ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01  (läst 2808 gånger)

2005-04-06, 21:36
läst 2808 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, Kajsa, det är helt riktigt. Samhället var patriarkaliskt till ytterlighet och lite till, och Per Thorsell skrev i förmiddags i diskussionen Hur många % att man dessutom hade väldigt oklara uppfattningar om hur barnavlande går till, och hade en bild av det manliga livsfröet och att det kvinnliga ägget tillhandahåller den näring som det manliga livsfröet behöver för att kunna växa till och framfödas. I tidiga födelseböcker har jag t o m själv sett att det brukade vara så att barnafadern var namngiven, men inte modern!
 
Men som vi har konstaterat har det agnatiska släktbegreppet en alldeles lysande effekt som inga andra känslomässiga släktkonstruktioner kan åstadkomma, som när man t ex har tagit sin mors namn och tycker att det därmed är mammas släkt man tillhör.
 
Eller de många som på fullaste allvar tycker jag hör till min fars släkt och min mors, och som vad man än säger verkar kunna betrakta den släkt som just far hör till (antagligen farfars?) som en enda, och den som mor hör till (morfars?) som en enda, men själva hör de inte till en av dessa, utan till båda???
 
Att far på precis samma sätt då logiskt sett bör höra till både farfars och farmors och mor till både morfar och mormors släkt, och att man vid närmare eftertanke med andra ord tillhör ett oändligt antal släkter... nej, det gick aldrig in hos människor med fars OCH mors släkter-uppfattningen...
 
Men med ett agnatiskt släktbegrepp blir det på ett oöverträffat sätt fullkomligt glasklart för alla vilken släkt de tillhör, alla hör till en och endast en släkt, och begreppet en släkt kan fortsätta ha en innebörd.
 
Alla alternativ innebär att det inte längre är meningsfullt att prata om släkten X eller släkten Y. Finns det inga rimliga grundläggande principer för vad som är den ena eller den andra släkten så faller hela släktbegreppet.
 
Det tycker jag är en synnerligen praktisk orsak till ett agnatiskt synsätt!

2005-04-06, 22:32
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Bra rutet Anders! Detta är nästan exakt vad jag framhöll i en annan diskussion för en tid sedan. Glädjande att du inte helt har tappat greppet. I vissa diskussioner på sistone har t.o.m. du låtit lite uppgiven och pessimistisk, och antytt att det agnatiska släktskapsbegreppet kanske varit på väg utför, vilket det alltså inte är, allra minst i ett internationellt perspektiv. Detta är ju en mycket ankdammsmässig och svensk diskussion (i ordets sämre bemärkelser), totalt obegriplig på de flesta andra håll (en amerikan skulle t.ex. inte förstå någonting...), och med de obligatoriska ingredienserna: modeåsikterna, besservisserattityden (utan något på fötterna), den politiska korrektheten och personangreppen (Jodå, allt känns igen, vi har hört detta ett otal gånger förr... - men i ärlighetens namn måste sägas att tonen här faktiskt varit seriösare och trevligare än i många andra diskussioner; t.o.m. Kajsas [vart hon nu tog vägen...]). Men ditt senaste inlägg, Anders (varför heter var och varannan debattör Anders numera?) var glädjande och stärkande. Du är tillbaka på banan. Stå på dig!

2005-04-06, 22:51
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det känns ju som att det är på väg ut med vissas mentalitet, i varje fall alla röststarka som gör allt för att komma till tals här... men jag hoppas du har rätt...
 
Och jag blev trött på att för tredje eller fjärde gången på någon dag få det agnatiska begreppets eventuella praktiska funktion ifrågasatt...
 
För vad skulle vara så opraktiskt och onödigt med att på köpet få ett enhetligt, enkelt och väldigt lättförståeligt släktbegrepp?
 
Visst, vill människor inte ha ett sådant släktbegrepp, så ska man väl inte pracka det på dem, men... förr i världen brukade släktforskare vara intresserade av att kartlägga släkten X eller släkten Y eller släkten Z...
 
Och än är trots allt inte Svenska Släktkalendern helt död, det kommer in släktartiklar, och där blir de agnatiskt upplagda, så baske mig...  
 
Men här i forumet verkar nästan alla ha enorma behov att distansera sig från det reaktionära agnatiska släktbegreppet för att hänga med och visa att man är med i sin tid.
 
Men få verkar ha kvar kopplingen att det agnatiska begreppet har en mycket grundläggande oerhört praktisk funktion, som alla andra tänkbara alternativa mer eller mindre låtsas-varianter (gårdsgenealogier, följa släktnamnet oavsett vilken förälder det kommer från, eller vad nu någon skulle kunna komma på... kanske vilka som har ägt en viss bil kunde vara något slags kul grej? ) saknar...
 
Att man på köpet får en otvetydig möjlighet att dela in oss alla i släkter som fungerar och där alla hör till en släkt och inte mer än en.
 
Ett matrilinjärt system skulle kunna åstadkomma samma sak, men varför byta efter hundratals år från agnatiskt till matrilinjärt?

2005-04-06, 22:56
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men Steve Erbrecht zu Bülow !? erbrecht betyder ju arvsrätt. Hette familjen verkligen så? Steve Arvsrätt till Bylow? Tillåt mig ett visst tvivel, men överbevisa mig gärna, om det verkligen är så, och jag har fel. Det låter bara så märkligt.

2005-04-06, 23:39
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rune och Anita, ni frågar om den agnatiska släktföljden hade betydelse för arvsgången? Det hade den. Vi hade ju ett ättesamhälle, och äganderätten till jorden spelade stor roll. Därför var det viktigt att jorden hölls inom ätten. Detta reglerades noga, och det hölls verkligen koll på vem som var barn till vem. Åtminstone från vikingatid (sannolikt ännu tidigare) och fram till 1200-talet hade kvinnor överhuvudtaget ingen arvsrätt jfr talesättet ”gånge hatt till och huva ifrån”. Och fram till relativ sen tid ärvde son hälften mot dotter. När vi i jordeböcker, mantalslängder, arvskiften etc. hör talas om treding eller tredjedel, har detta ofta att göra med att arvslotten en gång i tiden ärvts av en kvinna. Och barn som saknade äktenskaplig börd, saknade helt arvsrätt, såväl efter fadern, som efter modern.  
 
Denna fråga hör intimt samman med bördsrätten. Eftersom jorden ansågs tillhöra ätten, betraktades det som väsentligt att den inte gick ur sagda ätt och försåldes. Därför skulle varje egendomsförsäljning utlysas på tinget, och den som via dokument eller annan vittesbörd kunde bevisa att han (någon gång hon) kunde bevisa, att han var släkt med tidigare ägare, hade förköp framför andra spekulanter.

2005-04-07, 00:12
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Just ättesamhället är rätt ifrågasatt blad historiker idag, läs till exempel Dick Harrison, i{Jarlens sekel}. (Harrison är också ibland ifrågasatt av sina kollegor, men inte på denna punkten vad jag förstått.)

2005-04-07, 01:02
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, jag var på väg att göra samma kommentar som Anders R, men han hann före.
 
Sedan vad gäller bördsrätten, så förstår jag inte riktigt hur den kan användas som stöd för det agnatiska släktbegreppet. För precis som du skriver, Carl-Fredrik, så hade man förköp framför andra spekulanter vid försäljning av jord om man var släkt med den tidigare ägaren. Man behövde alltså inte tillhöra samma fiktiva agnatiska ätt för att ha denna förtur. Om man ska tala om att jorden tillhörde ätten, så kunde ätten inbegripa även släktingar utanför en rent agnatisk släktkonstruktion. Eller har jag helt fel? (erkänner att jag inte orkar leta i böckerna denna sena timme! )

2005-04-07, 09:14
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rättelse till mitt inlägg [onsdag den 06 april 2005 kl. 23.39]: Det ska naturligtvis vara: Och fram till relativ sen tid ärvde dotter hälften mot son.

2005-04-07, 09:36
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Anders B (det gäller att hålla reda på bokstäverna - det är snart bara ett förnamn som förekommer här i anbytarforum -),
 
Nej, bördsrätten har ju inget med det agnatiska släktbegreppet att göra, det har du alldeles rätt i. Och det var inte därför jag lade till det där med bördsrätten, utan därför att det delvis hörde ihop med vad jag skrev tidigare.

2005-04-07, 11:25
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej alfred eller Carl-Fredrik:
 
Jo faktiskt hette de arvsrätt till Bülow (ett rittergutt utanför Schwerin i Mecklenburg). Men slákten hette Arvsrätt tidigare än de fick tillnamnet Bülow. von Bülow är ju som bekant internationellt spridd adelsätt (kanske flera?). stállet hade ágts av von Bülow. 1816 köpte fninasraadet Degener (minns inte hans förnamn i huvudet, jag sitter paa ett internet-café i Spanien)) Hans doter Elisabeth Degener gifte sig med August Christian Erbrecht stammandes fraan Bernburg i Tyskland och daainte innehavare av naaagot adelskap ej heller Degener. Paa 1830-talet hade Morfar (laat oss kalla honom saa tillsvidare) Degener skapat en stor förmógenhet bl.a. fyra gods bl.a. Rittergut Bülow, Gross Grabow, Charlottenthal och ett till som jag inte minns namnet paa just nu. Dessa fördelades vid hans dód mellan barnbarnen och innan detta hade han av Storhertigen erhaallit riddarskap till sig och sin dotters familj, inklusive manliga och kvinnliga efterkommare även svärsonen August Christian Erbrecht erhöll riddarskapet. Storhertigen hade lov att giva riddarskap till vassaller som det kallades och dessa fÓljde ofta riddargodsen. Däremot kunde suveránerna dvs. kungarna i de tyska rikena ge andra adelstitlar.  Erbrecht zu Bülow (arvsrätt till Bülow) blev dármed ättens namn. Tecla min farmor mormor árvde Charlottenthal. Adolf Erbrecht zu Bülow gifte sig med friherrinnan Agnes Margareta WAchtmeister af Björkö och Adols tvillingsyster Agnes Erbrecht zu Bülow med Agnes Margarethas äldre broder friherren von Wachtmeister (minns inte hans förnamn i huvudet) de baada familjerna delade innehavet av riddargodset medan tvaa andra sóner Otto och Heinrich  och dottern Tecla som sagt fick ärva de andra godsen. Min farmors mormor Tecla Erbrecht zu Bülow gifte sig med riksgreve Gustav Wilhelm Martini (jämfór tidigare Martini diskussion, den titeln är nu verifierad i Tyskland genom Bismarck arkivet) och genom att de dog tidigt i krig respektive av sorg växte deras dotter riksgrevinnan Anna Martini (min farmors mor) upp hos sin onkel und tante Erbrecht zu Bülow och Wachtmeister af Björkö. morbrodern Adolf och Agnes Margaretha blev hennes fosterföräldrar). Jag skriver ju nu paa ett manuskript för TV om bl.a. detta och kollar källor etc. flera gaanger, saa ännu kan det dyka upp fler uppgifter.
Övriga källor till detta har jag fraan ett tryckt dokument om gods som fanns i denna trakt utanför Scwerin , arvspapper och annat och t.O.m. förekommer värdet paa dessa gods vid tidspunkten i dessa dokument. En journalist och lokalhistoriker har hjälpt mig att finna detta. Men det tar laang tid att gräva i analerna höll jag paa att säga!
 
Visst är vi lika mycket släkt med baade far och mors släkt och farmor, farfar och mormor och morfar ocksaa. Rent genetiskt och paa alla sätt. dessutom är dagens sambo kultur och ensamma fóráldrar okänd fader etc. ännu ett argument att öppna upp släkt begreppet. De stackars ensamma mödrarnas barn maaste väl ocksaa faa ha en slákt t.ex.
 
Smiley M.V.H. Steve Palmquist (Nu tryggt tillbaka till det faderliga ärvda namnet...)

2005-04-07, 11:51
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Urs?kta de konstiga hoopdragningarna och missande av bokstäver etc. Det ?r svaart att skriva svenska paa en spansk dator.
 
steve

2005-04-07, 16:52
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Steve
 
Din farmors mor Gräfin Anna Martini var alltså sist och slutligen riksgrevlig!  Då tillhörde hon med stor sannolikhet den tyska riksgrevliga ätten Martini von Griengarten und Neuhof. Denna släkt upphöjdes (troligen av den dåvarande kejsaren) Heiliges Römisches Kaiser LEOPOLD II (20.02.1790-01.03.1792) till riksgrevlig värdighet (Reichsgraf) den 24 september 1790.

2005-04-07, 18:36
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Ralf det verkar saa. I materialet fraan Bismarck stiftelsens arkiv, nämns Hauptmann Reichsgraf Gustaf wilhelm Martini (men inte resten af ätte namnet von Griengarten und Neuhof eller dess italienska motsvarighet di Ortesini e Cortenovo om jag stavat det italienska mer spansk beror det paa att jag inte har mina papper framf?r mig). anna Elisabeth Tecla Friederike staar ocksaa nämnd som Reichsgr?finn Anna Elisabeth Martini f?dd 1852 I Berlin etc.  
och det ?r denna Anna som senare gifte sig med operasaangaren Helmer Anders Christian Strömberg i Sverige. Det ska finnas en del material om dem i fränden Otto von Bismarcks kvarlaatenskap. Jag faar väl resa dit och studera saa gott jag kan med min obefintliga tyska...smiley.  
Om Denna Martini ätt är en gren av Griengarten...etc. har alltsaa icke helt framgaat av sammanhanget ännu. Men titeln bär de enligt stiftelsen, vilket f?rklarar Bonniers uppgift i Svenska män och kvinnor utgaavorna samt nekrologen jag tidigare nämnt vid fraagor om detta här paa Rötter.
Men det ?r som sagt mycket kvar att verifiera n?r jag s?ker f?r mitt TV manuskript.
 
M.V.H. Steve

2005-04-07, 23:32
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tack Steve för klargörandet om namnet Erbrecht. Där ser man. Alltid lär man sig något nytt.
 
Du skriver avslutningsvis: De stackars ensamma mödrarnas barn maaste väl ocksaa faa ha en sl?kt t.ex. Jo visst, men det är ju inget nytt problem. Utomäktenskapliga barn har funnits i alla tider, och det har lösts på lite olika sätt. I regel har ju barnen faktiskt också fäder, fastän dessa hålls/håller sig hemliga för den offentliga folkbokföringen. Han är ju så gott som aldrig okänd för modern. Inte så sällan har barnet ändå så småningom fått faderns namn, antingen som släktnamn eller i patronym form. Inte heller så sällan har barnet fått morfaderns eller styvfaderns namn, och helt unikt är inte heller att ett helt nytt namn har ”konstruerats” för barnets räkning: t.ex. Clairfelt, Faustman eller Willers. I dessa senare fall var fäderna välkända och välsituerade personer (alla tre f.ö. adliga), som fastän de inte var gifta med sönernas mödrar, ändå övervakade deras uppväxt och finansierade deras studier.
 
I vissa av dessa fall med stackars ensamma mödrar, kanske det sitter några stackars ensamma fäder i något annat hörn, och får inte träffa barnen, fastän de oändligt gärna vill. De kanske vill ge barnet sitt namn också, men får inte heller det för modern. Sedan finns naturligtvis den motsatta varianten också, de fäder, som förnekar barnet och överhuvudtaget inte vill ha med det att göra. Frågan är väl vilken av dessa absoluta motsatspar, som det egentligen är mest synd om. Det är väl inte helt självklart.
 
Är det f.ö. någon som man i sammanhanget egentligen kan sätta stackars för, så är det väl i så fall barnet, som ju inte kan rå för situationen det helt oförskyllt har kommit att hamna i. I mödrarnas fall har de väl i ärlighetens namn faktiskt ett visst eget ansvar för sin situation. Inte ensamma, men ändå. Det där med stackars oskyldiga och hjälplösa kvinnor, som bara så där utan vidare blir utnyttjade av vedervärdiga monster till män fungerar inte riktigt i vår tid. Så naiva och blåögda är bara inte dagens kvinnor, åtminstone inte någon jag träffat på. OK, någon gång inträffar det ju dessvärre sådant, kvinnoöverfall, misshandel, våldtäkter etc., men det är ju exeptionella och kriminella händelser, som faktiskt inte ”män i allmänhet” rutinmässigt ägnar sig åt, dessbättre. Men det är ju naturligtvis oerhört tragiskt, när de inträffar.  
 
Och de flesta riktigt hjälplösa och tafatta personer jag har träffat har faktiskt med något enstaka undantag varit män (de flesta riktigt ensamma också). Tjejerna har oftast varit betydligt tuffare, och haft en annan självbevarelsedrift... Nej, vilket som är det svaga könet, anser jag ju inte att det är någon som helst tvekan om. Det räcker med att titta på sig själv...

2005-04-08, 11:19
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej igen Carl-Fredrik:
 
Jag menade faktiskt barnet när jag skrev stackars jag ser att det ?r ett syftningsfel alltsa de ensamma mödrarnas stackars barn OCH jag är helt enig med dig i fallet -maktlösa fäder utan rÄtt att dela barnets uppfostran och omsorg- Men det har ju lagen i Sverige gjort naagot aat till skillnad fraan maanga andra länder. Jämlikheten skall absolut gaa bägge vägar.
 
M.V.H. Steve

2005-08-19, 10:19
Svar #15

Nils Johansson


2005-08-19, 14:12
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Personligen är jag fullständigt och bestämt emot ett återinförande av adlande om det är Sveriges Riddarhus som skulle utföra själva adlandet. Riddarhuset skall inte ha rätt att få adla personer. Den rättigheten skall endast tillhöra Sveriges statschef HM Konungen och inte en person av folket (läs adeln!). En samling av fint folk som endå själva är under kunglig nivå skall inte få inneha en sådan viktig funktion i samhället. I alla andra europeiska monarkier har det varit statchefen som adlat inte adeln själva. Riddarhuset skall därför enligt mig inte få adla, det hör kungen till!!!

2005-08-19, 14:55
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och vem ska så utse statschefen? Gud Fader själv? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-19, 15:43
Svar #18

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil

2005-08-19, 16:31
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det låter självklart in i märgen fel att tänka sig att Adelsmötet skulle kunna besluta om att adla nya personer. Däremot tycker jag det hör ihop med en monarki värd namnet att kungen även fortsatt skulle kunna fortsätta adla. Eller att vi åtminstone hade haft ordensväsendet kvar som alternativ.

2005-08-19, 17:03
Svar #20

Mikael Hellman (Mhellman)

I artikeln som Nils Johansson ovan länkar till nämns de privilegier från 1723 års privilegiebrev som inte upphävts. Adeln får till exempel fortfarande:
 
- Fritt vandra uti främmande land
- Bosätta sig utrikes
- Bedriva handel och hantverk utanför städerna
- Ha hantverkare på sina gårdar
- Bedriva sågverk och kvarnverksamhet
 
Inte undra på att Mats Qviberg vill bli adlad. Han kanske vill slå sig in i sågverksbranschen och även anlita en polsk hantverkare till sitt sommartorp? Vem vet? Han kanske känner att han inte kan fullfölja dessa saker som icke adelsman? Men det kanske han kan.. ? :-)
 
Är lite vidare intresserad - någon som vet kanske; vilka andra privilegier har upphävts fram till idag? Finns det någon lista på det någonstans?

2005-08-19, 17:25
Svar #21

Michaël Lehman (Philippos)

De ovan nämnda privilegierna har ju successivt upphävts genom att även icke adeliga har tillåtits åtnjuta dessa ?privilegier?. Dessutom upphävdes ju privilegiebrevet förra våren. Jag ställer mig för övrigt tveksam till sanningshalten i påståendet, att Riddarhuset självt skulle få adla personer. Förra vårens beslut upphävde för visso de offentligrättsliga inslagen i Riddarhusordningen, men man upphävde inte Riddarhusordningen.
 
I övrigt instämmer jag med Ralf och Anders.

2005-08-19, 17:42
Svar #22

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag är av samma åsikt som Anders: Eller att vi åtminstone hade haft ordensväsendet kvar som alternativ. Här i Finland kan man ännu få riddarordnar. Varför kan inte också Sverige ha detta praxis?

2005-08-20, 19:26
Svar #23

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!  
 
Om man besvarar den frågan korrekt och uttömmande, kommer man obönhörligen in på ämnet partipolitik, och ett partis policy i synnerhet. Och jag har för mig att det i Anbytarforums stadgar finns, ja, kanske inget uttryckligt förbud mot detta, men dock en rekommendation att försöka undvika ämnet. Har jag fel?

2005-08-20, 21:00
Svar #24

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag tycker bara det är underligt att då en republik som Finland har både riddarordnar och ordensväsende kvar så är det underligt att en över 1000-årig monarki som Konungariket Sverige inte har kvar ordensväsendet! Detta är som sagt min åsikt och då det helst skall undvikas att diskuteras partipolitik på anbytarforum så lämnar vi denna diskussion. Däremot undrar jag som en utlänning som inte är så värst insatt i svensk partipolitik vilket parti du skyftar på Carl-Fredrik?

2005-08-20, 23:50
Svar #25

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ralf,
 
(Nu yttrar jag mig i något som många andra här kan bättre men...)  
 
Den svenska monarkin har gradvis plockats av diverse rättigheter och funktioner under 1900-talet, i gengäld har vänstern legat ganska lågt med kraven på republik. Bland de saker som fått stryka på foten finns traditioner som t.ex. vilken roll kungen har vid riksdagens högtidliga öppnande. I stort kan man väl se förändringarna som det pris monarkisterna har betalat för att få behålla monarkin och slippa en massa bråk i frågan.
 
Eftersom Finland redan är en republik, så har det kanske inte funnits någon politisk anledning att avskaffa ordnar och annat. Frankrike har ju Hederslegionen, så ordnar är inget främmande för en republik.
 
(Jag är medveten om att det här är en grov förenkling och generalisering. Det är absolut inte avsett som ett politiskt inlägg, och jag har gjort mitt bästa för att formulera mig objektivt.)

2005-08-21, 19:33
Svar #26

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Jag håller helt med dig i denna fråga. Visst borde det svenska ordensväsendet återinföras i sin gamla form. Som det nu är existerar de svenska ordnarna i och för sig, men de delas endast ut till utländska medborgare. Tala om inkonsekvens och dubbla budskap...! Visst, republiken Finland (och nästan alla andra republiker också...) har ju ordensväsendet kvar, ja, t.o.m. Sovjetunionen hade ju ordensväsende (jag vet inte hur det är med Kina och Kuba, men jag skulle inte bli så oerhört förvånad om det finns där också), men iintee Ferdinand.... (dvs Sverige), åtminstone inte för svenskar.  
 
Så behåll ditt finländska medborgarskap, Ralf! Då har du åtminstone en teoretisk chans att någon gång få en svensk orden. Det har inte jag.
 
Och (som svar på en uttrycklig fråga) vilket parti, det är fråga om; tja, om jag ger några ledtrådar: Det parti, som under större delen av 1900-talet har varit det största, som under längst tid suttit i regeringsställning och som i regel har ansett sig veta vad som varit bäst för medborgarna, bättre än medborgarna själva; om folk får välja och bestämma saker själva, är det alldeles för stor risk att de väljer fel (som de skulle kunnat ha sagt, det är inget ordagrant citat) och som tycks ha modifierat Ludvig XIV:s berömda talesätt (om han nu någonsin sade det) till: Staten, det är vi (dvs vårt parti). Och där en av partiets representanter vid ett tillfälle (jag tror att det var i början av 1970-talet) sade ungefär: Om något annat parti än vårt någonsin skulle få regeringsmakten, är detta ett hot mot demokratin... (sic!)  
 
Men observera, jag har inte nämnt något parti vid namn...

2005-08-21, 21:15
Svar #27

Sofie Johansson

Riddarhuset skall ej få adla. Det tillhör  
HM Konungen! Har talat med andra om detta och dom var av samma uppfattning. Jag lägger ingen politik i detta.

2005-08-22, 04:58
Svar #28

Rune Edström (Rune)

 Riktigt hyfsat Carl-Fredrik.
rune

2006-04-01, 22:54
Svar #29

Sten Granatenlod

Ni saknar namnet Granatenlod i Adelsnamn Varför?
Min släkt kommer från lilla bråtelycke 32 farmor från kärringaryd farmors far var länsman ,hans anor kommer från sven frost svensson.Farfars namn
Valfrid Karlsson födelsed 1883tvilling August Fader Karl August Månsson gift med Anna-Maria  
Andersdotter 1867-24-3 Farmors namn Adina
Vet att det finns många släktingar i Kristianopel
Hör av er det finns mer uppgifter att leta upp kanske vi finner dom tillsammans Med Vänlig Hälsning Sten Granatenlod

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna