ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färla och marsken Lars Siggesson  (läst 3244 gånger)

2006-08-18, 17:24
läst 3244 gånger

nina ingren

Hej! Finns det släktskap mellan dessa båda släkter? Det talas i trådarna om en Ingeborg Bengtsdotter (farmor till marsken Lars Siggesson), men var hon verkligen en Färla? Och vem var marsken Lars Siggesson gift med?  
MVH Nina Ingren

2006-08-18, 22:05
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Riksmarsken Lars Siggesson (Sparre) finns med i min släktforskning genom två av hans söner Hertig Karls furstliga råd Göran Larsson Sparre och Erik Sparre som avrättades vid Linköpings blodbad den 20 mars 1600. Är du också släkt med dem?
 
Riksmarsk Lars Siggesson (Sparre) farmor Ingeborg Bengtsdotter (Rödbjälke) levde som änka år 1486. Hon var dotter av Bengt Larsson (Rödbjälke) och dennes hustru Margit Clausdotter Dowt. Jag hittar dem inte under namnet Färla i ÄSF. Så de verkar vara av en släkt som kallas Rödbjälke och inte Färla!
 
Riksmarsk Lars Siggesson (Sparre) gifter sig första gången på Bronäs i Härene socken i Skaraborgs län den 24 juni 1521 med Anna Lindormsdotter (Vinge), dotter av Lindorm Björnsson (Vinge). Från detta äktenskap föds på Örebro slott den 5 november 1530 sonen Hertig Karls furstliga råd Göran Larsson Sparre.
Riksmarsk Lars Siggesson (Sparre) gifter om sig  på Gripsholm den 2 mars 1543 med Brita Trolle, dotter av riddare och riksråd Ture Arvidsson Trolle och dennes hustru Magdalena Eriksdotter (Gyllenstierna). Från detta äktenskap föds på Sundby i Öja socken i Södermanlands län den 13 juli 1550 sonen Erik Sparre som till sist blir avrättad vid Linköpings blodbad den 20 mars 1600.

2006-08-18, 22:38
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Nu kan jag ha fel, men är inte Ingeborg som näms ovan dotter till Bengt Larsson ( bjälke ) och Katarina Staffansdotter ( Ulv ).

2006-08-19, 08:19
Svar #3

nina ingren

Hej! Tack för svar! Nej vi är inte släkt på minsta vis... Jag försöker med alla medel tillrättalägga en ägarlängd över Hedenlunda i Södermanland, vilket verkar vara en omöjlighet. Jag tittar på alla möjliga bitar och är antagligen ute och cyklar i bland.  
Anledningen är denna: Den siste kände ägaren under 1400-talet senare del är Bengt Ebbesson (Färla). Därefter är det dött på ledtrådar under ca 40 år. Först 1525 dyker nästa ledtråd upp, ett brev (GFR) där en Lars Siggeson dyker upp i samma andetag som en hustru Katherin (jag tänkte bara kika på ett eventuellt samband). Texten lyder på följande vis: Tiil lares siggeson At han icke forholler epther:ne hwstrv katherines iordhebreff (Här kommer dock ett mellanrum i texten som kan tyda på att nästkommande rader inte har med varandra att göra...)
Jtem Hustrw katherin j hendelwnda ith opith breff paa then gaardt som iönss karsson (kan vara en son till Karl Finkenow vars far hette Jöns/Jens Finkenow och var gift med Elin Karlsdotter (Färla), Hans Gillingstam säger att det KAN vara en möjlighet. Men vi vet inte) sath paa Ath myn herres nad hauffer wndt och giffuit henne samma gaardt ighen qwith och frij med saeden och alle the godtzsens innedömmer som ther en nw aere tiil staedhe. Dateringen är 2/6 1525.  
Kanske har de inte med varandra att göra... men Lars Siggesson och Bengt Nilsson (Färla) satt tillsammans med Gustav Eriksson (Vasa) som gisslan för kung Kristians säkerhet hos danskarna... Eventuellt är denna Katherine i Hedenlunda en släkting till släkten som har Färla som benämning. Färlorna dyker ju upp lite här och där...
Det finns under ungefär samma tid, i slutet 1400-talet, en hustru Katerine i Träxta (ett par kilometer från Hedenlunda) som är syssling med denna Bengt Ebbesson (Färla)...Hon var brorsdotter till Karl Finkenow vars mor var en Färla)  
Efter Katerine dyker en Nils Hård upp som och surrar runt Gustav Vasa. Han är född 1480 till Olof Pedersson Hård och Gunnel Laurensdotter (Sparre, men vilken sort då? Rossvik? Vet ej).
 
1555 överlåter en Ingeborg Nilsdotter i Tunsäter Hedenlunda till Gustav Vasa. Vem hon är vet jag inte. Nils Hård ska ha varit ogift...Men hustru Katerine i Träxta var gift med en Nils Johansson... ja, ni hör hur rörigt det är. Men varenda lite del som kan läggas till eller tas bort är jätteviktig. När Bengt Ebbesson dog ärvde hans morbror delar av arvet (Nils Månsson/ Yxtaätten). Har någon en liten ledtråd?  
MVH Nina Ingren

2006-08-19, 17:15
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Intressant. Efter ett snabbt sök i min släktforskning hittar jag dessa släktingar till mig som har haft konektion till Hedenlunda i Vadsbro socken i Södermanlands län:
 
Hovmarskalk Friherre Carl Fredrik Hamilton af Hageby
Död på Hedenlunda den 18 maj 1753.
 
OCH hans hustru sedan den 24 juni 1744
 
Friherrinnan Helena Magdalena Wrangel af Adinal
Död på Hedenlunda i Vadsbro socken i Södermanlands län den 23 juni 1812.
 
Deras dotter:
 
Friherrinnan Ulrika Christina Hamilton af Hageby gifte sig sedan på Hedenlunda i Vadsbro socken i Södermanlands län den 12 oktober 1769 med Hovjägmästare Friherre Kjell Christoffer Barnekow.
 
Är dessa personer bekanta från din forskning om Hedenlunda slott? Det är väl Hedenlunda i Vadsbro socken i Södermanlands län som du forskar kring? I vems ägo är slottet nuförtiden?

2006-08-19, 17:51
Svar #5

nina ingren

Det stämmer alldeles utmärkt. Dina släktingar kommer att redovisas i boken som jag skriver. Uppdraget har jag fått av Scania som är nuvarande ägare. Stor vikt kommer att läggas på Helena Margareta (omnämns ofta som Magdalena, vilket är felaktigt) Wrangel som lät bygga slottet 1780. Jag har nyligen kikat igenom boupptäckningen efter henne...Men dit har jag inte kommit riktigt än. Jag har gett mig katten på att få ihop medeltidens ägare först.  
Har du sett Hedenlunda? Det är en bedövande vacker plats!

2006-08-19, 18:15
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Är fortfarande nyfiken på om Ingeborg som näms ovans föräldrar inte ska vara Bengt Larsson ( bjälke ) och Katarina Staffansdotter ( Ulv ) och inte som näms ovan Bengt Larsson (Rödbjälke) och  Margit Clausdotter Dowt.

2006-08-20, 00:31
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Benny!  
 
Visst har du rätt i det. Gillingstam har skrivit en artikel med titeln 'Ängaätten' i Släktforskarnas årsbok 1998 där det framkommer att det har blivit lite förväxlinar av folk.  
 
Hälsningar, Mikael!

2006-08-20, 00:57
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Innebär det här då att Ingeborg Bengtsdotter (Lars Björnssons ätt) således är dotter av Bengt Larsson (Lars Björnssons ätt) och dennes hustru Katarina Staffansdotter (Ulv) som omnämns i ÄSF 1:3 på sid 300?

2006-08-20, 01:49
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
Tack för bekräftelsen.
 
Då vet jag att jag inte hade gått vilse i alla fall.

2006-08-20, 10:31
Svar #10

nina ingren

Halloj! Fortfarande undrar jag om någon vet om dessa släkter är förenade med varandra på något sätt, dvs Färla och Sparre? I alla fall Lars Siggesson? MVH Nina ingren

2006-08-20, 12:28
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Nina! Det kanske inte behöver vara någon släktanknytning alls, eller kanske via någon av hans hustrurs släktingar? Det gick ju även att köpa o sälja gårdar ändå. Men som du skriver så ärvdes ju Bengt Ebbeson (Färla) av sin morbror Nils Magnusson av Yxtaätten, kanske var Hedenlunda med där, vad vet man om hans giftermål eller ev. arvingar?

2006-08-20, 16:55
Svar #12

nina ingren

Hej! Nej, du kan ha helt rätt. Det kan ha skett ägarbyte genom köp. Och i testamentet till morbror Nils går andra gårdar, men inte Hedenlunda. Jag har läst testamentet. Det hade ju varit för bra för att vara sant. Jag lurar lite på varför det står att Lars Siggesson inte får undanhålla efterkommande hustru Katerines jordebrev...Det har förekommit en hel del arvstvister i familjen under den här tiden och det var väl det jag hade i åtanke. Och att det kunde vara en hustrus släkt som sammaförde dessa båda i brevet. Det står inte att finna vem Bengt Ebbesson var gift med.

2006-08-20, 18:38
Svar #13

nina ingren

Tilläggsfråga: Sigge Larsson d.ä som dog 1442/43, vem var han gift med? Dvs marsken Lars Siggessons farfarsfar? Någon som har koll? Tack på förhand!

2006-08-20, 20:00
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Möjligen kan det finnas något ändå... Bengt Nilsson Färla (d. 1 maj 1546, kusins son till Bengt Ebbeson) som du nämner tidigare Nina, var gift med Bengta Åkesdotter (Tott) vars syster Anna var gift med Abraham Eriksson Leijonhufvud (1512-1556), (svåger till Gustav Vasa) vars far Erik Leijonhuvud ( -1520) även var kusin med Lars Siggesson. Kanske kan det finnas någon koppling där och någon sorts köp eller överlåtelse mellan dessa familjer?

2006-08-20, 20:21
Svar #15

nina ingren

Oj! Ja, kanske är detta ett samband att räkna med, även om släktskapet går runt hundra hörn (tyskt ordspråk)...Jag ska titta på detta. Tack snälla Leif! Jag hittade på nätet att Sigge Larsson d.ä skulle ha varit gift med en Margareta Bengtsdotter Färla på 1440-talet... men jag hittar inget mer. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera? Bengta Åkesdotter Tott skall tyvärr ha blivit ihjälslagen av sin man...  
Kanske gav han släktingarna plåster på såren?
Nina

2006-08-20, 21:42
Svar #16

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej nina,
 
Här kan du bland annat läsa om vem som ev var Sigge Larsson d.ä hustru.
 
Sigge Larsson

2006-08-21, 14:04
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag frågar på nytt:
 
Innebär det här då att Ingeborg Bengtsdotter (Lars Björnssons ätt) således är dotter av Bengt Larsson (Lars Björnssons ätt) och dennes hustru Katarina Staffansdotter (Ulv) som omnämns i ÄSF 1:3 på sid 300?

2006-08-21, 15:17
Svar #18

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ralf, det verkar så tycker jag iaf, utifrån ÄSF och även denna sida på  Rootsweb

2006-08-21, 16:07
Svar #19

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Leif, tack så mycket för informationen.

2006-08-21, 18:51
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...tänkte bara säga det...om jag inte missminner mig så ägde denne Lars Siggesson (Sparre) det stora slottet: Stora Sundby. (Jag har varit där).
 
Vänligen
 
Ulf

2006-09-05, 16:24
Svar #21

nina ingren

Nya försök till ledtråd: Lars Sigesson erhöll 1525 Närke i förläning samt ett härad i Södermanland. Vilket härad då? Någon som vet?
MVH Nina Ingren

2006-09-09, 23:10
Svar #22

Staffan Ellqvist

Så här står det i Elgenstierna:
Bevistade rådsmötet i Jönköping 1524-06-00 och medföljde konungen till mötet med danskarna i Malmö s. å. Lagman i Närke 1525 och erhöll s. å. i förläning Örebro slott med hela Närke och Västerrekarne samt Säterbo, Västermo och Mellösa
socknar.
Mvh / Staffan

2006-09-11, 08:31
Svar #23

nina ingren


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna