ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Titeln fru och hustru 1571  (läst 1802 gånger)

2004-03-10, 15:39
läst 1802 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bland de kvinnliga frälsegodsägarna upptagna i Älvsbrgs lösen 1571 för Småland finns både titeln fru och hustru. Kan jag dra några slutsatser med anledning av titlarna?
Ger gärna exempel om så önskas.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-10, 19:46
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Olle, i princip torde ju fru indikera adlig värdighet (alltså inte friherrlig eller grevlig), medan hustru torde indikera avsaknad av sådan; alltså variablerna frälse - ofrälse.  
 
Men det är ju tveksamt hur konsekvent skrivarna verkligen tillämpade detta. Det fanns ju inga egentliga adelskalendrar som man vid tillfället kunde sitta och jämföra med. Det är ju också fråga om hur man titulerade personer, tillhörande det s.k. halv- resp. kvartsfrälset [se vidare: Koit, Jakob: Frälserannsakningarna...], som ju hade varit på tapeten bara några år tidigare.
 
Man får ju också komma ihåg att man måste skilja mellan värdighet och ekonomisk status. Man var ju inte automatiskt förmögen, bara för att man hade adelskap. Ofrälse personer kunde understundom sitta på ganska stora förmögenheter, medan det också fanns fattiga, t.o.m utblottade adelsmän och -kvinnor (kanske framför allt det sistnämnda).

2004-03-11, 04:03
Svar #2

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
ja, fru smäller högre och avsåg adligt stånd precis som Carl-Fredric antar. Jag jämställer dock inte hustru med ofrälse. Denna titel indikerar i detta fallet sannolikt halv- eller lågfrälse. I båda dina fall finner jag det dock högst troligt att det rör sig om änkor.
 
För att ge exempel så fick prästänkor under 1500-talet titeln hustrur, samma titel tilldelades likaså änkan efter en fogde ett hundratalet år tidigare. Det är således svårt att rama in på vilka villkor en hustru-titel gavs, mer än snäppet under helfrälse/adel.
 
Ofrälset var enligt min mening obetitlade, men håller mig reserverad i frågan...

2004-03-11, 09:23
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om en ofrälse gift kvinna inte kallades hustru, vad kallades hon då?

2004-03-11, 10:22
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik,
Dina synpunkter på uppdelningen mellan fru och hustru stämmer helt med mina. Jag blev därför konfunderad då jag i ÄL 1571 möter en frälsekändis i min hemtrakt som husttru Ästtrydh på broxwickz goss.
 
Det rör sig om Estrid Jönsdotter d. 1597, dotter till Jöns Jönsson (rosenbjälke eller stjärnbjälke) till Råda och Källunda och Karin Brömsdotter (sparre). Estrid Jönsdotter var änka efter Erik Månsson Ulfsparre d. ä., död 1564. (Källa EÄ)
Hon kallas i domboken 1596 2/3 välbördiga fru Estrin till Broxvik.
 
Jag kan jämföra de andra frälsejordsägande kvinnorna i samma längd (Lommaryd sn, Norra Vedbo h:d):
 
Fru Margrita på Skåftaby ij Westergytlannd
Fru Börtta på Nydala (?, kladdigt)
Fru Sisela på Hagha
husttru Anna på Siögarp
 
Den första har jag lyckats identifiera som Margareta Nilsdotter (Vinge) d. c:a 1585, änka efter Bengt Slatte. (Källa: Almquist, Frälsegodsen - Jordbesittande adel i Småland (inkl. Öland) 1562)
 
Är det någon som med detta mer konkreta underlag får någon id? om titlarnas användning?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna