ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Evertsdotter (Moltke)  (läst 1585 gånger)

2002-01-15, 19:23
läst 1585 gånger

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej!
 
Anna Evertsdotter (Moltke) var gift med riddaren Erik Åkesson (Tott), som är bel. 1456-1494. Söker Annas antavla. Ange även källor.
 
Med vänliga hälsningar
Bengt

2002-01-15, 20:28
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Om ätten Totts medeltida led, se Hans Gillingstams och Kjell-Gunnar Lundholms utredning i Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF) I:3 (1989), s 270-295. Där framgår bl.a. att riddaren och riksrådet Erik Åkesons hustru hette Berta och var dotter till riddaren Evert Moltke och Beata Nilsdotter (Rönnow). Hustruns namn återgår på uppgifter från Sophia Brahes släktbok i Lunds univ.bibl. handskriftsavd. Senare litteraturuppgifter i Danmarks Adels Aarbog 1900 och 1921 att hon hette Anna resp. Johanna är troligen felaktiga.
 
Se vidare ovannämnda utredning i ÄSF för källreferenser och för litteraturhänvisningar betr. ätterna Moltke och Rönnow.

2002-01-16, 17:23
Svar #2

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej Torsten!
Jag har läst i ÄSF men har tydligen missat att det ska vara Berta och inte Anna. Får tydligen läsa det igen. Tack för tillrättavisningen!
 
Om det finns någon som känner till Evert Moltkes och Beata Nilsdotters (Rönnow) anor, så får han/hon gärna skriva ut dem.
 
Med vänliga hälsningar
Bengt

2003-11-08, 16:50
Svar #3

Magdalena Larsson

Det finns uppgifter om en någorlunda samtida Berethe Evertsdtr Moltke som hustru till Aage Bing, d 1487, och mor till Tilluf Josephsson Bielke till Gyllentorp och Hunnestads maka Gunhild Bing. Dessa i sin tur ska vara föräldrar till Jens Tillufsen Bielke till Austråt. Tycker mig minnas reservationer till dessa uppgifter? Är det vedertaget eller en skröna? Om det finns belägg, hur hänger de då samman med ovan nämnda Moltke?
 
MVH
Magdalena Larsson

2003-11-09, 13:13
Svar #4

Magdalena Larsson

Att jag är mycket oinsatt i medeltidsforskning är inget jag sticker under stol med, men jag hade gärna hört synpunkter frågan ovan, som en starthjälp till ökad kunskap.

2003-11-10, 09:09
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har inga specifika uppgifter om denna släkt, men väl ett allmänt råd. Kolla i registrena till Släkt och Hävd, Personhistorisk tidskrift och Äldre svenska frälsesläkter, samt i Biografiskt lexikon.
 
Anders

2003-11-10, 12:26
Svar #6

Magdalena Larsson

Tack Anders!
Tänk att det ska vara så mycket att läsa! Jag har emellertid förstått så mycket att dessa led har nötts och blötts ganska länge: jag har funnit tre versioner av samtliga dessa led fram till Jens Tillufsen Bielkes dotter Marit (ca 1535-1566) som skulle varit gift med länsman i Alstadhaug, Norge, Erik Andersen Aaboe (-1566), led som dementerades för mig av Per Nermo igår. Marit Bielke skulle ha varit gift med någon annan hade han fått uppgifter på. Men vem var då Erik Aaboe gift med? Sedan finns det olika uppgifter om dennes barn, och om dennes, med olika fruar. Det blir jättesvårt.

2003-11-10, 13:31
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag ser att det ovan står något om vissa referenser till Moltke i ÄSF. Läs i första hand där refererade artiklar. Medeltidsgenealogi är ofta att läsa in artiklar och sortera bort oriktiga uppgifter.

2003-12-07, 18:54
Svar #8

Utloggad Göran Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2012-11-20, 17:24
    • Visa profil
Angående källor så råder alltid stor osäkerhet ju längre tillbaka i tiden man kommer.
Jag har samlat uppgifter om adel i Hunnestad på min webbsida www.hunnestad.org källorna är: samlade dokument från Navneforskning Köpenhamns universitet, Danmarks adels aarsbog, Lunds stifts urkunder. mm  
 
Jens Tillufsen nämns med sin kusin Joseph Falster som i tjänst hos ärkebiskopen i Lund Torben Bille 1537. En ledtråd är att släkter och gårdar förekommer i ett nätverk som avslöjar ett samband mellan de här personerna. Släkterna Urup och Hvittenstjern hade bla kopplingar både till Austråt och Hunnestad. Vidare är sigill och vapensköldar bevis på släktskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna