ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristina Magnusdotter, Jöns Abjörnssons (Bagge av Berga) hustru  (läst 2296 gånger)

2003-05-09, 00:45
läst 2296 gånger

Lasse Eklöf

Hej.
Klockan är mycket, jag är trött och borde gå och sova men.......
 
I Elgenstiernas ättartavlor anges Jöns Abjörnssons (Bagge av Berga) första hustru Kristina Magnusdotter sannolikt vara dotter till den Magnus Nilsson i Tovaryd, efter vilken Jöns Abjörnsson tog arv; (I:190)
 
Raneke anger i Svenska Medeltidsvapen endast Kristina Magnusdotter. (II:799)
 
Tovaryd ligger i Bredaryd sn, och vidare under ätten Röde (I:31) anger Raneke att en Nils Magnusson, son till marsken Magnus Nilsson Röde, innehade jord i just Bredaryd sn. Denne Magnus Nilsson anges även ha en dotter Kristina. Så långt allt väl.
 
Problemet är bara att Raneke anger Kristina som gift med en Sten Lalason (blad) och inte Jöns Abjörnsson.
 
Kan någon insatt reda ut mina lösa trådar blive jag glad hela helgen, jag vet ju att Ranekes genealogier inte är 100% pålitliga.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2003-05-09, 09:22
Svar #1

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Här följer en kort redogörelse över Kristinas ursprung.
 
Mvh Roger AJ
 
---
 
I:1  
Kristina Magnusdotter (en bjälke?).  (Far II:1, s , Mor II:2, s )  
Gift med Jöns Abjörnsson (stjärna). vp. Död efter 1393.  
 
Generation II
II:1 f  
Magnus Gislesson (en bjälke). Anges 1370 som avliden då räfstetingsdom med stöd av hans morgongåvebrev till hustrun tilldömer henne de av honom skänkta arvegodsen i Vällersten, Värnamo sn, vilka hennes broder Hemming djäkn (tinnskura) redan mottagit fasta på (SRP 919). Nio år senare döms Jöns Abjörnsson (stjärna, MG:s svärson) saklös med avseende på det arv han tog efter Magnus i Tovaryd, och som tillfallit denne efter herr Sone i Kulltorp (SRP 1654, jfr HT 1891:2 s 158 n 3). Sätesgården Tovaryd bebos 1424 av sonen Nils Magnusson (en bjälke) (RAp 1424 24/6). SRP 919 (1370 10/2), 1654 (1381 29/11, dat Ås), RAp 1424 24/6, Härenstam 1946 s 394, 404. (Barn I:1, s , Far III:1, s )
 
Gift med efterföljande ana.  
 
II:2 m  
Katarina Jönsdotter (tinnskura). Belagd 1370 (Barn I:1, s )  
 
Gift med föregående ana.  
 
Generation III
III:1 ff  
Gisle i Vällersten. Representerar Nydala kloster vid en gränstvist 1310 26/9 (DS 1698, Härenstam 1946 s 394). (Barn II:1, s )
Roger Axelsson

2003-05-10, 22:38
Svar #2

Lasse Eklöf

Hej.
Tack Roger för ditt snabba svar. Det var intressanta uppgifter, vilka stämmer mycket bättre överens med de mina.
 
Jag råkade på ett annat frågetecken vad gäller Kristina Larsdotters (Aspenäsätten) möderne.
 
I ÄSF I:1 (sid 16) skriver Jakob Koit om faderns andra hustru, Ida Johansdotter (B?low), att hon var död utan ättlingar 20/10 1462, och ärvdes av sin bror Fickes barn.
 
Och (sid 16) att Kristina Larsdotter levde änka, efter sin make, Magnus Gustavsson (Ros av Horshaga), ännu 25/3 1467.
 
Gillingstam skriver i ÄSF I:3 (sid 317) att det av Lars Eriksson Sparres kopieböcker framgår att Kristina var född i faderns äktenskap med Ida Johansdotter.
 
Då måste ju mor Ida ha överlevt Kristina. Antingen måste Kristina varit död före 1462 eller så måste Ida ha levt efter 1467, men vilket???
 
Mvh / Lasse Eklöf

2007-09-11, 21:49
Svar #3

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 15:17
    • Visa profil
Hej! Är det ovanstående som gäller beträffande Kristina Magnusdotters anor? Ser här ovan att hon kopplas till Magnus Gislesson (en bjälke). Detta inlägg har dock ett antal år på nacken (2003). Enligt Elgenstierna så skall Kristina M vara en syster till Hans Ulf och sannolikt en dotter till Magnus Nilsson i Tovaryd. Ser även ett inlägg under Bagge av Berga av Kaj Janzon 2004-07-09 där Elgenstiernas linje tycks gälla. Hur stämmer det med ovannämnda inlägg, är Hans Ulv bror till Kristina? Tillhör Hans Ulv Ulvätten? Tacksam om någon som vet kan förklara vad som gäller.

2007-09-12, 13:36
Svar #4

Gun Karlsson

Hej, har funderingar kring ABJÖRNSSON, Bengt omkr. 1300-talet, finns det någon som vet?? MVH Gun.

2007-09-15, 13:59
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det lilla jag läst om detta verkar Rogers inlägg stämma.

2007-09-16, 14:00
Svar #6

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 15:17
    • Visa profil
Trevligt att få någon respons på mitt inlägg! Ja, jag tycker också att det verkar stämma. Om jag har förstått det rätt, så tycks kopplingen mellan far? Magnus Gislesson och dottern? Kristina M gå över en dom över Jöns Abjörnsson. Men som amatörforskare så är det inte helt lätt med medeltidsforskning, att förstå och värdera källhänvisningar m m.
Det vore därför tacksamt med en kommentar från t ex Kaj Janzon, som tidigare haft inlägg i ämnet under Bagge af Berga. Och - vem var Hans Ulv då? Då bör ju han också vara en son till Magnus Gislesson i Tovaryd? Innan man har bilden helt klar för sig törs man ju inte koppla ihop dessa personer.
M v h, Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna