ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skriver man om äldre frälsefolk?  (läst 844 gånger)

2008-07-29, 22:39
läst 844 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej! Själv känner jag mig inte så hemma inom aristokratien, men hur skriver man om medeltida adelsfolk på vedertaget sätt eller - mer specifikt - använder man alltid gemen initial för det ord inom parentes som beskriver vapnet och ätten? Personligen vore jag mer benägen att skriva Knut X:son (Sparre) och Karin X:dotter (Båt), eftersom vapnet liknar och senare övergår till ett släktnamn men Ingeborg H:dotter (tre röda gumsar), där parentesen ter sig mer heraldiskt utpekande.
Kan man tillåta sig en sådan inkonsekvens? (Kontexten för min del är inte genealogisk.)
Tack för mer erfarna synpunkter!
GS
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 30 juli, 2008)

2008-07-30, 10:59
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tycker att det är ett bra sätt att skriva. Hör personen till en släkt där vissa använt sig av ett namn kan man sätta det inom parantes, medan man om namnet aldrig använts kan beskriva vapnet för att skilja olika Anders Olssöner åt.

2008-07-30, 11:09
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Anders, hej och tack för snabb respons! Ja, jag försökte tänka logiskt och tyckte då att det var konstigt att skriva exv (båt) och (sparre) s a s helgement med tanke på att släkterna 150 år senare använder regelrätta släktnamn. Å andra sidan blir det ju fel att skriva med versal om en vapenbild som aldrig utvecklats till namn. Alltså tillåter vi oss en viss men välmotiverad inkonsekvens härvidlag.
Tack för råd och dåd!

2010-10-24, 15:32
Svar #3

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jag har i mina anor flera personer i gamla frälseätter, en del medeltida. När jag nu skall registrera dem i mitt släktforskningsprogram vill jag naturligt nog redan från början skriva deras namn enligt gällande praxis/konvention.
 
Begynnelsebokstaven i förnamn och patronymikon skall självfallet skrivas med versaler. För nedanstående personer har jag här noterat ätt och/eller sköldemärke/sigill med gemena och utan parenteser. Jag vore tacksam för en ”korrigering” av dessa uppgifter. Hur bör alltså i nedanstående exempel parenteser, vanliga eller hakparenteser, och versaler lämpligen användas?
 
 Jöran Nilsson falk gyllenfalk
 Arvid Pedersson kåse till öjhult
 Truls Andersson skrivare till ravnäs halv lilja över stjärna
 Margareta Jeppesdotter sparre
 Märta Andersson sparre av hålbonäs
 Arvid Kåse äldre ätten
 Olof Jönsson stenbock ä.ä.
 Nils Nilsson krumme unge till tådene
 Nils Svensson krumme gamle
 Nils Turesson balk av billa
 Håkan Andersson hålbonäsätten
 Jens Abjörnsson i vä
 Arvid Jönsson sparre över blad till källunda
 Kristina Magnusdotter en bjälke
 Märta Arvidsdotter pik mussla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna