ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abjörn Gisesson (sparre över blad)  (läst 2348 gånger)

2004-10-03, 11:48
läst 2348 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag svarar här på en fråga ställd av Bo Olsson under en annan rubrik (kanske Peter kan flytta frågan hit vid tillfälle).
 
Abjörn Gisessons (sparre över blad) härstamning är ett av de problem jag inte försökte lösa när jag höll på med de släkter som förde detta vapen (resultat publicerade i SoH 2003:1).
 
I en släkttavla, publicerad i PHT 1962 s 38, står Abjörn högst och informationen om honom är knapp: han uppträder i källorna 1447-65 [enligt SMP redan 1443] och var häradshövding i Västbo. En son presenteras i sammanhanget, Måns Abjörnsson, belagd 1488-96 och gift med en dotter till Per Jönsson (Halvhjort) i Rönnäs [Gillingstam, ”Studier rörande vasatidens lågfrälse”, PHT 1962].
 
I Hans Brasks släktbok förekommer Abjörn i två släkttavlor, även om han i den första kallas Björn Jönsson. Hänvisningen till tavlan på nästa sida visar dock att det är Abjörn Gisesson som avses [s 40-41 i den tryckta utgåvan]. I den tavla där han uppträder med sitt korrekta namn görs han till son av en Gise i Slätteryd. Det finns flera Slätteryd att välja på och rimligt nog pekar Gillingstam på Slätteryd i Bolmsö socken, där Måns Abjörnssons dotterson Per Andersson i Fänestad 1562 bevisligen ägde en gård, på vilken han tidigare bott [PHT s 42, Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, bd 4:1 s 119, 4:2 s 939].
 
I det bevarade källmaterialet finns däremot inte många Gise att välja på om man ska försöka sig på en identifiering av Gise i Slätteryd. Den man omedelbart kommer att tänka på och som åtminstone  kronologiskt och geografiskt tycks passa in i bilden är Atte Trottessons (Hindsekindsätten) svärfar Gise Andersson som mig veterligt finns omnämnd i åtminstone ett bevarat originalbrev  [BhSp 27/7 1433].
 
Attes hustru Sigrun placerades också av Stig Östenson i Abjörn Gisessons ätt [PHT 1973 s 108] och såvitt jag förstår bör hon alltså ha varit Abjörns syster. Jag har dock inte själv rotat i detta så det kan mcket väl hända att Stig har invändningar mot min slutsats.

2004-10-03, 13:38
Svar #1

Bo Olsson


2004-10-03, 13:48
Svar #2

Bo Olsson

En fråga till. Jag har din artikel om Sparre över blad och jag undrar om du har några framtida planer på att skriva något mer om just Abjörn Gisesons ätt.

2004-10-03, 16:58
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Bo, Jag har just nu ingen planering alls vad gäller genealogiska uppsatser, dels beroende på att jag har två uppsatser under arbete (Kärling och Hjulsta-ätten), dels pga att jag i dagsläget inte har en aning om vilket som blir nästa undersökningsområde för DMS, eller om det blir något överhuvudtaget. Jag får lita på turen och på att diverse godsägare i maktens boningar gärna vill ha mer godshistorisk forskning. Men som du säkert vet så brukar det inte vara småländska gods som står högst i kurs där.

2004-10-03, 17:18
Svar #4

Bo Olsson

OK, Jag får väl hia mig, som vi säger i Småland. Kanske skulle någon starta ett nytt Bingolotto för att få ihop pengar till kulturhistoria precis som man gör till idrotten.

2004-10-03, 21:23
Svar #5

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Hej Kaj och Bo!
 
Jag har noterat Sigruns far som Gise Andersson (Abjörn Gisassons ätt), en frälseman i Slätteryd, S Unnaryds sn, som levde ännu 1433 och i vapnet förde sparre över blad (Källa: Humlenäsboken s. 184). Leder det någon vart?

2004-10-04, 09:32
Svar #6

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej!
I utgåvan av Brasks släktbok identifieras Slettaridh i ortregistret med Slätteryd, Bolmsö (nu S. Unnaryds) sn. I Humlenäsboken har jag accepterat denna identifiering utan att kontrollera annan litteratur. Om Gillingstam, som både redigerade utgåvan av Brask och smålandsdelen av frälsegodsverket, har kommit till någon annan slutsats i det senare så bör nog den ha företräde framför uppgiften i ortregistret.
 
mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-10-04, 09:40
Svar #7

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej igen,
Glöm inlägget ovan. Slätteryd har ju bara bytt sockentillhörighet. Dax för en slurk kaffe, kickstarta hjärnan så här efter helgen kanske?!
 
Roger AJ
Roger Axelsson

2004-10-04, 10:19
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Japp, det är helt riktigt. Genom kungligt brev 13/12 1861 flyttades gårdar i Hålan, Slätteryd, Tira och Urshult från Bolmsö till Unnaryd. Jag tror att jag behöver en påtår, men dessvärre leder nog inte heller den till någon fortsättning på detta spår, åtminstone inte idag.

2014-08-28, 15:17
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
I senaste Släkt & Hävd s 49 ff finns några artiklar skrivna av Gunnar Tonnquist om ett möjligt släktskap mellan Gise van Helpten eller Jöns Abjörnsson, son till Asbjörn Nockesson och Gise Andersson i Slätteryd som nämns i inlägg ovan. Som ättling till denne Gise Andersson hoppas jag förstås på fortsatt utredning så långt källorna tillåter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna