ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjulstaätten  (läst 705 gånger)

2009-10-27, 14:10
läst 705 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Rättelse
 
Docent Roger Andersson vid Svenskt Diplomatarium har nyligen för mig påpekat att jag gjort mig skyldig till en felläsning av ett brev, daterat 12 mars 1414 (vidimation av brev 18 nov 1377), som jag dessvärre aldrig sett i original.  
 
Originalet finns i Köpenhamn och när jag skrev min artikel om Hjulsta-ätten (Släktforskarnas årsbok 2005 s 249-62) hade jag varken tid eller råd att åka dit för att granska brevet som är i rätt dåligt skick. Mot bättre vetande nöjde jag mig därför med en mycket svårläst kopia i Diplomatariets samling av gamla svartvita brevfoton. Det skulle jag inte ha gjort.
 
När Roger Andersson för en tid sedan fick möjlighet att granska originalbrevet i samband med en resa till Köpenhamn kunde han bland annat konstatera att en teckenföljd som jag i fotokopian läst till skr- i själva verkat måste läsas sky-, en i sammanhanget inte helt oväsentlig skillnad eftersom teckensviten råkade utgöra början av ett ortnamn. Jag kunde inte 2005 urskilja y-slängen i den otydliga kopian och läste alltså då bokstaven som ett r, vilket ledde till en rad andra misstag som slutligen resulterade i en felidentifiering av ifrågavarande ort.
 
Detta får konsekvenser för min artikel som följer.
 
Den ort som jag på sidan 252 identifierat som Skråsta, Enköpings-Näs socken, är i själva verket med största sannolikhet Skämsta, Kärrbo socken (Västmanland). De i uppsatsen meddelade sakuppgifterna om Skråsta är i övrigt korrekta.
 
Hela meningen: Detta antagande får ytterligare stöd genom en granskning av vad som ingår i bytet. på sidan 251 utgår.
 
Jag håller fortfarande för mycket sannolikt att den av mig (redan före ortsidentifieringen) antagna orsaken till Haralds (Olofsson) i Hjulsta medverkan i sammanhanget är korrekt men måste samtidigt medge att bevisningen i och med denna rättelse inte längre är helt vattentät.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna