ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rutenstjerna  (läst 971 gånger)

2015-02-07, 12:03
läst 971 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Afräkning med följande Regementers och Öfwer Officerare, samt StabsBetiente, huru myket som hwar och en af den alt ifrån den Pultawiska Actionen till närwarande tijd [1713 18/6] åtniutit. Nembl:n:
Cavallerie
 
Nylandz Ordinarie Cavalleri Regemente
...
Cornet
Otto Rutenstierna denne har sedan antagit så Ryska religionen som Rysk tienst, # 30 [D:r smt]
 
Källa: Krigshandlingar Stora nordiska kriget: Krigsfångar 14B:4 (0-9999) Bild 90 / sid 11 (AID: v787702.b90.s11)
 
Se även: Tryckt litteratur Schlegel:1 (0-9999) Bild 126 / sid 247 (AID: v102734.b126.s247)

2015-08-14, 21:38
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Eders hög Grefl: Excell:ce och det högl: Kongl: Krigz Collegio tächtes sig i nåder föredraga låtra, hurusom min man Capitainen af det Wieborgska Infanterie Johan Ruthenstierna wid Actionen i Pelkänä d:n 6 Octob:r 1713 fången blef, utj hwilket han 1721: mig och mina wärnlösa barn till största afsaknad skall wara igenom döden afgången, och som jag nu så igenom det att Ryssen bemächtigadt sig all min ringa egendom, så att jag mig medelst gudz och Christmildt folkz hielpsamheet har måst dhe mig och mina föda och kläda /.../
/.../
Catharina Falck
Sahl: Capit: Rutenstiernas
effterlåtna Enkia
 
***
 
Efter begiäran här med Attesterat, thet Capitain Johan Ruthenstierna af Wiborgzlähns Infanterie Regement är igenom döden afgången i sitt fångenskap uti Ryssland och staden Nisna belägen i Casan, A:o 1721 d: 10 october, som wij med Egenhändig underskrift betyga Stockholm d. 20 Junij A:o 1722 ./.
 
 
H. W: v. Klick - Johan Enebohm, Fendrich
 
***
 
... och som hon är tillika med 4 st:n små omyndiga barn lemnader uti ett alt för ellendigt tillstånd, att hon icke här kan med sina siuka barn lengre uphålla sig, utan tänker att begifwa sig till Finland, men ochså dertill alldeles oförmögen, är hennes underdåniga begiäran att blifwa benådader med 1/2 åhrs gage lika med hennes mans wedelikar /.../
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/86 (1722), bildid: A0066115_03451 ff

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna