ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segercrona  (läst 1070 gånger)

2007-06-11, 21:17
läst 1070 gånger

Robin Elfving

Jag söker upplysningar om Fredrica Segercrona (1756 - 1777) Dtr till Erik Crispin Vagner adlad Segercrona samt Hedvig Norberg. Fredrika gifte sig 1776 med friherre Johan Lillie och dog i barnsäng ett år senare.  
 
Robin G. Elfving

2007-06-12, 16:31
Svar #1

Maritha Berglund

Den enda person med det namnet jag hittat gifte sig 1776 med Baron Jean Otto Lille på Såtenäs. Hon dog i barnsäng 1777. Jag har inte hittat hennes föräldrar ....
Skrevs på ett gammalt inlägg här i forumet,som numer är borttaget.  
mvh Maritha

2007-06-12, 20:08
Svar #2

Robin Elfving

Tack Maritha. Det tidigare inlägget var också mitt men nu har jag alltså hittat föräldrarna men hoppas få veta ngt mer om Fredrica Segercrona och hennes (korta) liv om någon skulle ha uppysningar.
 
Robin G. Elfving

2007-06-12, 20:37
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Litteraturen, d v s Schlegel & Klingspor har följande uppgifter om familjen:

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-13, 04:43
Svar #4

Robin Elfving

Tack Olle. Min identifiering av Fredrica Segercronas  föräldrar emanerar just ur detta verk (via mellanhand, jag har det inte själv till hands)men avskriften Du publicerar är belysande. Jag har kommit över en Karl XII Bibel som tillhört denna Fredrica och därför försöker jag spåra henne och hennes omständigheter. Ingendera föräldern tyckes ha varit speciellt bemärkt, hur har denna dotter fått en dyrbar - av hovbokbindare för henne - inbunden Bibel?  
 
Robin Elfving

2007-06-13, 06:30
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad bra att Du tagit del av uppgifterna. Här kommer hela namnet på källan:
Den med sköldebref förlänade men ej å Riddarhuset introducerade svenska adelns ättar-taflor / samlade och utarbetade af Bernhard Schlegel och Carl Arvid Klingspor, Stockholm : Norstedt, 1875.
Det jag publicerar ovan är ingen avskrift utan tagit direkt ur en CD med boken i pdf, köpt hos DigiArkiv.
 
När det gäller innehavet av bibeln kanske hennes giftermål med friherre Johan Otto Lillie spelar roll - om nu inte hennes föräldrars omständigheter tycks räcka .. Enligt Elgenstiernas ättartavlor är han vid giftermål och fram till hustruns död ryttmästare vid adelsfanan 1775. Det kan väl vara av intresse att undersöka hans jordinnehav. Johan Ottos föräldrar kan ha ägt Vänersnäs i Näs socken, samt möjligen Såtenäs i Tuns socken, vilka väl Johan Ottos mor grevinnan Charlotta Eriana Stenbock förde med i boet ..
 
Här behövs dock ytterligare studier av jordinnehavet för att vara säker.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-13, 23:39
Svar #6

Robin Elfving

Tack igen. Skall söka upp boken vid tillfälle. Det är riktigt att Johan Otto Lillie innehade Såtenäs efter sin mor som i sin tur ärvde det efter sin far Carl Stenbock. (Såtenäs hör numera till flygflottiljen F7). Om man får en Bibel vid sitt bröllop skall väl efternamnet vara mannens? Om det är en dop- eller konfirmationsbibel förklarar det namnet. Jag vet inte vad dop- och konfirmations seder var på den tiden. Det blir mycket spekulation men det tycks inte ha varit frågan om en hovfröken vilket var vad jag först trodde skulle dyka upp. Ja, fadern var i ngt skede Kunglig sekreterare vad det nu innebar.
Robin Elfving

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna