. Han var son till Herman Rose i Pommern och Anna v. Panker från R?gen.  
Vapnet ser lite annorlunda ut i Genealogisches Handbuch der (x) Ritterschaft. Lejonet på både sköld och hjälm är vänt åt höger. Skölden lutar till höger med hjälmen rakt stående på övre vänstra hörnet på skölden.  
Tre rosor placerade som i den svenska varianten.  
mvh  
Stefan

2004-06-13, 14:13
Svar #3

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!  
Denna förbindelse till ätten von Rosen, som jag frågar efter, är till den ointroducerade ätten von Rosen (två andra grenar introducerade 1) en medlem naturaliserad 14.12.1724 som svensk adel och introducerad 10.9.1726 under nr. 1790 2) tre bröder naturaliserade 3.12.1746 som svensk adel och introducerade 8.6.1752 under nr. 1905).  
Känner någon till mera om ätten von Kardorff i Pommern? J?rgen Christoph von Rosen av huset Hochrosen a. Loddiger gifte sig 2.11.1617 med Agnes Dorothee von Kardorff, som var dotter till Henneke von Kardorff a. Wöbbekendorf (i Pommern) och Sophia von Lowtzow - detta enligt Genealogisches Handbuch der Baltischen Ritterschaften.  
Antagligen finns det en förväxling i utredningen i nämnda serie för ätten Bock, där Otto Wilhelm  Bock (död före år 1668) är gift med arvtagerskan till Loddiger Sophie Agnes von Rosen. Hon sägs vara dotter till Georg Christoph von Rosen och Johanna Renate von Rosen.  
När man granskar utredningen över ätten von Rosen, så finns Sophie Agnes von Rosen där, som dotter till J?rgen Christoph von Rosen a. Loddiger, pantherre av Vogelsang i Pommern d. 1630/31 och Agnes Dorothee von Kardorff. Hon föddes i Treptow i Pommern 17.1.1621. Förväxlingen har skett med den något senare Georg Christoph von Rosen a. Seewalde (i Ostpreussen) (nämnd 1660 och 1676) och Johanna Renate von Rosen d. 1671. Johanna Renate var från hennes faders andra äktenskap, som ingicks 18.10.1637 med Margareta von Eppe.  
Genealogisches Handbuch der Baltischen Ritterschaften är nog annars även i många fall problematisk som vägledning i genealogi.  
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-06-14, 06:13
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Johan:
 
Jag har själv hänvänt mig direkt till sammanslutningen av Tysk Baltisk adel (som visst finns i Tyskland). De har en internet sida och e-mail. Tyvärr är jag för dålig med det här med links och jag sökte direkt på tysk baltisk adel (jag tror jag sökte på engelska) German Baltic Nobel families etc.) och på det sättet fann jag hemsidan. Jag fick ett mycket vänligt svar och de undersökte min fråga med många kommentarer (tyvärr gav det inga resultat den gången för min del). Min väninna Elsa Marianne von Rosen (som tillhör den grevliga introducerade ätten von Rosen) har nämnt för mig en bok eller publikation Rosenkrönikan som en av Rosarna (hennes uttryck!) har skrivit. Den ska visst vara mycket omfattande (men jag vet inte om den duger som fullt trovärdigt historiskt och genealogiskt dokument...?) Jag har ett par andra frågor till Elsa Marianne, nästa gång jag möter henne. Jag kan fråga hur man får fatt i Rosenkrönikan eller om den finns at låna på bibliotek, om Du vill? Det verkar som om den både behandlar de introducerade och ointroducerade ätterna och går långt tillbaka i historien till deras härstamning från Baltikum.
M.V.H. Steve

2004-06-14, 06:31
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
hej igen Johan.
 
Jag fann precis en e-mail address til Otto Baron von Grotthuss som är ordförande för den Kurländska (ungefär Lettland)sammanslutningen av tysk baltisk adel.  
Han har också försökt hjälpa mig med min von Rahden/von Rhoden ätts eventuella anor i Baltikum.  
Han skriver utmärkt engelska och är mycket vänlig och hjälpsam!
Ogrotthuss@aol.com  
Adressen är offentlig på internet, så jag gör nog inget fel att sätta in den här. På deras hemsida som jag minns det fanns links till de andra baltiska sammanslutningarna. sök på Courtlandic Nobility (tror jag).
M.V.H. Steve

2004-06-15, 00:42
Svar #6

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Steve och tack!
Skall även försöka på dem, Du nämnde!
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-09-10, 22:16
Svar #7

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Kuriosum: På klippön Gäddtarmen utanför Hangö har Bogislaus von Rose huggit in sitt vapen. Trol. 1600-tal.  
Det är stort, välgjort och välbevarat.
Mvh. Fredrik Rosenlew

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna