ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-13  (läst 2067 gånger)

2004-12-06, 16:35
läst 2067 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Trots att jag har ett utdött adligt efternamn anser jag personligen att man inte i modern tid skall ta åt sig adliga efternamn!!!

2004-12-06, 19:07
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Ni som inte gillar den svenska namnlagen får väl driva frågan politiskt och försöka få en lagändring till stånd (om ni inte är finländska medborgare förstås...)  
Vad säger lagen i Finland om antagande av utdöda ätters namn?
Hälsar vänligen
Maud

2004-12-07, 02:12
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Ingenting speciellt om ätter eller just utdöda ätter.
Släktnamnslagen (1985) säger bara så här:
Skyddade namn och kännetecken
Såsom nytt släktnamn kan inte godkännas släktnamn som i Finland finns antecknade i befolkningsregistret, och inte heller namn som enligt vad som är allmänt känt är vedertagna i en viss inhemsk eller utländsk släkt, om det inte finns synnerliga skäl till godkännande.
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-07, 02:19
Svar #3

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Det här ger ett visst skydd för adelsnamn (men inte bara för dem!):
namn som enligt vad som är allmänt känt är vedertagna i en viss inhemsk eller utländsk släkt,...
UTDÖDA... Nej, nu lägger jag mig.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-11-11, 12:58
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Färskt citat från dagens DN:
 
Ofrälse par får ta adligt namn
Ett Solnapar får ta namnet Stiernkors trots att det tillhört en nu utdöd svensk-finsk adelssläkt. Det har Patentbesvärsrätten bestämt.
 Riddarhuset, som inte gillar att ofrälse får adligt klingande namn, invände att namnet var allmänt känt trots att släkten dog ut på 1600-talet. Två med namnet Stiernkors, biskop Magnus i Åbo som dog 1500 och fältöversten Ivar som dog 1573, omnämns nämligen i 50 år gamla uppslagsverk.
 Men det duger inte för att betraktas som allmänt känt, anser rätten och tillåter namnbytet.
 -På min mors sida finns på 1500-talet en koppling till släkten Stiernkors, en sådan koppling kan nästan alla hitta så långt tillbaka i tiden. Men det är ett väldigt vackert namn, säger mannen i familjen.
 
 
-Skall bli intressant att se hur man framöver väljer att tolka allmänt känt när andra namn önskas.. Lite luddiga gränsdragningar lär det nog bli fråga om ibland..

2005-11-11, 19:26
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Då får vi ju verkligen hoppas att det inte plötsligt dyker upp några ättemedlemmar, vars grenar nersjunkit i bondeståndet, och bortlagt ättenamnet och vill återta sitt namn, vilket de knappast kan förvägras. De tillhör ju i så fall fortfarande ätten, och är obestridligen adelsmän/-kvinnor. Samtidigt kan man ju inte på grund av den upkomna situationen situtionen heller ta ifrån det nu aktuella paret rätten att bära namnet. Det blir problem, med andra ord. Jag hoppas att Patentbesvärsrätten i så fall har en lösning på detta. Jag tvår mina händer...

2005-11-11, 20:24
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Det lär ju finnas ett antal fler ättlingar som är lika befryndade som solnaparet med denna ätt - men nu är alltså namnet enbart deras, eller hur funkar det, borde inte alla med 'godkänd stamtavla' få ansluta sig till deras nystartade släkt egentligen..!?

2005-11-11, 20:31
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Det finns massor av ofrälse människor som bär adliga namn trots att de inte överhuvudtaget är adliga. Det finns bland annat flera personer med namnet Bonde som inte är med i Adelskalendern. Själv har jag ett adligt namn.  Den adliga ätten, Palmgren, nr 605 är utdöd och utgången på svärdssidan sedan 1746. Trots detta har mina förfäder som tillhört den finska överklassen sedan 1700-talet bart namnet Palmgren sedan denna tid. Är det då fel att heta som jag och mina förfäder på svärdssidan har gjort alltsedan 1700-talet?
 
Förövrigt har jag den medeltida frälsesläkten Stiernkors i min släktforskning från och med Ingeborg Ivarsdotter (Stiernkors) och dennes far fältöversten Ivar Månsson (Stiernkors). Jag har inte forskat kring dessa så värst mycket. Är det samma fältöversten Ivar som dog 1573 som jag är släkt med?

2005-11-11, 21:08
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
...borde inte alla med 'godkänd stamtavla' få ansluta sig till deras nystartade släkt egentligen undrar Peter.
 
Svaret är nej. Den svenska familj som nu fått rätt att bära namnet har ensamrätt till det i Sverige. Men visst skulle, enligt Carl-Fredriks scenario, bevisliga ättlingar i rakt nedstigande (manligt) led kunna göra anspråk på namnet - dock inte särskilt troligt att de utan vidare skulle erkännas rätten att bära det nu när det de facto är upptaget. Riddarhuset skulle tillstyrka, men PRV knappast godkänna.
 
Utdöda namn, adliga eller inte, har vem som helst rätt att anta, släkt eller inte, förutsatt att namnet inte är allmänt känt. Och kriteriet för ett allmänt känt namn är enligt PRV:s definition att det finns omnämnt i minst tre allmänna svenska uppslagsverk, varav ett är NE.
 
Stiernkors-ättlingar i Finland har - om jag är rätt underrättad om finländsk namnlag - ingen möjlighet att anta namnet.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-11, 21:11
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Jag tänkte närmast på det faktum att nu* kan väl ingen annan ta det namnet (här i Sverige åtminstone); att det finns mängder av folk som har samma namn som det finns adliga grenar av är icke obekant..  
 
Att få uppta ett utdött släktnamn är kanske alls inte fel - men just det faktum att man lägger beslag på namnet för sig själv (och sin familj förstås) är det som ändå känns lite 'obekvämt'.
 
*)Förutsätter alltså här att beslutet ger dem ensamrätt till namnet (detta besvaras/beläggs nog bland tidigare inlägg här, men jag har inte ögnat igenom dem just nu.)
 
---------------------
 
(Skrivet innan Mauds inlägg)

2005-11-11, 21:13
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vore det inte rimligt att stava namnet Stjärnkors enligt nutida stavningsregler isåfall? Då undviker man ju dessutom sammanblandningen med den utdöda delen. Fast det är väl inte lika vackert eller fint nog?  
 
För min del får de gärna heta så, om det gör dem lyckligare!
 
Det finns 5 personer som har efternamnet Sabelsköld, enligt www.scb.se är de möjligen nyupptagna av den gamla adelsläkten?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-11, 22:06
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
På förekommen anledning:
Att diskutera den svenska namnlagen och dess konsekvenser lär inte möta något hinder i PuL/Anbytarforums regler.
Men att här framföra synpunkter på vad nu levande personer heter eller hur de stavar/borde stava sitt namn kan säkert uppfattas som integritetskränkande.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-11, 22:09
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Maud, menar du Peters citat från DN eller mitt inlägg, eller båda?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-11, 22:18
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Stefan,
jag syftar endast på ditt inlägg.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-11, 22:46
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Om man stavar det Stjärn blir det väl fel? Kommer inte Stiern från tyskans Stirn, panna, som brukar avbildas med en oxe? Pannkors alltså i direktöversättning. Eller Kors i pannan. (Obs att detta enbart är ett språkteoretiskt inlägg.)

2005-11-11, 22:48
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vänta lite nu.  
Det har framförts synpunkter på att man inte alls skulle få ta sig utdöda adelsnamn, samt att det kunde vara ett problem att en eller några ättlingar fick ensamrätten till namnet. Det betyder att man inte skulle få ta sig det exemplifierade namnet Stiernkors.  
Det har jag aldrig påstått att man inte skulle få! Jag har heller inte diskuterat orättvisan i att ett par får ensamrätten till namnet.
 
Ingen (levande) människa heter väl Stjärnkors, med den stavningen?
 
Att jag framförde en tanke i form av en försynt fråga att man kunde använda modern stavning på nya namn (som godkänns av PRV menade jag, även om jag inte nämnde det), dels för att använda nutida stavning, men också för att undvika konflikten med det utdöda namnet och tog som exempel det diskuterade namnet Stjärnkors, kan det SÄKERT uppfattas som integritetskränkande? Av vem? Varför? Det har jag svårt att tro!  
 
Eller är det min fråga om det inte är lika vackert och fint med modernt stavade efternamn, som med gammmelstavade (adels-)namn, som kan uppfattas så?
 
Eller är det att människor gärna får ta sig sådana namn för mig om de vill och får PRV:s tillstånd?
 
Eller är det att jag nämner att det finns fem med namnet Sabelsköld på www.scb.se?
 
Eller att jag frågar hur dessa fått sitt namn eftersom den adliga släkten Sabelsköld, mig veterligt är utdöd, och en god vän till mig lite på och lite på allvar frågade om han kunde ta upp namnet i någon form, eftersom han härstammar ifrån denna släkt långt tillbaka och hade ledsnat på sitt -sonnamn?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-11, 23:35
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Nu inser jag att mitt inpass här publicerar ett par i allra högsta grad levande på forumet.. De är/blir ju de enda t.o.m. Gäller att hålla tungan rätt i mun här.. Å andra sidan måste ju ett namn få nämnas även om det är helt unikt; någon baksida med ett fint namn får man nog räkna med trots allt. (Alltså att man som i detta fall lättare går att identifiera, och det även utan innehållet från tidningsartikeln här.)
 
 
Som ett PS på frågan från Kristina om det skall vara från 'Stirn' så kan jag nämna att vad jag såg på vapnet i 'Elgenstierna' - obs stavningen! :-) - så är det en stjärna över ett kors, så det är nog ingen tvekan om vad det syftar på här.

2005-11-11, 23:46
Svar #17

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej, Kristina, inte generellt. Så gott som alla äldre namn på Stiern- (t.ex. Stiernblad, Stiernbielke, Stiernhielm, Stiernswärd, Stierneman, Gyllenstierna, Silfverstierna etc.) adliga som ofrälse, syftar på stjärnan (vilken de adliga ätterna ifråga också oftast har bland andra symboler i vapenskölden). Stierna (da. stierne) var nämligen det vanliga sättet att skriva/stava stjärna.  
 
Dock finns ett undantag, och ett mycket celebert och berömt sådant: Oxenstierna, som i sitt vapen för/förde (det finns ju både utdöda och fortlevande grenar) en oxpanna i sitt vapen, och detta (precis som du säger, Kristina) efter det tyska Stirn som betyder panna. Under medeltiden brukade ättens medlemmar huvudsakligen patronymika, men under senmedeltidens senare del hade formen Oxenstierna mer eller mindre etablerats. Namnformen hade dock länge konkurrens av närliggande parallellformer som Oxenstierne och Oxenstiern m.fl.

2005-11-12, 00:30
Svar #18

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ja, det var väl Oxenstierna jag hade i bakhuvudet (inte i pannan alltså).

2005-11-12, 20:50
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Maud Svensson, törs jag försynt be dig om ett förtydligande svar på mina frågor eller ska jag bara uppfatta det som att du drar tillbaka ditt påstående?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-12, 23:16
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
DI behöver knappast hjälp med att hitta absurda tolkningar av PUL. Det vore fullständigt orimligt om det skulle vara förbjudet att diskutera ett beslut av statliga Patent- och Registreringsverket! Något sådant kan endast förekomma i en diktatur. Vi har faktiskt yttrandefrihet, och myndigheternas beslut måste få debatteras av befolkningen om vi ska kalla oss demokrati. Det är grundläggande, Maud!
 
Hur ska vi kunna diskutera detta utan att nämna namnet Stiernkors? Det krävs ju för att kunna undersöka och bedöma om namnet är allmänt känt och om därmed beslutet är korrekt. Därmed blir det ju också av nöden tvunget att dessa nu levande namntagares nya namn blir nämnt. En situation som de ju själva satt sig i, genom att begära hos PRV att få antaga namnet.
 
Låt oss slippa fler pekpinnar med krav på censur från självutnämnda PUL-tolkare. Den som har invändningar mot vad som skrivs bör informera anbytarvärden med mail, varefter inlägget kan raderas, om det strider mot reglerna.

2005-11-13, 15:50
Svar #21

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Stefan och Anders,
givetvis finns inga hinder för att diskutera antagande av utdöda ätters namn här - det har jag ju inte heller påstått.
 
Jag reagerade på ett enda inlägg, nämligen Stefans (daterat fredag 11 november kl. 21.13) och dristade mig till en påminnelse om att man bör tänka sig för innan man kommenterar vad nu levande människor heter. Att sända ett mejl till anbytarvärden hade varit meningslöst, eftersom hon är i tjänst tidigast i morgon, måndag.
 
Inte vet jag, men kanske har jag genom påpekandet fått en och annan att avhålla sig från att fortsätta Stefans ovidkommande och ohyfsade spekulationer om varför paret inte stavar sitt nyantagna namn annorlunda (Fast det är väl inte lika vackert eller fint nog?) och om det nya namnet gör dem lyckligare.  
 
Värre övertramp mot Anbytarforums regler har gjorts under annan rubrik, där en nu levande person i inlägg efter inlägg hånas och i åtminstone ett av dem föreslås bli utfryst från forumet. Anders påstår där att mobbningen inte är riktad mot mannen som person utan hör till den kritiska granskning som skall och bör ges uppgifter som publiceras på Anbytarforum.  
 
Två exempel på 'kritisk granskning av uppgifter' i ovannämnda diskussion:
1. Han kommer ändå inte att ta till sig detta, tyvärr. Han verkar se bara det han vill se. Jag tror att ända sättet är att helt ignorera hans inlägg framöver.  
2. Jag tror att Ulf är intresserad av släktforskning men helst vill att andra ska göra det åt honom.  
 
Kanske inser även Anders att dessa och en del andra formuleringar är olämpliga, eftersom han sedan skriver att mannen i fråga har visat sig vara en kille med både humor och distans, och kommer att ta några av de beskare kommentarerna med fattning. Det återstår att se - han har ju inte deltagit i diskussionen, kanske inte ens sett den.  
 
Men det är en mycket märklig inställning till förbudet mot att diskutera nu levande personer - att man kan strunta i det om man tror att de inte ska ta illa vid sig.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-13, 16:44
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Maud, Stefans kommentarer var varken ovidkommande eller ohyfsade (åtminstone inte för någon som inte varit totalt avskärmad från livets skola). En kommentar om att Stjärnkors hade varit ett bättre val riktar sig för övrigt främst till myndigheten, som borde föreslagit det som alternativ.
 
I diskussionen med (ej om) Ulf bortser du helt från att det under en längre tid förekommit en tämligen tuff fajt, där Ulf inte haft några problem att hävda sig, utan spelat med i jargongen. Det finns ett mycket bra ordspråk som lyder Ger man sig in i leken, får man leken tåla. Det har Ulf i högsta grad visat att han gör: både att ge sig in i leken, och att tåla den.  
 
Sedan har du förstås rätt att opponera mot något språkbruk, eller vad du finner olämpligt. Men det vore trevligare om det sker på ett mer försynt sätt som Varför tror du att de blir lyckligare, Stefan? i stället för att komma vinande med PUL-piskan, när du inte har någon auktorisation vad jag vet att vaka över Anbytarforums regler.
 
Kommentaren Att sända ett mejl till anbytarvärden hade varit meningslöst, eftersom hon är i tjänst tidigast i morgon, måndag.  förstår jag inte alls. Så om något övertramp sker när inte Yvonne sitter på kontoret, då ska man inte rapportera det?! Det är väl snarare extra viktigt då, eftersom hon själv har mindre möjlighet att följa diskussionerna och kan behöva hjälp att bevaka de yviga helgdiskussionerna.

2005-11-13, 18:45
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Den diskussion jag hänvisade till förs helt klart om personen - inte med honom. Han själv deltar inte i den och ingen vet om han kommer att göra det. Inläggen är inte riktade till honom - han omskrivs konsekvent i tredje person.  
 
Det faktum att han  deltagit i  andra diskussioner legitimerar inte att han utsätts för ringaktande omdömen eller att hans person  över huvud taget diskuteras. Det är en sak att i en dialog med någon ifrågasätta dennes forskningmetoder/-resultat, en helt annan när - som i det aktuella fallet - någon 'icke närvarande' blir föremål för diskussion och nedsättande kommentarer om sin person.
 
Nej Anders, den som 'ger sig in i leken' genom att skriva inlägg här behöver faktiskt inte tåla vad som helst. Och eftersom vi inte kan gissa oss till vilka eller hur många förolämpningar en människa tål gör vi klokt i att helt avhålla oss från sådana.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-13, 19:14
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nog om detta. Jag ställer inte upp alls på din verklighetsbeskrivning i senaste inlägget, så då är det nog bara att låta saken bero. En sak borde vi vara överens om i alla fall, varken du eller jag kan bedöma vad Ulf Sawert tål, det gör bara han själv. Tänk på det.

2005-11-13, 19:21
Svar #25

Lars Öhman

Det kan uppstå en del icke förutsedda konsekvenser vid återupplivandet av utdöda adelsätters namn. Detta visade sig just i fallet Sabelskjöld. Ättlingar på kvinnolinjen avsåg att bilda en släktförening för den utdöda ätten. Men namnet på släktföreningen gick inte att inregistrera pga att det utdöda släktnamnet hade hunnit registreras som ett nytt släktnamn. Efter en del skriftväxling godkände emellertid till slut PRV att släktföreningen fick använda den ursprungliga stavningen Sabelskjöld i föreningens namn, eftersom den nyadlade (hade jag så när sagt) hade fått sitt släktnamn registrerat med en lätt avvikande stavning. Jag förmodar att PRV till sist kom fram till, att det inte fanns någon risk för förväxling mellan en förening och en fysisk person trots den stora namnlikheten. Exakt samma stavning hade däremot inte tillåtits.
 
Slutligen vill jag nämna att eftersom båda de ovan nämnda familjerna har intervjuats i tidningarna om sina namnval så är detta offentliggjort av personerna själva. Det kan därmed inte vara stridande mot Personuppgiftslagen att omnämna deras namnval i Anbytarforum, eftersom personuppgiften ifråga inte rör hälsa (t.ex. vrickad fot) ras, etnisk tillhörighet, religionstillhörighet eller brottslig gärning.

2005-11-13, 19:51
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Just det, Anders - det är exakt vad jag påpekat, två gånger till och med, att vi inte på förhand kan veta hur en människa reagerar på att få sin person diskuterad. Därför ska man, anser jag - i enlighet med Anbytarforums regler - inte föra sådana diskussioner. Du drar uppenbarligen en annan slutsats, nämligen att om man tror att personen inte kommer att ta illa upp så är det fritt fram.
 
Och om man tror fel då?
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-13, 20:12
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Man behöver inte tro någonting. När man inte vet, så gäller ett normalt diskussionsklimat. Detta kan variera pga hur diskussionen utvecklar sig. Den som då känner sig illa behandlad, påtalar då detta själv, inte du och inte jag, för du och jag vet inte var just denna persons smärtgräns går.
 
Vad du i princip förespråkar, så tolkar jag dig, är att alltid förutsätta nolltolerans hos varje individ. Detta är i min värld betydligt mer kränkande, att förutsätta att en person är ett mähä som inte tål den minsta kritik eller hårda ord! Men jag förväntar mig inte att du ska förstå, och avstår från vidare kommentarer i ämnet eftersom vi bägge har fått fram vad vi vill ha sagt.

2005-11-13, 20:27
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men nu deltar ju personen inte själv i den aktuella diskussionen... Det kan ju möjligen vara en förklaring till att han inte har påtalat något övertramp...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-13, 20:40
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Diskussionen består av många trådar och inlägg där personen deltagit. Märk nu inte ord i onödan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna