ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stjernbjelke  (läst 1236 gånger)

2002-11-08, 19:51
läst 1236 gånger

Karl Davidsson

Har någon träffat på namnet Stjärnbjälke?  Hittade namnet i ett intressant sammanhang på?1500-talet.  Finns inte i ättartavlorn hos Elgenstierna.

2002-11-08, 22:06
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Stjernbjelke finns med som ointroducerad adel i Schlegel och Klingspor från tidigt 1600-tal. Om du anger mer exakt vem du söker och skapar ny rubrik med rätt namn kanske jag kan bidra med mer info där.

2002-11-09, 09:36
Svar #2

Karl Davidsson

Hej Yvonne!
Tack för Din information.  Jag hjälper en vän med litet uppgifter om hans gård som tydligen på 1500-talet ingick i ätten Stjernbjelkes jordkomplex.
Med ledning av Dina uppgifter går jag nu vidare.  
Hälsningar
Kalle

2002-11-09, 17:01
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Flyttar hit ovanstående inlägg från 'Gyllenbrodd'..

2002-11-10, 11:29
Svar #4

L. Kjellström

Ätten Stjärnbjälke (från Småland) är utredd av Jan Eric Almquist i Släkt & Hävd 1968 sid 73-84.
 
Mvh. L. Kjellström

2002-11-10, 20:43
Svar #5

Karl Davidsson

L.Kjellström.
Tack för Din hänvisning.  Jag skall försöka få tag i den angivna årgången för Släkt och Hävd.
Kalle

2014-01-27, 19:20
Svar #6

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej.
 
Var finns idag originalet av Måns Olofssons (Stjärnbjälke) levnadsbeskrivning? Den är tryckt i trejde delen av Leonhard Fredrik Rääfs Samlingar och anteckningar till en beskrifning öfver Ydre härad i Östergöthland på s. 392-415 (digitalt här: http://books.google.se/books?id=H6AuAAAAYAAJ&pg=RA1-PA388&dq=rääf+stiernbielke&hl=sv&sa=X&ei=FKLmUtCMA8jo4gSOy4D4CA&ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage& q&f=false). Rääf skriver på s. 388 att originalet finns hos hans släkting Lieut. A. Drake. Är den fortfarande i privat ägo, eller finns den på något arkiv? Finns originalet digitaliserat eller finns det planer på att göra handskriften tillgänglig digitalt? Det vore mycket intressant att få se originalet av Måns Olofssons självbiografi.
 
MVH Andreas

2014-01-27, 19:44
Svar #7

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Enligt Otto Waldes katalog ingår Stiernbielke-handlingar i Drakearkivet (Uppsala UB).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna