ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Böjd arm i Bälinge  (läst 1373 gånger)

2000-08-06, 14:48
läst 1373 gånger

Per-Åke Borssén

I Bälinge kyrka finns en vapensköld med ett oläsligt epitafium. Vapenskölden är delad, övre fältet rött med en blåklädd böjd arm framkommande från sinister med handen hållande ett ankare; undre fältet blått med en rödklädd böjd arm framkommande från dexter med handen hållande ett ankare. Har någon lyckats tyda texten och vems vapensköld är det? En skeppare från Uppsala? Kanske ättling till skeppare Anders Fardesson, död före 1512? Tacksam för hjälp.

2000-08-08, 11:57
Svar #1

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Per-Åke!
Vapnet Du beskriver tillhör adliga ätten Berling. Enligt Elgenstiernas ättartavlor tillhör det häradshövdingen Olof Mårtensson, f. 1604 i Enköping där fadern var rådman, adlad Berling 1652, död 1679 och begravd i Bälinge kyrka. Han hade, fortfarande enligt Elgenstierna, inga söner men fyra döttrar.
 
Mvh Anita

2000-08-08, 23:42
Svar #2

Per-Åke Borssén

Tack Anita, har Du fler uppgifter rörande ätten Berling och Olof Mårtenssons ursprung, liksom vapnet? Tacksam för all information Du kan ge.
Mvh Per-Åke

2000-08-09, 21:56
Svar #3

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Tyvärr vet jag inte mer än vad som står i Elgenstierna. Jag hittade vapnet i Svensk heraldisk uppslagsbok av Frithiof Dahlby och slog sen upp släkten i Elgenstiernas ättartavlor. Nu ser jag i registret till Jan Eric Almquists Lagmän och häradshövdingar i Sverige att Olof finns omnämnd där på många ställen.(Jag har bara registret, inte boken tyvärr!) Almquist hänvisar också till Svenskt biografiskt lexikon band 7 sid 121 ff. Har Du ett bibliotek i närheten kanske Du kan hitta mera där?
Mvh Anita

2000-08-09, 23:35
Svar #4

Per-Åke Borssén

Tack ännu en gång Anita. Biblioteket nästa!
Hälsningar Per-Åke

2003-11-18, 20:53
Svar #5

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
 
Ja, Olof Mårtensson Berling,adlad Berling, ägare till Gesvaholm i Bälinge socken ( Uppland ). Jag vet inte om deras ursprung men hans fadern var rådman, kanske den finns hos arkivet.
Jag har fotot ur Olof Berlings begravningsvapen med oläsligt epitafium.
 
vänlig hälsning
Anders

2005-06-05, 20:39
Svar #6

Renate Blomeier-Ohlsson

Ätten Berling
Av en händelse finner jag här Olof Mårtensson Berling begravd i Bälinge kyrka som jag letat efter! Detta är helt fantastiskt. Jag är en efterkommande till en Berling gren i Tyskland och har fått ihop stamtavlan för Berling till slutet av 1800-talet. Både Berlingske tidende och f.d. Akademiska Tryckeriet i Lund (Kulturen) ingår i samma familj. De senare var bröder och utvandrade från Lauenburg 1749 till Danmark resp. Sverige. I Lauenburg finns det fortfarande en husgavel med inskriften Dietrich und Katharina Berling 1647.
Är det någon som forskar ang. Berling?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna