ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA-test  (läst 3415 gånger)

2011-12-21, 15:13
läst 3415 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Vore det inte spännande om Riddarhusets medlemmar och deras familjer samt andra personer med speciella biologiska band till adeln, i stor utsträckning DNA-testade sig i syfte att:
-Få fram ättspecifika Y-DNA-haplogrupper
-Få fram mtDNA-haplogrupper för historiska adelskvinnor genom att gruppera resultat från ättlingar på mödernesidan.
-Generera hypoteser om eventuella släktskap mellan historiska adelspersoner eller adelsätter
-Gradera äldre släktskapshypoteser som mer/mindre sannolika baserat på olika DNA-testresultat
-Etc.
Tänk er alla vapensköldar också med en tillskriven trolig Y-haplogrupp.

2011-12-21, 15:48
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant!
 
Antagligen risk för pikanta avslöjanden också, att det i en del ätter skulle visa sig finns enskilda grenar som inte delade samma manliga haplogrupp som resten av ätten, och att man således skulle kunna ringa in exakt att just den sonen i den familjen alltså hade haft fel biologisk far.
 
Kanske t o m hela någon eventuell sådan gren i stället skulle kunna identifieras på någon annan ätts haplogrupp att en medlem av den ätten måste ha varit den biologiske fadern.
 
Jag tänkte på detta när Magnus Härenstam var med i Vem tror du att du är. All muntlig tradition hade ju sagt att Magnus farfars far som tog namnet Härenstam skulle ha varit oäkta son till en von Porath, vilket man kollade genom DNA-test på en medlem av den ätten och på Magnus Härenstam och att de inte stämde. Men om det var en enda säger det ju bara att just den medlemmen av ätten inte hade samma raka fädernelinje som Magnus Härenstam. Tänk om det var något mellanled på den sidan som hade fel far...?

2011-12-21, 18:45
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det finns ett DNA-test av släkten Hamilton, där 4 medlemmar från Sverige (H av Hageby) också testat sig, ättlingar till både Hugo och Malkom Hamilton. De är i grupp J i denna redovisning, på sidan http://www.personal.psu.edu/gah4/HamDNA/Results.html
 
Det visade sig att bl.a. de svenska Hamiltonarna inte hade samma Y-DNA haplogrupp (R1b1a2) som de engelska och amerikanska (I1), även om de inbördes hade samma mellan varandra, vilket är intressant i sig. Det förekom även andra haplogrupper i testet.
 
Initially, one of the goals of the project was to determine whether most Hamiltons are derived from one common ancestor or whether there were several initiating ancestors. From the results obtained to date it is evident that there were several initiating ancestors. However, the results have also shown many Hamilton lines, not previously known to be related, are in fact related and derived from a common ancestor. Thus, the participants from these lines have new avenues to explore in pursuing their Hamilton genealogy.
 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-12-21 18:49)

2017-01-08, 13:31
Svar #3

Utloggad Ann Walkendorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 11:19
    • Visa profil
    • The story of the noble family Walkendorff
Vore det inte spännande om Riddarhusets medlemmar och deras familjer samt andra personer med speciella biologiska band till adeln, i stor utsträckning DNA-testade sig i syfte att:
-Få fram ättspecifika Y-DNA-haplogrupper
-Få fram mtDNA-haplogrupper för historiska adelskvinnor genom att gruppera resultat från ättlingar på mödernesidan.
-Generera hypoteser om eventuella släktskap mellan historiska adelspersoner eller adelsätter
-Gradera äldre släktskapshypoteser som mer/mindre sannolika baserat på olika DNA-testresultat
-Etc.
Tänk er alla vapensköldar också med en tillskriven trolig Y-haplogrupp.


Intressant frågeställning. Vi skriver nu 2017 och kanske är tiden nu mogen för att lyfta frågan igen. Jag har gjort ett försök med ett inlägg på Facebook. Det ska bli spännande att se vilka reaktionerna blir. Vi i släkten Walkendorff har precis börjat vår DNA-resa och resultaten börjar nu ticka in.
Med vänlig hälsning
Ann Eleonora Walkendorff

2017-01-08, 20:21
Svar #4

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Spännande Ann, att ni också vill testa detta.  :)
Vill bara tipsa också om att det finns en stor diskussionsgrupp på Facebook som heter "DNA-anor", som kan vara intressant att kolla in. Likaså om man får fråga vilket test eller tester har ni gjort i er släkt? Via FamilyTreeDNA kommer man in i diverse olika projekt, där Sverigeprojektet är en given plats, likaså för respektive haplogrupp osv.

2017-01-09, 11:25
Svar #5

Utloggad Ann Walkendorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 11:19
    • Visa profil
    • The story of the noble family Walkendorff
Hej Leif! Tack för ditt svar.
Ja detta är en spännande resa som vi just startat. Jag är medlem i FB gruppen DNA-anor, och följer inläggen med intresse.
Jag har använt Family Finder och finns med på FamilyTreeDNA . Jag får träffar som pekar på släktskap med den finska linjen. Detta är viktig information, då vi "dör ut" på svärdssidan med nuvarande huvudman, som är barnlös. Min hypotes är att en bror till vår svenska ana, fick i alla fall en son som har nu levande ättlingar. Han finns 1746 i kyrkböckerna, men ingen anteckning finns om hans föräldrar. Men det finns en muntlig tradition i trakten som säger att det är en representant för den svenska grenen som ägde jord där som är fadern. Personen finns nämnd i Elgenstierna, och var han bodde med sin hustru. Men inget om några ättlingar. Kyrkböcker saknas för vissa perioder p g a bränder.
Representanter för den finska delen, en manlig och en kvinnlig, har också använt FF, proven är inskickade den 13 december 2016.
Jag är även medlem på DNA-Academy och försöker genomföra de kurser de erbjuder. Som barnmorska har jag sett på DNA ur ett lite annat perspektiv. Det är mycket att försöka förstå och sätta sig in i.

Vi tänkte gå vidare med FF, Y-DNA37 och mtDNA Plus som jag köpt på julrean. Förhoppningsvis kan jag få ett prov från vår huvudman på den svenska sidan.Där kan vi få den raka manslinjen. Likaså behövs ett prov från en äldre kvinnlig släkting. Tanken är att vi gör likadant på den finska sidan. Jag försöker inspirera och informera, så att fler av släktingarna testar sig. Vi får ansluta till lämpliga projekt när resultaten kommit.
Med vänlig hälsning
Ann Eleonora Walkendorff

2017-01-09, 18:36
Svar #6

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Intressant projekt Ann, och lycka till med era resultat. Berätta gärna vidare om du vill sedan hur det går.
Ang brunna kyrkböcker osv men har ni kollat mantalslängder, jordeböcker, m.m om personen finns där i det området? Kanske kan bouppteckningar även ge något mer tips framåt..?

2019-10-25, 16:03
Svar #7

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Hur har det gått med DNA-testerna Ann?

2019-10-25, 19:32
Svar #8

Utloggad Ann Walkendorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 11:19
    • Visa profil
    • The story of the noble family Walkendorff

Jag har fått förvånande många träffar på adliga släktingar via flera testföretag, som jag inte kunnat placera korrekt i släktträdet.
Jag är medveten om att många gemensamma anor bakåt i tiden, kan ge intryck av ett närmare släktskap i tid, än vad det egentligen är. Trots detta så är flera träffar brylling-sexmänning och på 2nd - 3rd cousin-nivå.

Mina träffar återfinns i många länder och bär namn som von Blixen-Finecke, Ribbing, Bonde, Cronstedt, Rehbinder, Belfrage, Horn af Åminne, Hiort af Ornäs, Kuylenstierna, Ridderbielke, von Fersen, Silfversparre, Juul, Carlheim-Gyllensköld, Koskull, Liljenstolpe, von Hellens, Rosenstam von Zeipel, Bulow, von Ohlen, van der Berg, van Zwieten, von Hertzen, von Gerber, Montague, de Renty, von Stedingk, von Thaden, von Bolton, von Wasmuth, von Sternberg, von Stubbe, de Longville, Wittenberg, och Schanche i Norge.
Syftet med DNA-testerna var i första hand att kunna knyta ihop de svenska och finska släkterna Walkendorff.
På den finska sidan är tester utförda, även Y-DNA som pekar på ursprung i de områden som i dag är sydtyskland, Tyrolen och norra Italien. Detta stämmer med äldre skrifter.

Nu är det så tråkigt att vår huvudman på den svenska grenen inte vill medverka i några tester, så där står vi idag, och kommer inte vidare.
De FF-tester som är gjorda har inte lyckats att med säkerhet fastställa släktskap.
Vi saknar även skriftliga källor som knyter ihop de finska Walkendorffarna med de svenska.
Det finns en Carolus Walckendorf f 1724 i Liexa, som är huvudkandidat till att vara första led för den finska släkten. Vilka hans föräldrar var, vet vi inte ännu. Bränder, plundring och krig som har förstört många arkiv, försvårar forskningen. Som tur är börjar allt mer material digitaliseras i Finland, så hoppet lever.
Detta faktum, att släktskapet ligger så långt tillbaka som början på 1700-talet, ställer förstås till problem.
Hoppet står nu till att fler släktingar testar sig, och att tekniken går framåt.



Med vänlig hälsning
Ann Eleonora Walkendorff

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna