ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Birgersson och Gertrud Gertsdotter Molteke  (läst 3885 gånger)

2005-11-18, 15:33
läst 3885 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ingeborg Karlsdotter (Vinäsätten) skall vara dotter till Karl Birgersson och Gertrud Gertsdotter (Molteke).
 
Ingeborg var gift med Sten Bosson (Natt och Dag).
 
Jag har tillgång till ÄSF,dock ej SAÄ.
 
Vem är föräldrarna till Karl Birgersson och vilken ätt tillhör han?
 
Gertrud Gertsdotter (Molteke),vem var hennes föräldrar?
 
Även övrig historik eller tips om var man kan läsa mer om dom mottages tacksamt.

2005-11-19, 11:55
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Enligt Raneke, Svenska Medeltidsvapen, s 536 var Karl B son till Birger Karlsson (Vinäsätten), som levde 1360.
Om Karls maka verkligen hette Gertsdotter lär vara tveksamt.

2005-11-19, 15:04
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Skall det förövrigt vara Molteke eller Moltke?

2005-11-20, 22:38
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Detta brev ur Svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven kan väl ge en del tips om vad Karl Birgerssons hustru hette.
 
Att Ingeborg var dotter till Karl Birgersson verkar ju inget tvivel ligga på,och eftersom Ingeborg Karlsdotter (Molteke) Moltke? se nedan ärver rättigheter efter Gertrud Geridsdatter,så borde det ju vara hons mor och Karl Birgerssons hustru.
 
Brevnummer: 15511  
Utfärdandedatum: 14001130 b  Utfärdandeort:
   
Datum-
 
kommentar:   Språk: danska  
 
DS-nummer:   SD-nummer:  
   
Utfärdare: Herr Sten Bossonn och Ingeborg Karlsdotter, hans hustru.  
 
Innehåll: Herr Sten Bossonn och Ingeborg Karlsdotter, hans hustru, överlåter till drottning Margareta de efter fru Gertrud Geridsdatter ärvda rättigheterna, tillfallna henne efter herr Johan Moltke till Torbernfeld.  
 
Är ju förvarnad att översättningar och släktskap i dessa brev ska granskas hårt och inte räknas som någon säker källa.

2005-11-25, 12:38
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Även SBL bekräftar att Karl Birgersson (Vinäsätten) var gift med Gertrud Gertsdotter.
 
Ingeborg Karlsdtr, d tidigast 14 mars 1411, dtr (Ljung) till Karl Birgersson o Gertrud Gertsdtr.
 
(Källa: SBL (CD). band 26. s 420.)
 
Var kan man få mer information om Vinäsätten? inte i ÄSF eller SBL i alla fall.

2005-11-25, 16:10
Svar #5

Kalle Thorsberg

Man kan ju börja att läsa artikeln under Brigher (1360-08-17)i Sveriges medeltida personnamn.
Om Karl Birgersson jfr även Ljung i PHT 1963, s 41 ff.
 
K

2005-12-31, 00:59
Svar #6

Torleif Ericson

Hej, Jag har lagt ned mycket arbete på särskilt Gertrud Geridsdotters avkomlingar och försökt förstå hennes släkt. Låt mig ta det i bitar.
Först var hon gift med Karl Birgersson av Vinäsätten (sjuuddig stjärna; Raneke 536:5 Birger Karlssons ätt) som är känd 1360-64 med sonen Birger Karlsson 1378-91 och med dottern Ingeborg Karlsdotter (1378-1411). Uppgiften i SMP sp. 355 att han var riddare före 1365 i DS 7171 är en felläsning av brevet som är en vidimering. Ätten tycks vara en gren av de ätter som för stjärnan av vilka Sudreimsätten är den mest berömda och den måste ha haft hög social status då ju Ingeborg Karlsdotter gifte sig med Natt och Dag ättens huvudman Sten Bosson (före 1378; RPB 1307 2/1 1378  ). Hon måste alltså ha varit född före ca 1363.
Av Karls 2 barn är tydligen bara Ingeborg dotter till Gertrud Gerdsdotter (kallad Moltke i Ranekes sekundärupplysningar om giftermål, men hon finns inte i hans register och uppgiften är nog fel). Benny citerar den usla regesten ett historiskt viktiga brev som rätt sent kommit till RA  från DRA. Brevet lyder ungefär så här i helhet och klargör situationen
 
Brevnummer: 15511 DRA 30/11 1400 Vadstena (mottagare danska kronan) Jag Sten Bosson (Natt och dag) riddare och jag Ingeborg Karlsdotter herr Stens hustru och jag Nicles Eriksson a wapn (=Nisse Eriksson sparre) och jag Margareta Joansdotter (Raneke 536:19) hans husfru och jag Ragvald Puke a vapn (=Ragvald Jonsson eller Puke, tre rosor av Göberga; son t Raneke 503:4) och hans husfru Elena Joansdotter (Raneke 536:20) och jag Gerid Jonss?n a vapn (Gert Jonsson (6-uddig stjärna; SMP p. 163; Raneke 536:21) och jag Ioan Niclesson (Jon Nilsson i Fyllingarum Raneke 536:18) fader till Margareta, Elin och Gert utger ett öppet brev vari de säljer den rättighet och den arvedel som tillfallit husfru Gertrud Gerids dotter (Gerdsdotter) i arv efter herr Johan Moltkes död av Thorbernsfeld  riddare (Raneke 348:23)som dem fallit i arv efter barnens moder och Jon Nilssons husfru av arvsvägnar till drottning Margareta med vänners och fränders samtycke och råd och de kvitterar vad de mottagit för detta.  De beseglar alla med biskop Knut (Bosson Natt och Dag) i Linköping och Sten Bengtsson (Bielke) och Algot Magnusson (Sture) Thorkil  Haraldsson (Gren) och Bengt Stensson (Natt och Dag) riddare och Magnus Eriksson (Örnfot) a vapn.
 
Märk att här saknas Karl Birgerssons son Birger Karlsson som inte är känd efter 1391 men som hade två söner som senare blev framstående kyrkmän.  Han är alltså inte arvtagare efter Gertrud. Ettdera är han halvbror till Ingeborg eller tillåter inte dansk arvslag den svenska istadarätten (Jag kan inte de danska arvslagarna).
Det framgår alltså med all önskvärd tydlighet att Gertrud Gerdsdotter gift om sig med häradshövdingen Jon Nilsson (stjärna) i Hammarkinds härad från vilken Fyllingarumsätten härstammar på mödernet. Hon hade i det giftet 2 döttrar Margareta och Elin och sonen Gert Jonsson som blev lagman i Östergötland. Jag har goda skäl att tro att  Karl Birgersson dog snart efter 1364 och att änkan gifte om sig 1365-68.  
Men om det och om hennes son och mågar får jag väl komma tillbaka till liksom till frågan om vem hon var och varför hon var en av de många arvtagarna till den stenrike Johan Moltke till Torbernfeld.
Det finns en uppsjö av danska brev om det arvet.

2005-12-31, 11:52
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Torleif,
 
Du får gärna återkomma med mer information om ( Vinäsätten ) som jag inte har hittat mycket info om alls i SBL, ÄSF, och Riddarhusets Stamtavlor ( CD ) 2003 som bygger mycket på Elgenstierna.
 
Även om Gertrud och hennes  anfäder och annan info som finns tas tacksamt emot.
 
Har ju fått ett tips ovan om var jag kan hitta en del info.

2006-01-01, 21:11
Svar #8

Kalle Thorsberg

Om ätten Moltke finns artiklar i Danmarks Adels Aarbog 1921 0ch 1991.
 
K

2006-01-03, 00:31
Svar #9

torleif.ericson@cern.ch

Hej Benny, Du hittar en del om Vinäsätten som egentligen är den gren som börjar Karl Birgerssons farbror Magnus Karlsson, vars sons testamente Karl beseglar 1360, i Jan Liedgren, PHT 1986, s. 106.
MvH Torleif

2006-01-03, 00:37
Svar #10

Torleif Ericson

Benny, Du hittar lite mer om Karl Birgersson i  Sven Ljung, PHT 1963, s.47.  
MvH  Torleif

2006-01-03, 11:19
Svar #11

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
Tack för dom tipsen, ska försöka få tag i ovanstående nummer om de går att köpa eller ev låna på biblioteket.

2018-11-29, 17:34
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Känner vi verkligen till att minanfader Karl Birgersson var gift med Gertrud Gertsdotter (Moltke)? Släkten som brukar kallas Birger Karlssons ätt eller Vinäsätten verkar ha varit endast lokal elit i trakten kring den befästa sätesgården Vinäs i Västra Eds socken i Tjusts skärgård i norra Småland på 1300-talet. Vad finns det för bevis på att Karl Birgersson skulle ha gift sig med en kvinna av den tysk-danska frälsesläkten Moltke? Hon omnämns inte heller under släkten Moltke i DAA. Kan hon ha varit av den tyska grenen från Mecklenburg i stället för den danska grenen? I allmänhet vill jag veta mer om min eventuella anmoder Gertrud Gertsdotter (Moltke).

2021-03-16, 09:01
Svar #13

Utloggad Tomas Grönlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-08-28, 12:35
    • Visa profil
Ur De ældste danske Archivregistraturer. 1865. Bd 3: Roskildegård. s 332-333:

1434. 43. Enn contracht gangitt emellom bisp Jens aff Roskilde och frw Margrethe, Ficke Mylticks dather, Matz Lauritzens 1436. efftherleffuersche. 1434. Och er vidisze ther offuer vnder datum 1436.

1360. 44. Ficke Mylticks breff giffuilt vnge her Jens Rud paa ald thennd rettighedt, som hannom war tilfalden effther hanns systers död frw Bege, her Johan Remerszens. 1360.

1422. 45. Ett breff, borgemestere och raad aff Rostock haffue vdgiffuitt om nogne, som schulle were frw Bege, Johann Remerszens, neste forwantt. 1422.

1420. 46. Hening vonn Gerdenn och hans bröders breff, huor vdj the vplader till theris fenncke fru Margrethe, Matz Lauritzens, som boede j Vplannd, huesz gotz thennom effther
theris syster, fru Bege Hans Remerszens, war tilfaldenn. Datum 1420.

1376. 47. Ett gienbreff, som Conrad Möltick haffuer giffuitt bisp Nils paa nogitt gotzs j Haszle. 1376.

1434. 48. Konng Erichs breff, huor vdj hannd tildömmer frw Margrethe, Matz Lauritzens efftherleffuersche, fire gaarde j Wiffuede, thre gaarde j Kierszedrop, enn gaard j Ebbeschouff, itt öde gotz j Kieruad och ij gaarde j Huerlösze. 1434.

Utdraget ur registraturen här ovan tarvar lite kommentarer:

Fru Bege, som tidigare i DAA 1895 s. 179 identifierats som en Grubendal (Grupendal), måste nog ha varit en Moltke då hon kallas syster av ovan i DS 44 nämnde Ficke Moltke samt av Konrad (med det uttryckliga patronymikonet Albertsen) Moltke, vilka dessutom ärvde henne (DRB 1390 nr 323, DRB 1391 nr 500 samt vidimering i DRB 1391 nr 499). Ficke och Konrad bör således ha varit bröder, och Ficke kan identifieras med den Ficke Moltke till Kyse som 1391-12-03 jämte brodern Henneke sålde Lykkesholm till drottning Margareta. Lykkesholm hade tillfallit bröderna efter deras avdöde bror, marsken Evert Moltke (död 1380/81). Henneke är diminutivformen av Johan, och denne är alltså identisk med riddaren till Torbenfeld, vilket tidigare innehafts av brodern Evert. Konrads huvudsäte tycks ha varit Redebas i Pommern, men han ägde även gods på Själland. Observera att denna angivna filiation skiljer sig något från DAA:s ursprungliga Moltke-stamtavla.

Ficke Moltke i DS 44 skall ej förväxlas med Ficke Moltke i DS 43. Sistnämnde Ficke Moltke skrevs bland annat till Bårse på Själland, var son till Konrad till Redebas, och alltså far till den till Sverige inflyttade Margareta (jfr Moltke i DAA) - mer om Margareta nedan.

DS 44 är daterat 1360, men har av DRB korrigerats till 1390. Det är dessutom ovisst om det är Jens Rud d. ä. eller Jens Rud d. y. som avses, även om registratorns infogning av “unge” herr Jens Rud nog torde åsyfta Jens Rud d. y.

Mest svårförklarligt är dock DS 46 daterat 1420. Registratorn skriver att Bege är “syster” till Henning von Gerden och hans ej till namnet kända bröder. Bege hade vid tidpunkten varit död i omkring 30 år, och att ovan nämnda Moltke-bröder skulle haft ytterligare bröder i livet 20-25 år efter deras egna hädanfärder går helt enkelt inte ihop. Den enda rimliga förklaringen synes vara att Henning von Gerden jämte bröder snarare är systersöner till Bege Moltke. Det är mig veterligen ej känt huruvida denna von Gerden-familj var en del av den lågadliga mecklenburgska ätten Gerden, en ätt som uppträder på 1300- och 1400-talet och i vapnet förde en stjärna med tre vingar runtomkring.

Fränkan till von Gerden-bröderna i registraturens DS 46, Margareta Fickesdotter Moltke, uppges vid tidpunkten, 1420, vara boende i Uppland med sin (andre) make Mats Larsson, men i själva verket låg parets sätesgård Bornö i Salems socken, Svartlösa härad, i Södermanland. Hon erhöll i morgongåva halva gårdarna Bornö, Näsby och Ladvik av förste maken, väpnaren Johan Karlsson i Bornö, enligt brev utfärdat i Telge daterat 1403-06-29, men omdaterat till 1403-01-25 (SDHK nr 16120). 1420 var hon alltså omgift med Mats Larsson, men i rollen som änka efter Johan Karlsson och dotter till Ficke Moltke utfärdar “fru Greta” köpebrev i Stockholm 1432 (utan närmre datering) för Helgeandshuset därstädes, på 3 öresland i Näsby och 3 öresland jord i Ladhuwik (Ladvik) i Salems socken (SDHK nr 21695). Margareta överlevde även andre maken.

Gertrud “Geridsdatter”, som ju ärvde rättigheter efter Johan (Henneke) Moltke till Torbenfeld, skulle mycket väl kunna passa in som syster till von Gerden-bröderna, men hon var ju död före 1400-11-30 (kanske dog hon rent av före Johan som dog före 1399-11-26?). Gertruds patronymikon tyder på att fadern hette Gerid (Gerhard, Gert), och hon hade därtill bevisligen en son med detta namn. Man bör dock inte utesluta möjligheten att det kan röra sig om en förvanskning; Exempelvis kallades Ficke Grupendals dotter Kristina för Grupendalsdotter, och det är därför möjligt att Gertrud likaledes fört namnet Gerdensdotter. Denna omständighet försvårar identifikationen av Gertruds fader.

Utdraget ur arkivregistraturen kan ses på https://slaegtsbibliotek.dk/920181.pdf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna