ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dominicus Nicolai från Uppland  (läst 5680 gånger)

2008-01-21, 02:20
läst 5680 gånger

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Peter Sjölund, ang. Dominicus så var det ju ovanligt namn under medeltiden. Det finns också en annan latinsk namnform vilket är Domitius. De svenska namnformer är Domar, Dominick och Domitius. Och andra namnformer är sp./it. Domingo, Dominic, Dominico och fr. Dominigue. Om han antagligen var en svensk bondson så kanske han hette Domar Nilsson eller Dominick Nilsson troligen barnfödd i Vallby sn!?
 
(Meddelandet ändrat av rosenbahr den 21 januari, 2008)

2009-06-11, 16:06
Svar #1

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Den märkliga diskussion kring kh Dominicus Nicolaus Petri, bör nog rättas till! Jag undrar vem som har skrivit den märkliga källan om orten Ledingby i Vallby socken? Min uppfattning berör hans fader och kaniken Petrus Svenonis (Peder Svensson). Efter ett långt studerande kring Dominicus troliga ort, så kommer jag fram till den nämnda personen är från Vallby prebende. Stället ligger inom Danmarks församling, på vänstra sida om E;4 och söder om Uppsala.  
 
  Petrus Svenonis är nämnd i Uppsalas domkyrkas godsinnehav 1344-1527, studier till det medeltida Sverige 2, av Göran Dahlbäck och Det medeltida Sverige, Uppsala, Tiundaland, Bälinge, Norunda och Rasbo, av Olle Ferm, Sigurd Rahmqvist, Gunnar T Westin, år 1982 Stockholm. Här finns flera uppgifter och källor som berör honom. Min bestämda uppfattning är att det är rätt fader och ortsplats. Tidsmässigt kom Dominicus att upphöra med tjänsten i Sollefteå fs år 1546, när fadern Petrus avlider och efter några år får Dominicus en ny tjänst i Nordingrå fs och säljer sedan föräldrastället Vallby i Uppsala stift.

2009-06-11, 18:13
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Bo. Pratar vi om samma person? Den ångermanländske prästen hette ju Dominicus Nicolai och hade alltså en fader som hette Nils/Nicolaus. Petrus Svenonis kan därmed inte ha varit hans fader. Varifrån har du fått uppgiften att han skulle ha hetat Dominicus Nicolaus Petri?
 
Källan till att Dominicus Nicolai bytte bort en gård i Ledinge, Vallby socken ska enligt Härnösands stifts herdaminne vara Gustaf I:s registratur. Jag har inte läst originalkällan, men jag ska ta mig en sväng till biblioteket vid tillfälle för att kolla i det tryckta registraturet.

2009-06-11, 21:31
Svar #3

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Peter!
 
Känner du till någon källa till hans egenhändiga signatur?

2009-06-11, 21:36
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jodå, han har undertecknat tiondelängderna i Nordingrå åren 1551-1574. De finns i Ångermanlands handlingar på Riksarkivet (eller på mikrokort). Jag har inte dessa tillgängliga just nu, så jag kan se om han har skrivit sitt namn på samtliga, men det torde i alla fall vara de flesta. Och i hans sigill (se ovan) står initialerna D N, vilket visar att hans namn var Dominicus Nicolai och inget mer.

2009-06-11, 22:06
Svar #5

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Tack för det Peter
 
Skickat dig ett Email i annat ärende

2009-06-12, 11:39
Svar #6

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Jag pratar om en och samma person. Han var kyrkoherde och hans fullständiga namn är  
Dominicus Nicolaus Petri och var verksam både i Sollefteå och Nordingrå. Där finns inga  
tvivel och det har skrivits i många skrifter om hans namn dessutom. Hur kan hans namn  
vara herr och bara ett efternamn Nicolai? Dominicus är och förblir ett tillnamn, vilket  
skall utläsas Herr Nils Pedersson. Jag frågar än en gång, var kommer ursprungskällan i  
från när det gäller Ledinge i Vallby sn! Det är här den grovt felande länken finns!
 
(Meddelandet ändrat av Bo_R_Bylund 2009-06-12 11:42)

2009-06-12, 12:26
Svar #7

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Nej, där har du nog tyvärr fel. Dominicus var hans förnamn och titeln Herr heter Dominus på latin. Och hans barn har Dominicusson som patronymikon, så det finns ingen som helst tvekan om att han hette Dominicus. Dominicus Nicolaus företrädare som kyrkoherde i Nordingrå (1514-1549) hette däremot Nicolaus Petri.
 
Källan till att gården han bytte bort låg i Ledinge, Vallby socken, ska enligt Härnösands Stiftes Herdaminne vara Konung Gustaf I:s registratur den 12/2 1569.

2009-06-12, 12:37
Svar #8

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Skulle nog tro att du tänker på något som heter Dominus,jag vet inte om jag är ute på hal is här men kan inte Dominicus vara en variant av just Dominus?,nu till andra frågan vad har du fått Petri ifrån?,och i övrigt så håller jag med Peter hans barn kallas Dominicusson etc se Älvsborgs lösen 1571(finns hos Svar) där har du Dominicus först och jag har för mig att en son finns med på samma sida fast lite längre ner

2009-06-12, 17:47
Svar #9

Carl Szabad

Mikael! Dominicus är ett eget namn, till skillnad från Dominus som är en titel.

2009-06-12, 21:28
Svar #10

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jodå jag vet att Dominicus förekommer som ett egennamn och att Dominus är en titel dvs Herr,men min undran är mer eller mindre härstamningen för detta namn,vi har som exempel Spanjoren Dominicus(Domingus på Spanska) som grundade Dominikanorden på 1200-talet och blev väl ochså helgonförklarad vad tiden led
 
dominus [dɔ´-] (latin), herre, härskare. Under romerska republiken var dominus benämning på framför allt familjefadern, pater familias; från och med Augustus på kejsaren, medan kejsarinnan kallades domina
 
Källa:NE

2009-06-12, 23:17
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mikael,
Du skriver men min undran är mer eller mindre härstamningen för detta namn.
Du kan se namnets ursprung i slutet på den text Carl angett ovan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-13, 00:34
Svar #12

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Olle,
Visst har jag läst det men det säger inget om ursprunget mao vart finns namnet först belagt
Rom?

2009-06-16, 11:48
Svar #13

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Om du vill göra skillnad på Dominicus och Dominus, är upp till dig Carl Szabad, men det har en och samma betydelse. Som jag upplyste om tidigare, var kommer grundkällan i från angående Lidingby i Vallby socken? Herdaminnet uppger en felaktig uppgift och är dessutom inte ursprungskällan.  
   
Ett märkligt sammanträffande är varför Dominicus Nicolaus Petris son, Petrus Nicolai, tar sig efternamnet Nilsson? Hans son Christopher var även han kyrkans man i Nordingå fs och senare länsman. Petrus var kh i Grundsunda fs. Dottern Christina var sedermera gift med kh i Arnäs fs, Olaus Snysing Sigfridi (Bure på moderns sida).  
 
Om vi återgård till kh Dominicus Nicolaus Petri, så var han bosatt på prästgården Bergsnäs nr; 1:1 i Nordingrå sn. Själva grunden finns kvar, men dagens byggnad har ett förändrat utséende. 1500-talets gård hade omkring 13 seland (3 1/4 hektar). Stället ligger vackert på en stor slänt ned mot Vångfjärden och från höjden syns kyrkan i horisonten.  
 
Det finns närmare ett tiotal uppställda gravhällar i den gamla kyrkoruinen vid dagens Nordingrå kyrka. Några kan tydas, medan ett par är oläsliga. Intressant vore att få reda på var familjens gravhäll egentligen finns. Källor kring mina uppgifter, är inte aktuellt i detta läge, eftersom ingen vill uppge ursprungskällan kring var Lidingby i Vallby socken har kommit och varför dessa felaktigheter fortsätter att gälla som riktiga.

2009-06-16, 12:01
Svar #14

Lotta Nordin

Älvsborgs lösen 1571, Nordingrå, första sidan i taxeringslängden:
 
Överst på sidan finns:

 
och längst ner på sidan finns:

2009-06-16, 12:18
Svar #15

Carl Szabad

Bo! Jag har granskat åtminstone ett tiotal skattelängder som kyrkoherden Dominicus Nicolai har undertecknat med egen hand och jag utgår från att han själv visste vad han hette.
 
Dominicus Nicolai har naturligtvis ingen son som heter Petrus Nicolai! Han har två kända söner, Kristofer Dominicusson död 1605 och Olof Dominicusson som lever ännu 1603 (källa: mitt supplement till Bygdéns herdaminne). Kristofer har ingen koppling till kyrkliga angelägenheter utom att fadern var kyrkoherde. Varifrån har du att dottern skulle heta Kristina? Och var har du fått Snysing ifrån?
 
Att en kyrkans man med namnet Petrus Nicolai emellanåt kallar sig Per Nilsson beror bara på i vilket sammanhang han omnämns, om det är i sitt ämbete eller om det är som civilperson. Det är alltså samma person som avses.
 
Vad gäller Ledingby har jag inte kunnat återfinna uppgiften i Riksregistraturet, fast jag sökt efter det. Jag misstänker att det finns något kungligt brev inbundet i fogderäkenskaperna (Ångermanlands handlingar). Du kan låna dem som mikrokort på Svar om du är intresserad, så kan du leta själv.

2009-06-16, 12:55
Svar #16

Lotta Nordin

Har Bergsnäs någonsin varit prästgård?
 
1701 fanns prästgården strax intill kyrkan på Vallen (tidigare kallat Prästbordet) i Nordingrå, och där bör den väl ha legat även tidigare.  
 
Del av karta från 1701 från Lantmäteriets Historiska kartor:
 

 
PS. Nordingrå ligger vid Vågsfjärden, inte Vångfjärden.

2009-06-16, 15:44
Svar #17

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Bo!
Jag vill omformulera detta vart har du fått ifrån att han skall heta Dominicus Nicolai Petri?
och att han skall ha ett barn vid namn Kristina gift med en Snysing :-) plus en son,tycker mer eller mindre
att det låter som att du sitter och driver med oss,
 
Dominicus är hans namn och inget annat,och som Carl ochså säger han vet nog själv vad hans namn var,och
i han sigill finns bara ett DN vad jag vet

2009-06-16, 15:49
Svar #18

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
ang Riksregistraturet och Dominicus Nicolai så sluter jag mig till Carl
ochså du bör leta på annat ställe,har själv och gör forfarande sökningar
i RR efter annat mtrl men har inte stöt på Dominicus där vad gällande
Ledingby.

2009-06-16, 15:54
Svar #19

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Lotta jag skulle nog säga att det ställe som Dominicus
bodde på var en Prästgård mao ord gården där kyrkoherden
huserade,när kyrkans egna prästgårdar i trakten uppstod  
vet jag ej

2009-06-16, 19:48
Svar #20

Lotta Nordin

Mikael,
jag är inte riktigt säker på vad du menar. Menar du att vilken gård som helst var prästgård om prästen råkade bosätta sig där eller ägde gården?
 
På 1500-talet fanns med all säkerhet särskilda prästgårdar och dom låg nära kyrkan. Bergsnäs ligger inte nära kyrkan. 1571 (Älvsborgs lösen) bor Christoffer Dominicusson på Bergsnäs, prästen själv bor i prästgården och den låg nog på samma ställe då som 1701 (kartan ovan).
 
Jag menar alltså att Bo har fel när han kallar Bergsnäs för prästgård och påstår att prästen bodde där.  
Men jag håller med om att det är en fantastisk utsikt över Vågsfjärden från Bergsnäs mot kyrkan.

2009-06-16, 20:36
Svar #21

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Lotta,
nu vet vi inte med säkerhet om han bodde på Bergsnäs eller bara brukade gården
men det har ingen betydelse för även Bergsnäs blir en prästgård eftersom den ägs
av en präst,finns många gårdar som kallas prästgården fast dom ligger långt ifrån någon
kyrka

2009-06-17, 00:22
Svar #22

Carl Szabad

Lotta: Citat ur Släkter och gårdar i Nordingrå av Per och Teo Sundin:
 
Bergsnäs. ... Byns 26 seland var tidigt kyrkans jord och sköttes av ett par kyrkolandbönder. I ett brev till Gustav Vasa klagade landbonden Erik Persson på att de omkringboende grannarna ville tränga honom från den jord, som hans fader och han hade upptagit av ödesmark med fogden Kettil Nilssons tillåtelse. Gustav Vasa försäkrade honom i ett svar daterat Västerås den 15 februari 1552, att han för sin fader, sig själv och sina efterkommande skall få sitta ifred på jorden, som efter förbättring kan skattläggas. Sjutton år senare (1569) erhåller kyrkoherden Dominicus Nicolai konungens tillstånd att tillbyta sig kronohemmanet Bergsnäs mot Ledinge skattgård i Vallby socken i Uppland. Källan till den sista uppgiften är gissningsvis herdaminnet.
 
Prästsonen Christopher Dominicusson sitter sedan som skattebonde på hemmanet 1569-1605, varefter hans son i sin tur tar över.
 
De källhänvisningar KGR (Konung Gustaf den förstes registratur) som anges i herdaminnet måste vara fel och ska rimligtvis avse räntekammarböckerna (statens räkenskaper), eftersom de uppgifterna handlar om skattemedel eller silver skänkt till kronan i testamente.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2009-06-17 12:48)

2009-06-17, 10:32
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Carl, kan inte hänvisningen till KGR avse landbondens brev? Svaren kopierades väl för övrigt inte, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-17, 10:45
Svar #24

Carl Szabad

Stefan! Det brevet är inte omnämnt i herdaminnet, så var källan till det finns kan bara Nordingrå-bokens författare svara på. Jag skulle kunna tänka mig att det finns bland Allmogens besvär på Riksarkivet, även om det känns väl tidigt. Svaret kan finnas i Riksregistraturet, även om de flesta svar av den arten inte registrerades. Däremot kan de, som jag skrev här ovan, finnas i fogderäkenskaperna, eftersom det var fogden som skulle verkställa beslutet.
 
Och de två hällhänvisningarna KGR i Bygdén avser helt uppenbart levererade skattemedel i någon form, så han har definitivt angett fel källa.

2009-06-17, 10:50
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt (som vanligt) snabba och klarläggande svar, Carl!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-17, 11:49
Svar #26

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag har brevet från kungen till Peder Erichsson i Bergsnäs i avskrift och brevet skall finnas i Gustav Vasas registratur. Men jag har inte läst originalhandlingarna utan breven finns tryckta. Min avskrift gjordes troligen i en bok på Umeå universitetsbibliotek där jag studerade 1968-72. I samma bok finns ett brev avskrivet där Gustaf Vasa göre vitterligit att han tagit emot en silverskål om 12 lod som han fått av herr Dominicus i Nordingrå, men skålen är testamenterad till kungen av framlidne her Niels i Nora. Detta brev är även citerat i herdaminnet.

2009-06-17, 15:42
Svar #27

Lotta Nordin

Mikael,
bara för att en präst äger en gård är det ju inte en prästgård - det är skillnad på ”prästens gård” och ”prästgården”.  Kan du ge exempel på gårdar som - på 15- och 1600-talen -  kallas för prästgårdar och som ligger långt ifrån kyrkan?
 
Prästgården eller prästbordet var prästens löneboställe. Om man tittar på gamla kartor över Nordingrå så ser man att all mark runt kyrkan, det som idag kallas Vallen, hörde till Prästbordet. Det fanns inga andra gårdar där förutom klockarens, som låg inom rå och rör till Prästbordet.  
Jag kan inte se någonting som talar för att kyrkoherden/prosten skulle ha bott på eller brukat någon annan gård än Prästbordet. Och det är ju sonen Christoffer - inte Dominicus - som skrivs på Bergsnäs från 1569, det år då fadern bytte till sig den mot en gård i Uppland.
 
Carl,
tack för citatet, men jag sitter här med Pers och Teos bok framför mig.

2009-06-17, 17:45
Svar #28

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Lotta
i dina första rader så håller jag tyvärr inte med dig och tänker inte gå in på det heller vilket skulle bli lite väl långrandigt
och detta bör då diskuteras under annan rubrik,och ang Prästgårdar så nämnde jag inget om 15-16-tal eller hur,och i övrigt
så vet vi inte om Dominicus bodde på Bergsnäs eller på något prästboställe vid kyrkan.

2009-06-18, 12:57
Svar #29

Lotta Nordin

Bo,
i Älvsborgs lösen 1571 (se kopia ovan) står det klart och tydligt pastor Her Dominicus. Betyder det att han heter Herr Herr?
Betyder det att hans son Christoffers - Christoffer Dominici - patronymikon är Herrsson (se kopia ovan)?
 
Ge mig ett exempel på där en gård kallas prästgård och den inte är prästens officiella löneboställe ägt av kyrkan. Ge mig också gärna ett exempel, med källhänvisning, på att Bergsnäs kallas/kallats prästgård.
 
Vem har påstått att Bergsnäs inte existerar?
 
(Bo själv, eller någon annan(?), har raderat inlägget han skrev 11:25, men jag låter mitt ligga kvar)
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2009-06-18 13:02)

2009-06-26, 10:49
Svar #30

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Mina utlägg är en utmaning för alla berörda, där jag vill lockar fram den riktiga sanningen kring personerna. Så någon annan avsikt har inte jag. Det kan låta märkligt flera av mina påstående, men det har ett enda syfte, att få fram uppgifter som leder oss rätt i olika släktförgreningar. Det är ingen garanti att varken jag, Urban Sikborg, Håkan Skogsjö eller någon annan har rätt i sina påstående, det kan finnas fel som uppstår ändå. Vi glömmer mina tidigare påståenden och gör ett nytt påstående. Kan möjligtvis kyrkoherdarna i Nordingrå församling från Peder N N, Nicolaus Petri och Dominicus Nicolai (1487-1574), vara av samma släktförgrening? De har inbördes haft vissa anknytningar i olika sammanhang genom åren.  
 
Dominicus Nicolai;s hustru är helt okänd, men kan det inte vara så att  
det är hon som ägde Ledinge i Vallby socken och möjligen avlidit under  
1560-talet. När hennes änkling sedan byter till sig Bergsnäs i  
Nordingrå socken??? Källa: Härnösands stifts herdaminne. Ps, prästgård kan vilken gård som helt kallas, där någon från kyrkan  
har sin bosättning där!

2010-01-06, 12:39
Svar #31

Utloggad Siv Skog Åström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-11-10, 10:49
    • Visa profil
Som en nybörjare på släktforskning blev jag mkt intresserad av er diskussion. Denne Domenicus Nicolai fins i mina anor därav intresset.Så här har jag fått mig tillskrivet från en avlägsen släkting som kommit på att vi har samma anor år 1758.
mffmmfmmfff
Domenicus Nicolai, född 1515 i Ledinge, Vallby,död 1574 i Bergsnäs,Nordingrå. Kyrkoherde i Bergsnäs, Nordingrå.
Barn utan känd moder:
 *Kristoffer Domenicusson född i Bergsnäs,Nordingrå, död 1605 i Bergsnäs, Gudmundrå. Bonde,riksdagsma
 *NN Domenicusdotter, född i Nordingrå, gift med Olaus Sigfridi död 1632 i Arnäs. Kyrkoherde.
 *Olov Domenicusson född i Bergsnäs, Nordingrå. död e 1603 i Lideböle, Nordingrå. Bonde.
Troligen kan det vara så som du antyder om hustrun Bo. Jag följer varje nytt inlägg med stort intresse!

2010-01-06, 15:54
Svar #32

Carl Szabad

Siv! Han hette alltså Dominicus, inte Domenicus. Dessutom finns det ingen uppgift om när och var han ska vara född i någon känd källa. Om man antar att han är identisk med sin namne i Sollefteå så är 1542 den första gången han omnämns. Sen avlider han troligen 1574, även om inga bevis finns för det heller.
 
Sonen Kristoffer lär knappast vara född på Bergsnäs eftersom Dominicus bytte till sig det hemmanet 1569 och redan 1571 står Kristoffer som ägare i Älvsborgs lösen. Gissningsvis är han tidsmässigt född i Sollefteå prästgård. Dominicus torde själv ha bott i respektive prästgård under sin tid som kyrkoherde. Kristoffer avlider dessutom i Nordingrå, inte Gudmundrå.
 
Sonen Olof lär inte heller han vara född i Bergsnäs eftersom han redan 1558 bor i Mjösjö enligt kotalslängden. 1570 säljer han loskinn till fogden och bor fortfarande där, men året efter skattar han till Älvsborgs lösen och bor då i Lidböle, där han bor ännu 1603.
 
Det är alltså mycket viktigt att hålla isär vad som är spekulationer och vad som grundar sig på verkliga källuppgifter. De här uppgifterna kommer från landskapshandlingarna för Ångermanland.

2010-01-06, 16:31
Svar #33

Carl Szabad

Rent resonemansmässigt torde inte Dominicus Nicolai vara född så sent som 1515. För att få en kyrkoherdetjänst måste han först ha studerat till präst, blivit prästvigd, tjänat som komminister ett antal år och först när han fått ett pastorat kunnat gifta sig och skaffa barn. Han torde ha haft åtminstone en äldre son, som inte finns belagd i några handlingar, eftersom äldste sonen normalt döps efter farfar, Nils i det här fallet. En son, Olof, står för ett hemman redan 1558 och det beror inte på att han blivit föräldralös, vilket annars skulle kunna medföra ett förtida övertagande av en gård. Olof torde alltså vara född senast någon gång under av 1530-talet och fadern då någon gång senast 1500-1510.

2010-01-07, 09:26
Svar #34

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det var väldigt mycket gissningslekar och annat smått och gott i den här diskussionen  Tur att du är med och städar upp, Carl  När det handlar om spekulationer så bör man som sagt var vara mycket noga med att ange detta och motivera sina resonemang, det finns åtskilliga forskare som citerar uppgifter från AF.
 
Vad gäller präster så tror jag det i äldre dagar finns exempel på sådana som fått sina tjänster utan högre studier om jag inte minns helt fel?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-01-07, 10:01
Svar #35

Carl Szabad

Vincent! Eftersom Uppsala universitet återstartade först 1595 (grundat 1477) så finns inga svenska matriklar att kolla, utan han torde i så fall ha studerat utomlands, om han haft någon högre utbildning. I Wittenbergs och Rostocks universitetsmatriklar finns han dock inte med och eftersom han aldrig är benämnd magister eller doktor någonstans i källmaterialet har du säkert rätt. Han har åtminstone inte någon akademisk examen.
 
En sak man kan vara tämligen säker på är att han inte hade en präst till far och således kunde ha studerat i hemmet. Katolska präster fick inte gifta sig och han är född under den katolska tiden. Och han torde vara född i äkta säng, eftersom han inte annars hade kunnat bli prästvigd.

2014-08-25, 14:23
Svar #36

Utloggad David Saros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 12:06
    • Visa profil
Jag fattar inte det här med Ledinge? vad kommer det ifrån och om det står ledinge så menas väl Ledinge och Lidingby i Uppland?

2014-08-25, 14:51
Svar #37

Carl Szabad


2014-10-26, 19:18
Svar #38

Utloggad Lotta Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2023-12-14, 08:46
    • Visa profil
Inser att tråden om Dominicus är ganska gammal, men hoppas att någon fortfarande är med.
 
Jag har en Görill Dominicidotter på Veckholm, hon dör 1720. Hon är gift med Lars Olofsson Jung.
Finns det någon möjlighet att hon härstammar ifrån den Dominicius ni talat om?  
 
Mvh Lotta
/Lotta Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna