ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Skalle  (läst 2324 gånger)

2005-01-23, 12:02
läst 2324 gånger

Birgitta Ohlsson

Hittade dessa uppgifter i Det medeltida Sverige:
 
1398 intygar underhäradshövdingen med flera att de vid tinget i Vimmerby bevittnat att Bengt Olofsson Skalle återlöst sitt mödernegods i Dalsebo av Harlad Karlsson (Stbbe) för samma summa som Bengts far hade pantsatt jorden för.  
 
I Dalsebo, Sevede härad ger 1408 Gotskalk Bengtsson (Ulv) i egenskap av Harald Karlssons arvinge, Bengt Skalle rätt att uppbära landgille av Dalsebo, som är Bengts mödernegods och som hans far och mor hade pantsatt till Harald men Bengt löst in.  
 
År 1409 tilldöms Bengt Skalle vid lagmansting Dalsebo, vilket Ficke Brun hade undanhållit honom.  
 
I Vederhult, Sevede kvitterar 1415 Johan och Ulf Lämna och deras svåger Bengt Skalle den summa pengar som biskop Knut Bosson (Natt och Dag) varit skyldig Johan Mörske d.y. för Vederhult.
 
 I Misterhults kyrka finns avbildat en vapensköld, troligen tillhörande underhäradshövdingen i Kinda Härad Bengt Olofsson Skalle.  
 
Någon som känner till något ytterligare om Bengt Skalle som familjeförhållande, ättlingar, anor osv?
Mvh
 
Birgitta

2005-01-23, 12:58
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
1432 sigillerar Bengt Skalle ett försäljningsbrev åt Harald Skalle enl SD:s huvudkartotek, nr 21770. De skulle mycket väl kunna vara släkt...

2005-01-23, 14:53
Svar #2

Kalle Thorsberg

Bengt Skalle (sparre)väpnare och underhäradshövding i Kinda hd är känd 1408-05-03 (SD 964) - 1433-09-08 (RAp) enligt SMP.
Han var gift med en syster till Ulf Läma, jfr ÄSF 1, s 81.
Var underhäradshövding i Kinda, jfr Almquist - Lagsagor 1, s 277.
Återfinns i SMV på sidan 75.
Av SD 964 framgår att hans far och mor pantsatt Dalsebo, Vena sn till Harald Karlsson (Stubbe), samt att egendommen var Bengts rätta möderne.
En snabbtitt i DMS 4:4, s 164 ang Dalsebo avslöjar att 1398-05-03 (RAp)en Bengt Olofsson återlöst sitt mödernegods från Harald Karlsson för samma summa som Bengts far pantsatt jorden för.
En inte alltför avancerad gissning är att Bengt Skalle och Bengt Olofsson är identiska.
Enligt en notis i Diplomatariets huvudkartotek (berv nr 14949) är brevet diskuterat i SoH 1999 s 357 ff som jag inte har tillgänglig.
K

2005-01-23, 14:54
Svar #3

Kalle Thorsberg

Jag läste väldigt slarvigt...
Det mesta framgår ju redan av Birgittas inlägg ovan...
K

2005-01-23, 16:52
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Tack för era svar. Förstår av era inlägg att man inte känner till namnen på Bengt Skalles maka eller föräldrar men är några ättlingar kända?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-01-23, 17:22
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vad betyder egentligen tillnamnet Skalle ? De svar jag fått av icke-språkhistoriker har oftast rört sig om att det åsyftar en skallig karl, men jag tvivlar på detta. Har det med klokhet att göra?  Någon insatt språkhistoriker som vet besked?
Tillnamnet Skalle är mycket vanligt i Konga härad, Småland, under 1500-talet. Där förekommer även ett liknande tillnamn som man kan förledas att tro är Skalle, nämligen Skulle. Är detta samma eller ej ?

2005-01-23, 17:41
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag har fått lära mig så fick man ofta tillnamn på grund av någon egenskap under medeltiden. Jag har till exempel ägnat en del tid åt personer med tillnamnet Drottning, och jag har då fått antytt att det snarast rörde sig om ett öknamn på dessa män... Så skalle skulle kunna syfta på hårbrist, eller att man råkat för något med huvudet, eller något annat...

2005-01-23, 21:54
Svar #7

Kalle Thorsberg

Birgitta,
Inga ättlingar är kända. Det enda man vet om Bengt Skalles godsinnehav är just att han ägde mark i Dalsebo. Tyvärr finns en lakun i materialet mellan 1409 och 1546 som Du säkert redan vet eftersom Du hänvisar till DMS. 1546 innehas gården av Iliana Nilsdotter (Slatte från Frö), men eftersom _väldigt lång_ tid har gått mellan beläggen behöver hon inte ens vara släkt med Bengt. Jorden kan ha sålts under tidsrymden imellan.
K

2005-01-24, 12:35
Svar #8

Bo Olsson

Till Niclas. Jag har en anfader som var från Ljuder socken. Han står som Per Skalle i dödboken, enligt KGF-skivan. Var det vanligt att man i kyrkböckerna utelämnade patronymikon och bara skrev tillnamnen?

2005-01-24, 14:24
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ivar Mod?ers uppfattning, uttryckt i en handbok för universitetsbruk och självstudier, är att binamnet skalle avser troligen skallighet, [Ivar Mod?er, Svenska personnamn (Uppsala 1964) s 101]. Uppfattningen att skalle som binamn syftar just på en skallig person finns även i Söderwalls lexikon över medeltidsspråket. Säker kan man dock aldrig vara med korta binamn av det här slaget.

2005-01-24, 16:23
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Per Skalle? Det måste ju vara han som är förebilden till Skalle-Per i Ronja Rövardotter. Astrid Lindgren kom ju från Småland, inte sant?
 
Skämt åsido, Bo, det kunde nog vara på både det ena och andra sättet. För en person som hade både förnamn, patronymikon och tillnamn/släktnamn kunde prästen ibland skriva förnamn+patronymikon, ibland förnamn+tillnamn, ibland förnamn+patronymikon+tillnamn och någon gång t.o.m. förnamn+bostadsort, som t.ex. Pelle i Backaryd eller Udde i Stenserum (trots att såväl patronymikon och tillnamn/släktnamn var känt, och t.o.m. förekom på andra ställen i kyrkboken)

2005-01-24, 17:04
Svar #11

Bo Olsson

Tack Carl-Fredrik och jag tänkte också på Skalle-Per direkt när jag såg namnet.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2005-01-24, 20:41
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Kalle
Tack för det då vet jag. Tyvärr har jag inte själv tillgång till DMS utan fick uppgifterna tillsända mig via mail.  
Mvh
 
Birgitta

2005-01-24, 21:27
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
DMS brukar gå att få tag på via universitetsbibliotek och fjärrlån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna