ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Fjällarsdotter Pik  (läst 2150 gånger)

1999-04-02, 11:07
läst 2150 gånger

Bo G Dahlgren

Enligt Elgenstierna var Herman Kyle gift med Märta Andersdotter, dotter till Anders Mattsson Ezdal och Ingeborg Fjällarsdotter Pik. Tillhör hon släkten Gumsehuvud? Där finns en Fjällar Ormsson Pik enligt Äldre Svenska Frälsesläkter och namnet tyder på att Ingeborg skulle kunna vara dotter till honom. Stämmer detta och var kan jag i så fall hitta någon dokumentation?

1999-04-02, 14:41
Svar #1

Yvonne Korn

Det finns ett par intressanta antavlor för ätten Pik i det heraldiska verket Svenska Medeltidsvapen, där mycket riktigt Fjällar Pik förekommer. Dessutom finns en utredning om släkten i PHT 1909 sid 16-22 Medeltidssläkter med namnet Pik. Där finns säkert också källhänvisningar till underliggande dokumentation.

1999-04-02, 16:29
Svar #2

Bo G Dahlgren

Svenska Medeltidsvapen har jag kontrollerat men inte funnit någon koppling mellan Fjällar Ormsson Pik och Ingeborg Fjällarsdotter Pik. Artikeln i PHT kände jag inte till så den skall jag kontrollera. Tack för upplysningen

1999-04-03, 11:23
Svar #3

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej. Det verkar som om denna uppgift i Elgenstierna inte är korrekt. Märta Andersdotter (g.m.) Herman Kyle är ättling till Anders Matsson enligt Hans Gillingstams bok Ätten Siöblads medeltida släktförbindelser och äldsta historia (1949) är Anders M. hennes farfars far. Släkten kallas för Hålbonäsätten.  
Gillingstam har där dock inte angett någon Ingeborg Pik som hustru till Anders Mattsson. Man bör nog söka efter senare artiklar för att klargöra släktskapet. Jag har för mig att det ser annorlunda ut i Ranekes Medeltida vapen (Se del 3 tillägg mm)

1999-04-07, 09:31
Svar #4

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Herman Kyles hustru Märta Andersdotter (Hålbonäsätten), var dotter av Anders Håkansson i Hålbonäs (bel 1447-81) och Ingrid Ingevaldsdotter (Gillingstam, Hans, Ätten Siöblads medeltida släktförbindelser och äldsta historia (1949) s 45, Raneke, Jan, Svenska medeltidsvapen (1982-89) s 728).
 
mvh
Roger A
Roger Axelsson

1999-07-13, 20:40
Svar #5

Christer Lindwall

Min fffmffmmfffffmmf Sven Pik gift med Cecilia Gisedotter.Trolig dotter Katarina Svensdotter (Pik)

1999-07-22, 01:00
Svar #6

Nina Olds

Den Herman Kyle ni pratar om, är det samma som min Herman Kyle? Dvs Herman Kyle far till Klas dä Hermansson Kyle f omkr 1424 från Kalmar vidare neråt  Kyle-Örnflycht-Lillehöök af Fårdala-Kursell-Fleming-Bagge af Berga osv???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna