ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dan Nilsson (Fargalt?)  (läst 2046 gånger)

2004-09-06, 00:23
läst 2046 gånger

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Enligt SMP förekommer en Dan Niclisson 1387-05-20 i förlikning om jord i Östergötland. Han tros även vara identisk med den Dan Nilsson som 1399 för ett gående svin i vapnet varför Elgenstierna hänvisar honom till ätten Fargalt. Han kan även vara identisk med den Dan Nilsson som nämns 1366 jämte en bror Sven Nilsson om jord i Skärkinds sn, Östergötland.
 
Hans Gillingstam har behandlat Dan Nilsson i Ätterna Oxenstierna och Vasa (s. 733), men den skriften har jag inte tillgång till och är därför ovetande om vad som däri sägs om Dan.
 
Anledningen till min undran är att jag söker knyta ihop Dans mor med Fader Bengtsson [stjärnbåt] och dennes son (?) Håkan Fadersson.
 
Till att börja med måste klargöras om Håkan verkligen var Faders son - i Linköping utfärdar Håkan Fadersson 1372-03-29 ett brev tillsammans med ärkedjäknen (Nils Hermansson) och kapitlet i Linköping (Svenskt diplomatariums huvudkartotek, brevnr 10176) vari Håkan endast beskrivs såsom rättmätig arvinge till sin framlidne släkting, välboren man Fader Bengtsson. Om nu Håkan var Faders son - varför uttrycks i så fall denna relation ej i brevet? Jag hoppas någon kan finna en urkund där far-son-relationen fastslås eftersom jag länge haft uppfattningen att så är fallet.
 
I det brev som omnämns i SMP daterat 1387-05-20 (Svenskt diplomatariums huvudkartotek, brevnr 13295) säger sig Dan Nilsson erkänna att han fått full redovisning av sin morbror Håkan Fadersson rörande de gods som denne för 75 mark penningar köpt av hans styvfader Inge Brand i Söderbykarl (även brevets utfärdandeort, i Håkan Faderssons gård, egen anm.), för allt det gods denne köpt av hans nu avlidna mor, hustru Mare, samt slutligen för allt vad denne haft om händer å hans, hans mors och hans bror Fader Bengtssons vägnar.
 
Dan Nilsson skall alltså vara son av en syster till Håkan Fadersson, Mare kallad. Men samtidigt kallas ju Dan Nilsson för bror till Fader Bengtsson, om jag tolkat brevet rätt? Eller ska man tolka brevet som att Mare är Inge Brands mor? I vilket fall som helst så är ju Dan bevisligen Håkans systerson - men var kommer då Fader in i bilden? Och är Dans far (Nils?) känd?
 
Har inte tillgång till ÄSF, men har nyligen beställt första bandet.

2004-09-07, 09:18
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Tomas,
 
För det första bör man ha klart för sig att man aldrig kan lita på att referaten i huvudkartoteket återger brevens innehåll korrekt eller ens någorlunda fullständigt. Referaten är skrivna under en lång tidsperiod av många olika personer med högst varierande förståelse av sakinnehållet. De är dessutom endast tänkta som en ingång, ungefär som ingresserna till en nyhetsartikel, för att man snabbt ska kunna bedöma om det är något man är intresserad av eller om man ska bläddra vidare. Kartoteket är alltså egentligen inte tänkt som en källa till annat än uppgiften om var man kan hitta den riktiga källan så att säga.
 
Så här skriver Roger Axelsson utifrån 1372 [tryckt som DS X 158] års brev i DMS 4:3 Öland (Stockholm 1996), under Stenåsa, Torslunda sn, Hulterstads hd [s 285]:
 
1372 donerar Håkan Fadersson (stjärnbåt), som är laglig arvinge till sin blodsfrände Fader Bengtsson, till Linköpings domkyrkas fabrica de gods som Fader Bengtsson förvärvat i krigstjänst och som tidigare tillhört Elisa (.) Fru Elisas ospecificerade gods på Öland är troligen den jord i Stenåsa och Lilla Brunneby som Linköpings biskopsbord innehar på 1500-talet...
 
Håkan Fadersson är alltså en släkting, men inte son, till Fader Bengtsson vars sigillvapen enligt SMP var en sparre.  Namnkombinationen Fader och Bengt förekommer för övrigt flera gånger inom ätten Sparre av Hjulsta och Ängsö [ÄSF 1:2 s 191-198].
 
Gillingstam meddelar i sin bok att Dan Nilsson var måg till Torsten Gjurdsson (Oxenstierna) och hänvisar till RPB 2959 som källa.
 
Brevet från 1366 [DS 7311] sigilleras av bl a Håkan Fadersson.
 
Det mesta pekar alltså vid en ytlig granskning på att det är frågan om samme Dan Nilsson (gående svin) 1366, 1387 och 1399.
 
De frågor du ställer på slutet gällande brevet från 1387 är, av ovan angivna skäl, ingen större mening att fundera så mycket på innan man vet vad som ordagrant står i brevet.
 
Jag har under arbetet med DMS 2:2 Södermanland stött på en Fader Dansson (okänd ätt) som i ett testamente från 1368 [DS 7753] meddelas ha ägt ett litet stycke jord i Valla, Torsåkers sn, Rönö hd.
 
Möjligen är det samme Fader Dansson vars bortpantade gods i Hagelstad, Skörtinge och Simonstorp (Skärkinds sn och hd) 1382 av pantinnehavaren överlåts till Håkan Fadersson [Registra ecclesie Lincopensis, utg. Ernst Nygren (Linköping 1941) f 213. Enligt samma källa [f 211] testamenterar Håkan 31/1 1395 sin jord i Simonstorp till Fader Dansson.
 
Tyvärr är jag inte särskilt insatt i de släktkretsar som är aktuella för din del och har därför inte så mycket mer att komma med. Roger A. fyller säkert på om han har några ledtrådar.

2004-09-07, 19:00
Svar #2

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Får väl börja med att erkänna att jag hade större tilltro till huvudkartotekets referat än vad jag enligt Kaj bör ha haft - jag har hittills tagit för givet att om det i dessa referat uttrycks ett så tydligt släktskapsförhållande som mellan Håkan Fadersson och Dan Nilsson, där Håkan nämns som Dans morbror, så står detta släktskapsförhållande omnämnt i själva brevet. Om jag förstått Kaj rätt så är det alltså möjligt att man i referatet lagt till ordet morbror utan att det ordet nödvändigtvis finns med i själva brevet? Om så är fallet vore det ju onekligen katastrofalt eftersom medeltida släktskapsförhållanden ständigt revideras, se bara vad som hänt sedan Elgenstiernas tid.
 
Själv brukar jag samla på vad jag kommer över, någon artikel här och någon artikel där, ett brev här och ett brev där, lite Elgenstierna, lite SBL, SMP, Huvudkartoteket och härnäst står ÄSF på tur. Det roliga kommer när man sedan ska sätta ihop dessa pusselbitar till ett helt pussel. Oftast är det väl ganska glasklart, men emellanåt märker man att pusselbitarna inte riktigt passar ihop, och då gäller det att ta reda på var felet ligger någonstans, kanske kan det vara så enkelt att man har missat en klargörande artikel någonstans. Jag är en vanlig Svensson-amatörforskare men mån om att få saker och ting så rätt som möjligt då jag märkt att så gott som alla antavlor jag sett över medeltida ätter innehåller fel. Så är exempelvis fallet med Håkan Fadersson, då han i flera antavlor jag sett anges som son av ovannämnde Fader Bengtsson, vilket han aldrig var.
 
Sedan jag skrev mitt förra inlägg så har jag satt mig in i problematiken ytterligare (dock utan tillgång till originalbreven) och funnit en del intressanta saker:
 
Till att börja med så fanns det TVÅ Håkan Fadersson under andra hälften av 1300-talet, något jag är ganska säker på att många inte vet (jag visste det inte själv förrän nu). Detta framgår av Svenska släktforskarförbundets årsbok 1988 i Jan Liedgrens artikel om kammarmästaren Ingemar Ragvaldsson och hans arvingar. Här framgår att riddar Anund (Karlsson) Hatt d ä i ett brev, daterat i Linköping 6 januari något år mellan 1356 och 1363, skänker ett gods i Bromma i Veta sn till Skänninge hospital. Detta gods säger sig Anund ha ÄRVT efter sin [andra] hustrus broder Håkan Fadersson. Han föreskrev också att kyrkoherden i Veta årligen skulle läsa en mässa över Håkans grav. Anund var död 1365-01-20, och denne Håkan Fadersson d ä bör alltså ha avlidit senast 1363. Vi får även veta namnet på Anunds [andra] maka, Håkans syster - Elitza, dock nämnd utan patronymikon varför vi inte vet om de var hel- eller halvsyskon. Anund och Elizta var gifta 1356-02-23, och hon var dessförinnan änka efter Nigellus Dunkam, troligen en skotte, som kommit till hertiginnan Ingeborg Eriksdotters hov på Öland i sällskap med hennes mor, drottning Isabella Bruce av Norge. Efter Anunds död tog Elitza sin tillflykt till det av folkungarna behärskade området, och kung Albrekt konfiskerade därför alla hennes gods på Öland. Dessa skänktes istället 1367-08-31 till Erik Karlsson (Örnfot), som redan 1367-09-06 överlät dem till Fader Bengtsson. Då Fader avled gavs de 1372-03-29 till hans rättmätige arvtagare Håkan Fadersson [stjärnbåt], som följdaktligen ej kan vara identisk med sin tidigare nämnde namne. Referaten till ovannämnda brev (1356-02-23 och 1372-03-29) bekräftar Liedgrens uppgifter, förutom det faktum att man är något försiktigare med att specificera årtalen för det i Linköping den 6 januari av Anund utfärdade brevet. Någon gång 1350-talet till 1360-talet sägs det däri. Vidare säger SMP om detta brev att det möjligen är från 1350-talet och att den Haquona Fadurson som däri nämns avliden MÖJLIGEN kan vara identisk med Håkan Fadersson [stjärnbåt] - knappast, säger jag. Därför kan SMP:s uppgifter om Håkan Fadersson d y:s förehavanden på 1350-talet och 1360-talet ej med säkerhet särskiljas från Håkan Fadersson d ä:s förrän år 1366, då Håkan d ä var död och Håkan d y börjar uppträda som häradshövding i Memmings hd, Östergötland.
 
Detta väcker frågan om Dan Nilssons morbror (jag utgår fortfarande ifrån att så var förhållandet) var Håkan Fadersson d ä eller d y. Det brev som Kaj ovan nämner är daterat 1366-03-17 och måste därför avse Håkan Fadersson d y som sigillant, varför denne alltså tidigt är knuten till Sven och Dan Nilssöner. Om Dans mor Mare är känt att hon var gift två ggr, men om hon var hel- eller halvsyster till Håkan Fadersson har jag inte lyckats röna ut, ej heller hennes och Håkans föräldrar. När jag skummade igenom SMP fann jag ett antal tänkbara kandidater. Därför välkomnar jag gladeligen Roger A. och hans synpunkter i den här frågan.

2004-09-07, 19:17
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det kan stå 'morbror' i originalbrevet och i de flesta fall när kartoteket anger ett släktskapsförhållande så stämmer det säkert. Men det förekommer t ex att utgivaren angivit släktförhållanden som inte står angivna i brevet utan i någon genealogisk litteratur som utgivaren använt sig av för personidentifieringen. Betänk då att de första delarna av diplomatariet utgavs under 1800-talets första hälft och att en så päss färsk historia som volymen med 1366 års brev utkom för över 30 år sedan!

2004-09-08, 13:33
Svar #4

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej Tomas!
Har inte så mycket att tillägga till diskussionen beträffande sakfrågan, arbetet med Öland och Stenåsa var roligt men känns hemskans avlägset. Kan bara hålla med beträffande ditt referat av Liedgren. Om jag kommer på något nytt att bidraga med så hör jag av mig.
 
Brevet DS 6390i har dock daterats något snävt i diplomatariets utgåva. Den senare gränsen är satt till 1363 då Magnus Knutsson (Aspenäsätten), som i egenskap av östgötalagman sigillerar brevet, sista gången nämns med denna titel. Detta är dock felaktigt. Magnus K blev i samband med kung Albrekts tronbestigning avsatt från ämbetet till förmån för Nils Jonsson (Rickebyätten), men återkom ganska snart. Han är lagman ännu 1366 6/2 och är troligen död 6/7 samma år då Bo Jonsson (Grip) övertagit posten. Brevet bör därför ha utfärdats mellan 1356 3/2 (Anund Hatt omtalas för första gången som riddare) och 1365 20/1 (samma person omtalas som död), eller med tanke på datumet något av åren 1357/65 den 6/1. Detta medför att det tidigaste datum då Håkan Fadersson d ä med säkerhet kan anges som avliden är 1365 6/1.
 
mvh Roger AJ
Roger Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna