ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Magnusson Bonde  (läst 1981 gånger)

2007-06-24, 12:55
läst 1981 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
ANDERS MAGNUSSON BONDE
 
Jag har ett problem med Anders Magnusson Bonde, levande i Otterstad, Kållandsö i början av 1500-talet. Han synes vara förfader till en rad ättlingar i Sunnersbergs socken, Kålland. Ättlingarna kallades till en början Bonde, något senare Bondesson, därefter patronymikala namn. Min förmodan är att Anders Magnusson Bonde (som ej förekommer i Elgenstierna, men väl Anrep) är son av Magnus Filipsson Bonde till Traneberg (Kållandsö) och förmodligen identisk med (som Anrep uppger) den Anders Bonde som undertecknade Västerås arvförening 1544. I den bevarade protokollsavskriften från från sent 1500-tal avseende riksdagen 1544 (publicerad av Hildebrand i riksdagsakternas första volym) finns förvisso Anders Bonde uppräknad som närvarande herreman, liksom även Tord Bonde. Tord Binde anges med gårdsnamnet Traneberg (Otterstad sn, Kållandsö), men vid Anders Bondes namn finns inget läsbart gårdsnamn utan utgivaren av akterna har markerat en textlakun på detta sätt: (---). Jag tolkar det, utan att ha sett 1500-talsdokumentet i original (Riksarkivet) som att där finns/har funnits en gårdsangivelse. Att Anders Bonde i riksdagshandlingen bör vara en broder till Tord Bonde på Traneberg - såsom Anrep anger - tycker jag verkar högst sannolikt. Att Elgenstierna inte ser det på så sätt förefaller mig något egendomligt. Finns det andra belägg för Anders Bondes existens än riksdagshandlingen av 1544?
 
Tacksam för alla synpunkter. Richard Brun

2020-08-24, 20:04
Svar #1

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:28
    • Visa profil
Rickard!

Jag har en Sven Bonde "1374 ger Sven Bonde (kluven sköld med halv fläkt örn) gods för sin lägerstad i
Sunds kyrka. Hans arvingar Erengisle Sunesson (båt) och Elin Ragvaldsdotter
(kluven sköld med halv fläkt örn) är sigillvittnen (DS X 289)."

Hur kan denna Sven Bonde passa in i ätten Bonde?

Nu har jag inte tillgång till några böcker med medeltida ätter, så jag kan kolla.


Mvh Roger


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna