ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vollschow, von  (läst 873 gånger)

2001-06-18, 20:06
läst 873 gånger

Lars Handberg

Hej!
Jag undrar om någon stött på släkten von Wollschow i något sammanhang.  
Anna Dorothea von Vollschow f. ca.1718 gift omkring 1740 med Jonas Handberg. Får sonen Johan Fredrik 12/9-1742 i Fryele socken Jönköpings län. 1742 blir Anna änka men bor kvar fram till 1746 då hon försvunnit från gården.
 
Till ett flertal barn till Jonas bror Johan Handberg figurerar som dopvittne Jungfru Gretha Sophia von Vollschow, jungfru Catharina Elisabeth Vollschow, Herr fendrik Carl Fredrik von Vollschow, Fru Greta Stina von Vollschow, jungfru Cajsa Lisa von Wölscow.
 
Om någon har lite uppgifter om släkten hör av er.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2001-06-25, 19:07
Svar #1

Tobias Bjernehed

Hej Lars!
 
Jag härstammar själv från släkten Völschow, dock från en annan gren.
 
Anna Dorothea von Völschow var dotter till sekundkapten Josua v.V. (f.1693 i Greifswald, d. 1732 i Kalmar) och hans första hustru vars namn för mig är okänt (d. 1724 i Stenberga).  
 
Anna Dorothea gifte om sig 1743 i Fryele med inspektorn Carl Johan Twist (f.1713). Makarna hade åtminstone barnen: Hedvig Margareta (f.1744 i Gällaryd), Dorothea Elisabeth (f. ca 1746), Anna Christina (f. 1749 i Gällaryd), Magdalena Catharina (f. 1753 i Gällaryd), Daniel Georg (f. 1755 i Gällaryd), Klas Josua (f. 1763).
 
Är du intresserad av vidare uppgifter om Anna Dorothea von Völschows anor och/eller ättlingar kan du maila mig, så ska jag se vad jag kan få fram.
 
Mvh/ Tobias Bjernehed

2006-01-16, 21:12
Svar #2

Jonas Hök

Jag vet ett och annat om släkten von Völschow. Hör av er, Tobias Bjernehed och Lars Handberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna