ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byskalle  (läst 1352 gånger)

2012-02-10, 19:46
läst 1352 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Släkten Byskalle tillhörde, liksom släkterna Stryk och Sluk, det på 1300-talet inflytelserika åländska frälset, ”vars sammansättning dock till följd av källornas beskaffenhet är svårgripbar” [E. Anthoni].
 
Bröderna Sigurd och Nils Magnussöner (Byskalle) erhöll frälse av konung Erik redan 1358, medan Jösse Jönsson (Sluk) erhöll sitt frälsebrev 1435. Peter Ålänning, sannolikt tillhörande släkten Stryk, var på slutet av 1300-talet var en av sin tids rikaste stockholmare och fungerade tidvis som bankir för bland andra Albrekt av Mecklenburg och Bo Jonsson (Grip).
   
Tyvärr har jag inte ännu tagit del av E. Anthonis artikel om Byskalleätten i 'Frälsemän på Åland', vilket jag hade tänkt göra innan jag öppnade den här ’tråden’, men av en slump (?) hittade jag en intressant pusselbit, som jag inte är säker på att E. A. har med i sin artikel.  
 
Den i E. A:s bok omnämnde kyrkoherden i Tövsala, Nils Byskalle , död på 1480-talet [1], var sannolikt densamme som den i Pargas kyrka förekommande ”Master Nils, whose last name has been read as ’Byska’or ’Bylka’, has been interpreted as the vicar Nils Byskalle who has also been identified as Nils Nilsson, canon in the chapter of Åbo. Nils Byskalle or Nils Nilsson is mentioned several times from the 1450’s on and died in the 1480’s when he was the vicar of Tövsala (fi. Taivassalo)” [2].  
 
På nätet hittar man samma information, men dessutom ” Donatorn kan vara kaniken Nils Byskalle, som nämnes 1455, 1465, 1474 och i Ivar Flemings jordebok, han var kyrkoherde i Tövsala och begrovs där; i hans gravsten är hans vapen med en klöverskura inhugget … I Pargas är vapnet med klöverskuran målat i mittskeppets fjärde valv”[3].
 
Nils (Nilsson) Byskalle var förmodligen son till en (okänd) Nils Magnusson (Byskalle) och sonson till Måns Nilsson  (Byskalle). Då vapnet klöverskura tillhörde Jöns Anderssons (i Kimito)  släkt, ligger det nära till hands att tro att Nils Byskalles mor var dotter till Jöns Andersson i hans äktenskap med Margareta Helgadotter (Stryk). Kronologin stämmer…
 
Om min hypotes är rätt, så skulle dessutom den postulerade fadern Nils Magnusson (Byskalle) – möjligen densamme som Nisse Månsson i Mervis, 1423 [4] - vara svåger till Jöns Torkilsson (Sluk)!  
                                                                                                           
[1] FMU 4274
[2] ‘Radiocarbon dating of the medieval churches of the Åboland archipelago’av Pia Sjöberg, Alf  
     Lindroos and Åsa Ringbom. Presenterat 2010 vid ett symposium i Visby arrangerat av Gotlands
     Universitet och Länsstyrelsen på Gotland.
[3] http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjreki/read/asp/r _kohde_det1.aspx?KOHDE_ID=1000014838
[4] E. Anthoni, s. 355

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna