ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Botvid Bengtsson  (läst 811 gånger)

2004-08-31, 17:51
läst 811 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Enligt Elgenstierna står det i gamla släktböcker att Botvid Bengtsson var gift med Bothild (Botilla) Nilsdotter. Någon annanstans läste jag att Bothild (Botilla) Nilsdotter var dotter till Nils Olofsson (Stjärnkors) och Elin Nilsdotter (Tavast). Slog sedan upp Nils Olofsson (Stjärnkors) i ÄSF, men hittade ingen dotter som hette Bothild eller Botilla. Vet man egentligen vem Botvid Bengtsson var gift med? Och i så fall vad hennes föräldrar hette?
 
Hittade någonstans att Botvid Bengtssons föräldrar var Benedikt Nilsson till Kijala och Margareta Fincke. Stämmer det? Vet man något om deras anor?
 
mvh
 
Anders

2004-08-31, 22:08
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Var i Elgenstierna? mvh Stefan
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-31, 23:05
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Har inte själv tillgång till Elgenstierna, men tittade i den på biblioteket. Möjligt att jag råkat blanda ihop källorna i mitt släktforskningsprogram och att något som är hämtat från något annat ställe råkat få Elgenstierna som källa. Undrar forfarande över de frågor jag tog upp i mitt första inlägg...
 
mvh Anders

2004-09-02, 09:50
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Elgenstierna bd VIII, s 1, där man bl a kan läsa sig till att det är rätt länge sedan (J. Ramsay) Kiala-härstamningen förkastades av forskningen som en på fri hand gjord konstruktion. Se även artikeln Fincke, släkter i Svenskt biografiskt lexikon bd 16 och där angivna källor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna