ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personerna i familjen kring den adlade  (läst 658 gånger)

2009-08-26, 16:06
läst 658 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har ett par frågor som rör personerna i den adlade personens närhet, de närmaste släktingarna.
 
Exemplet som fått mig att fundera hur det fungerade för dessa personer är Jonas Palmgrens (605) tredje hustru Catharina Andersdotter Utterklou. När Jonas vill gifta sig med henne, 1656, måste han gå till kungs för att gå i ofrälse gifte.
 
Catharina är syster till assessorn Johan Utterklou (849) som adlades 1673 och introducerades 1675.
 
Jag undrar, när Johan Andersson (förmodar jag) blir adlad Utterklou 1673, vilka blir frälse och har rätt att ta sig namnet Utterklou? Hans syster kunde det uppenbarligen.
 
Varifrån kommer namnen, vem konstruerade dem?
 
Mvh Jonas

2009-09-01, 22:38
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har nu läst i Matrikel öfver borgmästare och rådmän samt stads- och magistratssekreterare i Stockholms stad och norra förstaden (sid 43) att Johan Utterklous fader hette Utterklou, borgmästare Anders Jönsson (Utterclo). Det står även att Hans till myndig ålder komna barn antogo namnet Utterklou.
 
I Elgenstierna står det inget om att Anders Jönsson skulle haft namnet Utterklou och där finns formuleringen Alla hans barn, som uppnådde manlig ålder, antogo namnet Utterklou.. Är manlig i detta fallet samma sak som myndig?
 
Har författaren till boken överst missuppfattat det hela? Förekom det att en person som denne borgmästare Anders Jönsson tog sig namn som i detta fallet Utterklou? Eller var det så att namnet Utterklou kom in i släkten i samband med Johans titel?
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-09-01 22:39)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna