ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ufvenkes  (läst 530 gånger)

2005-10-03, 09:52
läst 530 gånger

Lilian Perme

Ufvenkes är enligt muntlig tradition i min morfars släkt ett adligt namn, givet en framstående person i Västergötland eller Närke. Adelskapet var inte ärftligt. Har någon stött på namnet (jag har inte sett det i skrift utan antar efter uttalet och åldern att det bör ha stavats på ovanstående vis)? Ev. kan personen ha anknytning till gården Linneberga i Viby.  
Lilian Perme

2005-10-03, 22:30
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
I Sverige har det inte funnits adelskap, som inte varit ärftligt. Däremot har det förekommit att adelsmän fått förläningar på livstid (som inte varit ärftliga) och att icke adliga personer kunnat få skattefrihet (=frälsefrihet) på en gård eller annan egendom.
 
Namnet låter inte heller direkt svenskt. Jag får vaga associationer till Finland eller Baltikum, men kan inte säga att namnet verkar på något sett bekant ens där. Det har ju däremot funnits adliga ätter med namn som Ulfvenclou och liknande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna