ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gottskalk Bengtsson, riddare  (läst 3281 gånger)

2005-02-08, 23:09
läst 3281 gånger

Björn Eriksson

Känner någon till vem riddaren Gottskalk Bengtsson, som 1410 pantförskrev sin del av ön Valen i Hjälmaren till Vadstena kloster var. Vilken ätt tillhörde han, och var hörde han hemma?
Jag är tacksam för alla id?er som kan ge ledtrådar.
MVH Björn på Valen

2005-02-09, 01:25
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
I mina öron låter det som Gottskalk Bengtsson av den ätt som förde en tillbakaseende ulv i vapnet, riddare, riksråd samt häradshövding i Våla hd, Uppland, nämns 1380-1453 och son av riddar och riksråd Bengt Filipsson. Vill tro att du hittar honom både i ÄSF, SBL som i Elgenstiernas ättartavlor. Skulle kunna bläddra igenom mina egna exemplar av ÄSF om du vill, just nu är dock klockan lite mycket.
 
Tack för idag, slut för idag/Tomas

2005-02-09, 20:14
Svar #2

Monica Nilsson

I boken ”Ur boken STORA MÄLLÖSA I ÄLDRE TIDER del 1 av GUSTAV LÖW finns följande:
 
Kapitel 1. Forntiden och Medeltiden.
 
Sid 18
Från är 1412 ha vi åter en notis om en förrättning ?a Medhel?so h?r?tzthinge?. Häradshövding är nu Peder Bringa, säkerligen samma person, som en gång tidigare omtalats som fasteman. Den 12 jan. detta år meddelar han fasta å 9 penningland ?i Hualenom? (Valen), som Vadstena kloster år 1410 fått av riddaren Gotschalk Bengtsson (tillbakaseende ulv). Av de 12 fastarne är måhända Nisse i Bärsta identisk med den Nils, som omtalades 1385; de övriga äro: Birger i Ryninge, Björn i Täby, Jöns i Via, Jöns i Helgesta, Olof i Högby, Nisse Crook (personer med detta tillnamn sedermera bosatta i Helgesta och Örebro), Jon i Dömesta, Peder i Vrak, Ragvald i Bärsta (föregående år omtalad som bisittare i Sköllersta häradsnämnd!), Peder i Mörby och Jon i Väla. Som häradshövdingen för tillfället ej har något sigill, får Jon, ?länsman i M?dhel?so sokn?, i stället besegla handlingen. (Sigillet bevarat: bomärke med omskriften ?S. Johan L . man?).
 
 
Sid 27
6. Sammanfattande översikt.
 
a) Gårdar och byar, som nämnas i medeltida handlingar (Personer, som torde ha bebott gården, ha fått sina namn kursiverade.) Berg (?Bärgha?): väpnaren Schering Larsson, borgaren i Stockholm Matts Lydeke, Julita kloster (1486);
 
Sid 29
Valen (?Hualen?); riddaren Gotschalk Bengtsson 9 penningland ?i Hualenom?, Vadstena kloster samma jord (1412), trol. = östra gården;
 
Hälsningar Monica

2005-02-09, 23:01
Svar #3

Björn Eriksson

Tack för hjälpen.
Det är alltså samma Goschalk Bengtsson Ulv, som tillsammans ned Engelbrekt och Karl Knutsson Bonde rider till Stockholm med en militär styrka våren 1436 och belägrar slottet.  
Intressant, då såväl Karl Knutsson som Engelbrekt sägs ha samband med ön Valen. Karl Knutsson skall ha ägt ön en tid, och en av de platser som utpekats som Engelbrekts mordplats är Valen.
MVH Björn på Valen

2005-05-17, 09:14
Svar #4

Urban Örneholm

I Släktforskarnas årsbok 2000, artikeln 'Hjulstamålet i Tälje [...]' sid. 194, släkttavla 4, uppges Gottskalk Bengtssons mor vara dotter till Helena Magnusdotter och Arvid Gustavsson (Sparre av Vik) medan ÄSF och, förmodligen i ÄSF:s efterföljd, 'alla' andra som över huvud taget behandlar saken anger modern som dotter till Birgitta Knutsdotter och Magnus Gislesson (Sparre av Aspnäs), således en generation tidigare. Tyvärr anges ingen källa till uppgiften i artikeln, ej heller har jag författarens adress; finns det någon här som har möjlighet att bringa klarhet i saken?
 
MVH, Urban Örneholm

2005-05-17, 10:41
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Urban,
 
Om ingen källa anges, då finns heller ingen uppgift.  
 
Det finns med andra ord ingen anledning att ifrågasätta uppgiften i ÄSF utifrån Magnus Olssons artikel. Rimligen rör det sig om ett litet misstag av Olsson.
 
Jag återkommer för övrigt inom kort (innevarande år) till ifrågavarande artikel i en egen. Jag har nämligen granskat det s k Hjulstamålet närmare av helt andra skäl än Olsson och därvid funnit att det finns anledning till att kommentera hans artikel.
 
Min rekommendation är att du tills vidare inte ska dra några alltför långt gående genealogiska slutsatser med Olssons artikel som underlag.

2005-05-17, 11:56
Svar #6

Urban Örneholm

Tack för detta snabba besked!
 
Jag har nog inte dragit några genealogiska slutsatser alls utifrån artikeln men råkade se skillnaden och ville bara fråga för säkerhets skull så jag inte hade missat något.
 
MVH
Urban Ö

2005-05-17, 12:41
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Här hänvisas till ÄSF. Vilket nummer avses eller med andra ord var hittar jag ätten Ulf?

2005-05-17, 13:29
Svar #8

Urban Örneholm

Ralf,
 Ulv-ätten behandlas i ÄSF I:3
 
MVH
 
Urban

2005-05-17, 13:41
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil

2006-06-05, 19:29
Svar #10

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Finns det något belägg för vem som var mor till Gottskalk? Tidsmässigt verkar det i min mening vara mest sannolikt att han föddes i faderns andra äktenskap med en dotter till Magnus Gislesson (Sparre av Aspnäs) och Birgitta Knutsdotter (Algotssönernas ätt) men han skulle mycket väl kunna vara född i första äktenskapet med Birgitta Karlsdotter.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2006-06-05, 20:23
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Gotskalk Bengtssons mor var den till namnet okända dottern till Magnus Gislason [Sparre av Aspenäs]. Detta framgår tydligt av ÄSF I:3, Stockholm 1989, s 303.
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren
Falkenberg

2013-01-15, 13:29
Svar #12

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej alla duktiga medeltidsforskare.
 
Vill börja med att poängtera att jag är novis på medeltidsforskning, men har
nu hittat denne Gotskalk Bengtsson i mina anor.
 
Precis som Urban Örneholm i denna diskussion sitter jag med frågan
om vem som var mor till Gotskalk Bengtsson (Ulv).  
 
Kaj Janzon nämner att det inte finns någon anledning att ifrågasätta uppgifterna
i ÄSF, men Hans Gillingstam skriver i SBL, Sparre av Aspnäs, släkt band 32, sida 780): I sitt äktenskap med riksrådet Knut Folkessons (Algotssönernas ätt; bd 1, s 395) dotter Birgitta blev M (Magnus Gislason) svärfar till riksrådet och lagmannen Arvid Gustafsson (S av Vik)och morfar till dennes dotter Margareta, som ägde Örby 1382, MEDAN HENNES SYSTERSON riksrådet Gotskalk Bengtsson (Ulv) ärvde Aspnäs.  
Har jag tolkat det rätt så uppger Gillingstam, precis som Olsson, att Gotskalks mor var dotter till Helena Magnusdotter och Arvid Gustavsson (Sparre av Vik).
 
Jag blir konfunderad. Finns det någon som är mer insatt i ämnet som vet om det har tillkommit något nytt?
 
Mvh
Itt Andersson

2013-01-15, 15:50
Svar #13

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Frågan är om det behöver finnas något nytt? Som både Kaj 2005 och Gabriel i juni 2006 svarat om uppgiften i ÄSF stämmer, att modern till Gottskalk är en dotter till Magnus Gislesson och Birgitta Knutsdotter, dvs en syster till Helena Magnusson. Gottskalk blir då dotterson till Magnus G, som utdraget av Gillingstam handlar om. Fast det verkar onekligen som han också kopierat felet från Olsson?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-01-15 15:59)

2013-01-15, 17:57
Svar #14

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej Leif.
 
Jättetack för snabbt svar.  
 
Efter att ha följt diskussioner här på forumet har jag lärt mig lite om medeltidsforskning och säkra källor och att Gillingstams forskning är en sådan. Jag uttryckte mig nog lite diffust, men min undran var om Gillingstam kommit fram till något annat än ÄSF och en tanke var att hans artikel var publicerad efter tidigare diskussion här 2005 och 2006. (SBL band 32 är utgivit 2003-2006). Gillingstam använder inte artikeln Hjulstamålet i Tälje i sin källförteckning. Däremot M. Olsson, Kalmar slotts historia från 1944.  
 
Men inte ens Gillingstam kan väl allti ha rätt . Nu skriver jag in NN Magnusdotter som mor till Gotskalk och fortsätter denna spännande forskning.
 
Mvh
Itt

2013-01-15, 18:54
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nej, inte ens Gillingstam, så det gäller att ha koll på källorna, jämföra och ifrågasätta och diskutera...  Fast han har väldigt mycket och ofta rätt i sin stora arsenal av kunskap om den här tiden, det kommer man inte ifrån.
 
I ÄSF 1:3 sid 303 (artikeln är skriven av Pontus Möller och H Gillingstam) anges det om Bengt Filipssons söner och hänvisas till ett brev RPB 1902 och det hittar man här i Svenska diplomatariets huvudkartotek, se http://www.nad.riksarkivet.se/SDHK?EndastDigitaliserat=false&Innehall=gotskalk&B revtext=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=false&MedeltidaAvskrifter=false &MedeltidaRegest=false&Brocman=false&Hadorph=false&Peringskiold=true&Ornhielm=tr ue&OvrMedeltidaAvskrifter=true&OvrMedeltidaRegest=true&TrycktRegest=1902&Avancer adSok=True&page=2&tab=post&postid=Dipl_12344  
 
Men om mödernet anges det endast, lite vagt kan man tycka, mödernehärstamningen torde framgå av den äldre sonens förnamn, och där hänvisar man till ett brev från år 1373 där Birgitta Knutsdotter är änka efter Magnus Gislesson (DS X nr 261, SDHK 10416) samt tryckt regest (SDHK 13749). Fadern Bengt var gift 1349 med Birgitta Karlsdotter som levde ännu 1359, sedan 2) omgift (före 1369) med en dotter till Magnus Gislesson, och i 3) med Cecilia Ulfsdotter.(Ulvåsaätten). Ytterligare en invändning man kan ha är ju om Gotskalks äldre bror Magnus trots allt hör till faderns första äktenskap om han redan 1373 (DS X nr 261) är med och sigillerar? Det är endast 14 år emellan Bengts första hustru senast anges som levande (SDHK 7611) och bara 4 sedan man vet med säkerhet att han var omgift.
 
(Rättelse om namnen från DS X nr 261)
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-01-15 19:05)

2013-01-17, 08:34
Svar #16

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Leif.  
 
Tack igen för svaret och att du visade mig denna guldgruva (SDHK).
Hoppas du har möjlighet att svara på lite allmänna frågor.
 
Det verkar onekligen lite konstigt att sonen Magnus sigillerar redan 1373.  
Om NN Magnusdotter var hans mor kan han ju högst varit 13 år vid tillfället. Var detta vanligt på medeltiden? När blev man myndig?
 
I SDHK 12344 skrivs Magnus och Gotskalk som bröder. Om personer var halvsyskon vid denna tid, brukar det då stå uttryckligen i olika dokument?
 
Nu har jag givetvis frågor om Johan Moltke också, men de får skivas under rätt rubrik efter att jag har satt mig in i släkten lite mer.
 
Mvh
Itt

2013-01-17, 09:32
Svar #17

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det finns absolut de som kan mycket mer än jag i det här ämnet (och som gärna får flika in med kommentarer), men jag tycker också att det är lite väl ungt att vara med och sigillera vid 13 års ålder... Jag har även gjort ett inlägg under rubriken Ulv om det, då det egentligen inte berör Gottskalk.
 
Likaså ang benämningen bröder eller halvbröder, jag tror det skiftar eller åtminstone inte anges uteslutande bokstavligt i dessa brev om två personer är syskon eller halvsyskon. Det finns nog något tidigare inlägg om det här i Anbytarforum. Sedan så ser vi ju endast en sammanfattning av SDHK 12344, och inte hur det egentligen står i själva brevet, sånt ska också tas med i beräkningen tror jag.

2013-01-17, 10:12
Svar #18

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Ser med spänning fram emot vidare diskussion under Ulv.
 
Itt

2013-01-19, 13:42
Svar #19

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Leif.
 
Har lagt in lite funderingar och frågor kring Johan Molteke (Molkte).  
Undrar om du har tid, lust och ork att kommentera?
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/29509.html?1358434751
 
Mvh
Itt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna