ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Witten af Stensjö, von  (läst 2194 gånger)

2004-07-02, 15:01
läst 2194 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Kapten Casper Witte adlades 1/2 1649 till Casper von Witten af Stensjö och verkar varit född i Holland. Enligt en källa var hans far Johan Witte president i Holland. Någon annanstans läste jag att både Johan och Casper Witte var födda i Stensjö i Småland. Casper von Witten af Stensjö (Witte) dog 11/4 1659. Jag har inget födelsedatum, men han verkar fötts på 1580- eller 1590-talet. Hans mor hette Dorotea Mach och verkar varit född 1567 i Sverige (mycket osäkert). Är det någon som vet mer om släkterna von Witten af Stensjö, Witte eller Mach eller om deras ursprung?

2004-07-02, 19:38
Svar #1

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Anders!
Jag vet om det är Casper Witte, adlad von witten af Stensjö tillhör introducerad adel på riddarhuset.
mvh
Anders Höijer

2004-07-04, 00:21
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Kan någon flytta den här diskussionen till introducerad adel? Jag trodde att von Witten af Stensjö var en ointroducerad ätt.
 
Mvh
 
Anders Karlsson

2004-07-04, 18:09
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anders
Elgenstiernas uppgifter stämmer inte när det gäller
Casper von Witten. (Fick sin första förläning,  
Stensiö, året 1628 i december när han återvände sårad troligtvis från Pillau. Adlad och introducerad senare)  
Hans broder var Johan Witte
som bl a finns med i Oxenstiernas brevväxling
Johan var Geheimrat åt Schwerinhertigen.
Det finns i Göta Hovrätts arkiv en hel del
intressant material. Men Caspers föräldrar - som
tillhör mina anor - har ingen ännu skrivit om och jag har förgäves sökt några spår.  
Men jag fortsätter att söka
hälsning Gustaf  www.g-gruppen.net

2004-07-05, 15:58
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Tack för svaret! Jag har hittat några mycket osäkra födelse- och dödsdatum på Casper von Wittens dotter Catharina. Vet man när hon föddes och dog? Vet man när hennes syster Susanna föddes? Finns det några uppgifter om Casper von Wittens fru, Anna von Rassfeldt och hennes anor? Vet man någonting om Casper von Wittens födelse (när? var? etc). Föddes i Sverige eller utomlands?
 
Mvh
 
Anders

2005-02-04, 16:52
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hittade Casper von Witten i Släkt och hävd 1997 på biblioteket. Där står det att föräldarna var Hans Witte (död 1600) och Gelseke Timmerman, som var dotter till Carsten Timmerman, alla från Tyskland. Casper von Witten hade fler syskon, bland andra Johann Witte, som var geheimeråd (vad det nu är) i Mecklenburg. Det stod också att det inte går att belägga Anna von Rassfeldt anor. På en del ställen står det att hon var dotter till överstelöjtnanten Fredrik von Rassfeldt och hans hustru Dorotea Meyer. Det som är konstigt är att Casper von Witten verkar ha haft flera syskonbarn/syskonbarnbarn som hette Dorotea Meyer, varav en gift med överstelöjtnanten Jöns Larsson Örn, Örneborg (adliga ätten nummer 978). Kan man ha blandat ihop dem?
 
/Anders

2006-04-23, 17:41
Svar #6

Tom von Weissenberg

Hej,  
Min familj kommer är känd från början av 1600 talet i staden Mitau i Kurland. Oskar Stavenhagen hävdar att anfädren skulle ha invandrat dit från Norra Tyskland, närmare bestämt från Ost Preussen. Om man är generös o kallar det Preussen i allmänhet (Ost- o Västpreussen har ju flyttat på sig en del under senaste millennium) så skulle jag villa ringa in 'mitt' 1300 -1500tals Preussen till Weicseldalen - Stum, Marienwerden, Newenburgh, Weichselburg etc. Har någon av er som sysslat med Witten, Witte eller Witt stött på nån just därifrån?   Tackar på förhand för ev svar. Tom

2012-04-19, 18:42
Svar #7

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
I mitt släktträd har jag en ana vid namn Nikolaus Wittenius, son till prästen Johannes von Witten. Även Nikolaus var präst.
Sistnämnda var född omkring 1550 och död 1613-11-27 i Dortmund-Aplerbeck, Tyskland.
 
Min spontana fråga är om det möjligen kan finnas ett samband mellan den svenska von Witten och min ana med samma namn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna