ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var diskuterar vi vilken släkt?  (läst 545 gånger)

2005-09-23, 17:26
läst 545 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I samband med arbete med 1500-talets landskapshandlingar stöter jag på intressanta uppgifter, som jag ibland skulle vilja diskutera. Vissa ätter tillhör de före riddarhusets uppkomst utdöda och kommer väl någon gång att publiceras i ÄSF och liknande verk.
Som Anbytarforum är upplagt idag har vi rubrikerna:
Introducerad adel och Ointroducerad adel.
När jag stöter på en trolig medlem av ätten Somme - som väl tillhör de före riddarhusets tillkomst utdöda - känns det fel att diskutera denna under ointroducerad adel. Samtidigt vill jag inte öppna en  diskussion under Medeltiden då min fråga gäller t ex 1589.
Vad tycker andra i den här frågan? Var skall vi diskutera frälset (och de som har friheter) där uppgifter förekommer efter medeltidens utgång?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-09-23, 22:07
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
De flesta norska ätter jag härstammar från, inklusive Green av Sundsby, som kom att uppnå mycket höga positioner strax innan den dog ut på tidigt 1600-tal, har kommit att diskuteras under ointroducerad adel. Det är väl där 1500-talssläkterna hör hemma?

2005-09-24, 07:47
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Ja kanske det är så enkelt .. Ointroducerad adel är just ointroducerad adel och är det efter 1520 bör frågan läggas under Ointroducerad adel och inte under Medeltiden.  
Om man studerar hur praxis har blivit finns de släkter/diskussioner jag nämner både under Ointroducerad adel och under Medeltiden. Har själv lagt in sådana frågor där .. ex vis Garff i Norge - 1500-tal.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna