ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Eriksson, häradshövding i Sandika, Uppland  (läst 3748 gånger)

2001-10-26, 18:59
läst 3748 gånger

Berit Nilsson

Häradshövding Erik Eriksson (kluven sköld med halv lilja) i Sandika i Edebo socken i Uppland hade en syster Ragnhild Eriksdotter gift med Jakob Jönsson (Garp) i Finland. Ragnhild dog mellan 1449 och 1458. Jag söker upggifter om Erik och Ragnhilds föräldrar.

2001-10-27, 13:46
Svar #1

Per-Åke Borssén

Berit! Erik Erikssons far var Erik Jonsson i Sandika, känd 1320 (SD 2831), samt 14540318 (SD Hkmb). Har stött på Erik Eriksson i andra sammanhang. Vill Du delge Din koppling till EE?
Mvh
Per-Åke

2001-10-29, 10:54
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Erik Jonsson i Sandika är omnämnd 1420, inte 1320. Eftersom källhänvisningen är korrekt antar jag att det är tangentfelsnisse som varit i farten. Däremot är det INTE frågan om Sandika i Edebo socken, utan Sandika i Hargs socken. En mängd andra källor där Erik Eriksson omnämns kan återfinnas i artikeln Sandika i Det medeltida Sverige 1:1 Uppland, Norra Roden (Stockholm 1972), s 117 f.
 
mvh
Kaj Janzon

2001-10-29, 18:54
Svar #3

Berit Nilsson

I Äldre Svenska Frälsesläkter band 1, häfte 2 anges  sedan hennes ( Ragnhild Eriksdotters) broder Erik Eriksson ( kluven sköld med halv lilja) i Sandika i Edebo socken i Uppland avlidit föll Forssa i Tensta socken i Norrunda härad på Ragnhilds arvingars lott.( detta finns under släkten Garp)Kan Riddarhusdirektionen (som gett ut publikationen) , Per-Åke och Kaj enas ?

2001-10-29, 19:21
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Berit, Jag är medveten om att det står så i Äldre Svenska frälsesläkter i Anthonis artikel om ätten Garp (s 150). Det häftet utgavs 1965, d v s sju år före DMS 1:1. I den senare skriften visas dock klart att det var Sandika i Hargs socken som var den medeltida sätesgården. Sandika (stavas 1538 Sandica) i Edebo socken var däremot ett mindre hemman som ägdes av Klara kloster (DMS 1:1 s 138). Det hörde senare till Lundås säteri i samma socken och försvann därefter helt. Enheten gick dock att återfinna i äldre kartmaterial (Geometriska jordeboken A 12 s 80, 82) och på Äldre ekonomiska kartan som ägofigur utan bebyggelse. Om du har nya uppgifter som klart motsäger detta vore jag mycket glad att få ta del av dem. Vi på DMS är mycket angelägna om att befogade rättelser och tillägg blir införda i den databas vi för närvarande håller på att bygga upp.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-10-29, 21:21
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Lite kompletterande uppgifter från tiden efter 1965. I DMS 1:3 (Stockholm 1982) s 174 står ungefärligen följande:
 
1486 säljer medlemmar av den finska släkten Garp de andelar i Forsa, Tensta socken, som de ärvt efter Erik Eriksson (Sandika-ätten) till ärkebiskop Jakob Ulfsson: Hartvig Jakobsson (Garp) en 'halvdel', Kristina Jakobsdotters döttrar - Barbara, Elseby, Katarina och Margareta Olofsdöttrar - var sin sextondel och Erland Andersson och hans hustru Margareta Sigfridsdotter, arvingar till Karin Jakobsdotter, en åttondel.
 
Samma år tilldöms Lars Tomasson (Årby-ätten) äganderätten till halva Forsa och halva Järsta kvarn, som hans svärmor Margit Johansdotter fått i morgongåva av Erik Eriksson (Sandika-ätten, här kallad Kokeland).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-10-30, 00:38
Svar #6

Per-Åke Borssén

OK Berit! Du har fått uppgiften om Erik Erikssons far - modern är t v okänd. Jag håller med Kaj om de fakta han omtalar och beklagar  tryckfelsnisses framfart. Men Din fråga gällde Erik och Ragnhilds föräldrar. Då Du utgår från Garpsläkten, förmodar jag Du har information om Eriks och Ragnhilds finska släktingar. Vore tacksam om Du kunde delge mig Din utgångspunkt - gärna om Du så önskar per e-mail.
Mvh Per-Åke

2001-10-30, 16:26
Svar #7

Berit Nilsson

Kaj och Per-Åke! Jag är djupt imponerad.
En av mina anor - Daniel Nordin (son till khd Clemens Nicolai Nordman i Resele) gifte sig 13/9 1688 med Margareta Tammelin, dotter till khd Isaacus Matthiae Tammelius i Tammela, Finland. Isaks far var khd Matthias Laurentii i Lojo, som var gift 2 gånger. En forskare hävdar att Isak föddes i första äktenskapet med en dotter till Gustaf Blåfield, en annan att han föddes i andra äktenskapet med en dotter till Lars Bertilsson Ekestubbe ( se Leif Boströms Tammelinare)
Jag har roat mig med att gå igenom båda alternativen och här kommer det första.
2. Matthias Laurentii
3. N.N, Gustafsdotter
6. Gustaf Nilsson Blåfield
7. Brita Sigfridsdotter (Kuggbölesläkten)
12. Nils Michelsson Blåfield
13. Ingeborg Broke
24. Michel Bengtsson Blåfield
25. Brita (systerdotter till lagman Olof Eriksson Stålarm som var son till Erik Botvidsson Stålarm)
50. Okänd
51 N.N. Eriksdotter (dotter till Erik Botvidsson Stålarm)
102. Erik Botvidsson Stålarm
103  Karin Olofsdotter
206. Olof N.N.
207. Kristina Jakobsdotter Garp
414. Jakob Jönsson Garp
415. Ragnhild Eriksdotter
830. Erik Jonsson i Sandike i Hargs socken
 
I familjen finns också släkterna Tawast, Diekn / Lydekesläkten/ och Stiernkors.
Mina amatöransträngningar grundas helt på Elgenstierna och Äldre Svenska Frälsesläkter.

2009-03-11, 20:13
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif, var har du hittat uppgiften om att Erik Jonsson i Sandika och Erik Jonsson i Sund skulle vara identiska? Det var en stor nyhet för mig och jag gillar som bekant stora nyheter när det gäller medeltidsforskning.  
 
 
Erik Jonsson (Sandika-ätten) skriver sig till Sandika 1420 (SD 2831) och hans son Erik Eriksson 1441 (SMR 1372). Erik Eriksson, som levde ännu 1483 (RAp 30/4) men var död 1486 (FMU 4076-7), omnämns även i RAp 12/4 1456, RApp 3/2 1458, LSBp 14/10 1476, StTb 2:1 s 306, RAp 24/6 1490 samt FMU 4090, 4092 och 4559.
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 11 mars, 2009)

2009-03-11, 20:17
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket till dig också, Leif. Ja här står ju en del om Sandika. I och med att diskussionen om Sandikaätten stängs så skriver jag här, under denna rubrik, Erik Eriksson i Sandika. Tack både Anders och Leif för era svar under rubriken Sandikaätten
 
mvh
Carina

2009-03-11, 20:21
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kaj, det jag skrev (i den andra tråden om Sandikaätten) måste jag nog backa ifrån, eftersom jag inte kan belägga dem som samma person. Det är endast ett antagande från min sida, och jag har uttryckt mig slarvigt i mina anteckningar, vilket jag lika slarvigt rakt av klistrade in i diskussionen. Men vad tror du om en sån möjlighet (att det är samma) annars..?

2009-03-11, 20:32
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,
Det är bra om du backar för det är inte samma person. Erik Jonsson i Sund (nämnd 1438-1459) var bosatt i Öknebo härad i Södermanland. Sund ligger i Vårdinge socken.

2009-03-11, 21:12
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ok, ett expertutlåtande från dig är svårt att argumentera emot... Men kan han ev bytt ställe han skrev sig till? Iofs är inte Erik Jonsson/Johansson det mest originella namnet för tiden, men inte alldeles jättemånga finns det heller när man söker i SD:s Huvudkartotek (som jag också vet inte är någon komplett databas över alla människor för den tiden)..?

2009-03-11, 22:22
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är svårt att flytta när man är död.

2009-03-16, 10:18
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag tittar på brevnummer 26479 i diplomatariets huvudkartotek från den 18 mars 1454 och där nämns ju Erik Jonsson i Sund, men är han död då? Det står visserligen att sonen Erik Eriksson gett sitt samtycke till gåvan dagen innan, vilket troligen betyder att fadern ändå levde...tolkar jag det rätt?
 
I samma brev nämns ju också Sandika, men det är alltså ändå inte samma personer som vi menar från Sandikaätten, dessa Erik Jonsson och dennes son Erik Eriksson..? (Se även P-Å Borsséns inlägg 27 okt 2001 här ovan).  
 
Går det att utveckla din kortfattade rad här ovan om Erik Jonsson i Sandika som död, Kaj.. vilka uppgifter finns på det, mer än att det du skriver om sonen Erik Eriksson nämns där redan från 1441..?

2009-03-16, 13:50
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,
 
Brevavskriften är från 1696 och i sin helhet tryckt i Edvin Gustavssons Kungabrev och andra Roslagens dokument (Tierp 1971) s 68 f.
 
Källan var känd för utgivarna av DMS 1:1 (gällande t ex Mälby jfr s 104) som ändå inte nämner i Sund. Det kan te sig en aning märkligt, inte minst för att det faktiskt finns ett Sund i samma socken som Mälby (Börstil).
 
Saken avgjordes 1454 av en lokal rannsakningsnämnd vid Frösåkers häradsting. Att de skulle ha kallat Erik Jonsson i Sandika för Erik Jonsson i Sund och då åsyftat Sund i Vårdinge socken kan vi utesluta i det här fallet. Några belägg för att Erik Jonsson skulle ha ägt Sund i Börstil finns heller inte.  
 
Den mest sannolika lösningen på det här problemet är att 1696 års avskrift är felaktig och att det således rör sig om en för 1600-talet inte helt ovanlig felläsning av ett medeltidsdokument om vars skick och läsbarhet 1696 vi dessvärre inte vet så värst mycket.
 
Exakt när Erik Jonsson (Sandika-ätten) dog vet jag inte. Men med största sannolikhet skedde det innan sonen föddes eftersom denne bar faderns dopnamn, d v s att Erik Jonsson dog under 1420-talets första hälft. Det finns inget i de brev som sonen nämns i fr o m 1441 som indikerar att Erik Jonsson skulle ha varit i livet.
 
Erik Jonsson var definitivt död 1454. Annars hade han kallats som vittne till rannsakningen som hade karaktären av konungsräfst. Som framgår av avskriften (huvudkartotekets version är starkt förkortad) är det en tolvmannanämnd som vittnar om gåvan och den ursprungliga givaren som inte är närvarande till skillnad från sonen som uttryckligen sägs vara tillstädhes.
 
Att den i Öknebo bosatte Erik Jonsson i Sund (enl SMP nämnd 1438-59) inte har något med det här att göra är helt klart. Denne Erik är nämligen inte frälseman utan bonde, vilket tydligast framgår av två brev från 1438 (RAp 27/10, korta referat: SDHK 23089-90) som sigillerats av ärkedjäknen i Strängnäs herr Sigge Ulfsson eftersom Erik själv inte ägde något sigill (vilket sägs explicit i brevet). Erik Jonsson i Sund är därefter i flera brev omnämnd i egenskap av nämndeman i Öknebo.
 
Summa summarum alltså: I en eftermedeltida källa (från 1696) kallas Erik Jonsson (Sandika-ätten) Erick Jonsson i Sund af wapn. Det mest sannolika är att det rör sig om en felläsning eller -skrivning som ägt rum 1696. En annan mindre sannolik möjlighet är att det stod Sund i det försvunna originalet och att det Sund som avsågs var Sund i Börstils socken. Jag skulle nog satsa mina pengar på det första alternativet.
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 16 mars, 2009)

2009-03-16, 16:20
Svar #16

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Tack Kaj för detta, nu ska jag inte bråka mer om dessa olika Erik Jonsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna