ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Befryntad eller inte?  (läst 1907 gånger)

2005-10-17, 23:02
läst 1907 gånger

Niclas von Rothstein

I littratur används stundtals ordet befryntad eller uttrycket nära befryntad när man beskriver kopplingar mellen (adels-) släkter. Min fundering är då; när är släkter befryntade, när är de nära befryntade och när upphör de vara befryntade?

2005-10-18, 11:11
Svar #1

Jan Wallander

Niclas,
enligt SAOL betyder befryndad släkt med, besläktad. Ordet är gammalt, vid en sökning hittar man det i ett riksdagstal som Gustav III höll 1778, men det lever fortfarande och används inte bara när man talat om tjocka släkten.
 
Svenskarna känner sig mer befryndade med turkarna än med irakier och iranier..
 
Sveriges världsbild var nära befryndad med Danmarks och Norges..
 
När jag använder det så är det i betydelsen släkt med, dvs nära befryndad är nära släkt, inte befryndad när vi inte är släkt.
 
Mvh
Jan W

2005-10-21, 18:41
Svar #2

Niclas von Rothstein

Så långt är jag med i resonemanget men för att göra min fråga lite tydligare så kanske det underlättar med några exempel:
 
1) Anders Rotshtein och Jonas Alströmer var sysslingar på mödernet. Således är de då befryntade, men är de nära befryntade?
 
2) Simon Petter Rothstein gifte sig med Margareta Baer vars brorson också blev adlad. Är då von Rothstein och von Baer befryntade eftersom de har samma ursprung i Margaretas mor och far?
 
Anledningen att jag frågar är att jag tycker utrycket används lite inkonsekvent i litteraturen.

2005-10-22, 03:43
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Enligt SAOB betyder uttrycket befryndad förenad gm vänskap l. släktskap l. frändskap. Uttrycket är alltså mycket oprecist. Blodsband behöver helt klart inte föreligga eftersom vänskap räcker.
 
Eftersom ordet är så oprecist till sin natur beror det nog mest på en själv om man upplever sig som nära befryndad eller inte.
Jag kan själv tycka att jag är nära besläktad med vissa sysslingar medan jag inte alls känner samma för vissa andra sysslingar - trots samma släktskap rent biologiskt.
I vissa sammanhang är man nog ivrigare att trycka på hur nära man står någon än i andra:  
jag är nära befryndad med biskopen (han är farfars kusin)
jag är avlägset befryndad med straffången (han är min kusin) ...
 
Ordet befryndad är mycket gammalt, det är skriftligt belagt tidigast 1537.
 
Ingela
PS ... det heter befryndad ...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna