ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lauritz Axelsson Thott  (läst 2557 gånger)

2007-05-31, 23:20
läst 2557 gånger

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Jag har kommit fram till Ingeborg Larsdotter d. 1537, gift med Nils Eskilsson Baner d. 1520.
Hennes mor är Karin Eriksdotter Nipertz (född när?).
Men hennes far Lauritz Axelsson Thott ställer till en massa besvär.1482 (eller möjligen 1483) tycks vara dödsåret (Family-Search mfl). Men är födelseåret 1410 eller 1417? Detta verkar bestämma var han är ifrån och vilka hans föräldrar är?
Någon som kan ge klarhet?
Mvh
Leif Hedberg

2007-06-01, 07:22
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Exakt födelseår går nästan aldrig att få reda på för medeltida personer. Man får vara glad om man lyckas placera dem i rätt årtionde.
 
Laurens (Lauritz) Axelsson (Tott) kan dock omöjligen ha varit född så tidigt som 1417 eftersom han var omyndig ännu 1447. Hans dödsdag är däremot känd: 3 maj 1483.
 
Födelse- och dödsår är okända för Laurens (andra) hustru Karin Eriksdotter (även hennes andra gifte); hon levde ännu 1487.
 
Även dottern Ingeborg var gift två gånger. Den andra gången (före 9 okt 1506) med Nils Eskilsson (Ban?r) som avrättades 16 december 1520. Inte heller hennes dödsår är känt. Hon dog någon gång mellan 1528 och 1537.
 
Frågan om Laurens Axelssons föräldrar är inte något olöst problem (utom möjligen på nätet). Han var son till Axel Pedersson (Tott) och dennes andra hustru Ingeborg Ivarsdotter (Ivar Nilssons ätt).
 
[Källa: Äldre svenska frälsesläkter, vol I:3 s 273 f, 294 f.]

2007-06-01, 17:08
Svar #2

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Kaj
Så då är det rätt att vi hamnar i danska Grubbesläkten i nästa led bakåt, eller hur?
Det var det jag ville försäkra mig om. Tack igen.
Mvh
Leif

2007-06-01, 19:42
Svar #3

M.Sjöström

as you obviously are interested in ancestry of Laurens Axelsen, Lord of Naesbyholm and so forth, castellan of Raasepori fortress in Finland (surname 'Thott' = 'Tott' was not yet in use in his era), I digged up my notes on the subject. His and his wife's pedigrees, some generations back, appear to be:
 
 
2  Laurens Axelsen, Heir of Årsta, owner of Naesbyholm... (who was widower of Karen Jonsdatter)
3  Karen Eriksdatter Nipertz (who was widow of Erik Nilsson, Lord of Djursholm)
 
 
4  Axel Pedersen, Lord of Herlev, castellan of Varberg, etc (widower of Cathrine Axelsdatter, heiress of Hjulebjerg)
5  Ingeborg Nilsdotter (Aboö-family, 'röd')
6  Erik Cortsen Nipertz
7  Ebba Eriksdatter Krummedige (widow of 1) Tymme Jonsen, 2) Karl Kristiernsson of Rävelsta)
 
 
8  Peder Axelsen, Lord of Herlev etc
9  Juliana Pedersdatter of Grubbe-Ordrup
10  Ivar Nilsson (?Aboö)
11  Margareta Tordsdotter of Penningby, [Bonde]
12  Kort Nipertz
13  Cecilia Nilsdotter (married secondly Claus 'Plata' [von Platen])
14  Erik Segebodsen Krummedige, Lord of Rundtoft (married secondly Karen Hagensdatter [Frille])
15  Beate Hansdatter Thienen
 
 
16  ?Axel/Absalon Aagesen, Lord of Herlev, [Thott]
17  ? (?Wirtenberg?)
18  Peder Jonsen 'Grubbe', Lord of Ordrup
19  Ingeborg Saxesdatter, heiress of Skullerupsholm [Uldsax]
20  Nils Magnusson (?Aboö, 'röd') (widower of Ingeborg Knutsdotter of Blekinge)
21  Kristin Ivarrsdottir (from Norway, probably her father was governor in Tunsberg)
22  Tord 'Bonde' Röriksson (lord of Penningby), sometime castellan in Raasepori, then in Viipuri
23  Ramborg Nilsdotter of Björnö, [Vasa]
24  Hermann von Nipritz
25  ?
26  Nils Arvidsson [schack]
27  Bodil Jonsdotter [blad]
28  Segebod Hansen, Lord of Mehlbeck
29  Sidsel Pedersdatter, daughter of Peder Skram
30  Johann von Thienen
31  Anna (?Limbaek)
 
The material above is mostly sourced from ÄSF booklets.

2007-06-01, 21:07
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,
 
Det är rätt uppfattat: Axel Pederssons mor Juliana var dotter till riddaren Peder Grubbe.

2007-06-01, 21:27
Svar #5

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Thank you Mr. Sjöström. I feel a bit proud to be related (i rakt nedstigande led) to these celebrities.
Mvh
Leif

2007-06-09, 15:16
Svar #6

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej  
Det är något som inte stämmer ovan.
 Enligt Kaj är Laurens Axelssons mor Ingeborg Ivarsdotter. Men enligt M.Sjöström heter hon Ingeborg Nilsdotter. Ni har dock båda Ivar Nilsson som morfar. Skrivfel, eller...?
Mvh
Leif Hedberg

2007-06-09, 18:29
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Det ska vara Ingeborg Ivarsdotter, som är hans andra gifte och således mor till Laurens. Källan är ÄSF: 1:3 s. 273 A.
Som vanligt kan Kaj sin sak. M.Sjöström borde hålla sina inlägg under discussions in English eftersom det är det språk han lägger fram sin sak på och där anbytare som behärskar engelskan fullt ut i skrift och läskunskap  kan bemöta han och hans källor som ev är engelska?.
 
Nu rör det sig ju inte om en fråga utan oftast hela släktled som redovisas från diverse källor. Men det får rötterrådet tycka till om och  det är bara min åsikt.
 
Mvh / Benny

2007-06-10, 21:01
Svar #8

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Benny och Kaj
Men vad gör jag nu? Ska jag skrota alla uppgifter som givits av M.S.? Vad gör en stackars amatörforskare?
Mvh
Leif Hedberg

2007-06-10, 22:49
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Jag är definitivt amatörforskare själv, men dessa uppgifter jag gav finns ju att få genom ÄSF. M. Sjöströms källor är väl lite blandade. Jag söker i första hand i ÄSF och SBL om det rör sig om medeltid.
 
Får jag problem så rådfrågar jag gärna Kaj i första hand.
 
Mvh / Benny

2007-06-11, 11:01
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En god tumregel är att titta efter om den som lämnar en uppgift stöder sig på primära källor, eller på litteratur som stöder sig på primära källor.
 
ÄSF och SBL är verk med hög kvalitet.

2007-06-11, 11:37
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
En källhänvisning av typen mostly sourced from ÄSF booklets är i princip värdelös för en vanlig amatörforskare. Den mer avancerade forskaren noterar säkert i Sjöströms redovisning t ex släktbeteckningen röd i stället för ÄSF:s Ivar Nilssons ätt. Även (?Aboö) efter Ivar Nilsson tycks peka på att uppgiftslämnaren inte alls är så väl förtrogen med de ÄSF booklets som det hänvisas till. Ivar Nilssons ätt redovisas i ÄSF I:1 s 64-67 med tillägg och rättelser i I:3 s 321.
 
Frågan Ska jag skrota alla uppgifter som givits av M.S.? är knepig. Det beror på vad du menar med skrota. Själv fäster jag inget som helst avseende vid vad M.Sjöström skriver här eller i andra fora. Det är för snårigt för en vanlig amatör och sett ur en professionell synvinkel är det kvalitativt undermåligt.
 
Det är högst beklagligt att Sjöströms skriverier inte har flyttats till avdelningen för engelskspråkiga inlägg där de kan ge viss språklig övning. Under medeltidsrubriken gör de däremot ingen större nytta.

2007-06-11, 13:48
Svar #12

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack alla för de vänliga och hjälpsamma svaren.
Hur får man bäst tag i ÄSF och SBL? Går de att köpa? Eller är det stora och dyra verk? Jag antar att de finns på större bibliotek. Saken är nämnligen den att jag bor i London och är bara i Sverige några veckor på sommaren, så jag kommer bara åt ett svenskt bibliotek då. Jag antar att man inte kommer åt verkens innehåll via nätet?
Mvh
Leif

2007-06-11, 14:26
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
ÄSF säljs av Riddarhuset, alla band kostar 700:-
http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=954
 
SBL på CD säljs av Rötterbokhandeln för 900-1000 kr, beroende på om du är med i någon släktforskarförening.
http://www.pbs-composer.com/hosting/rotter/index.pbs?ws[instance]=1&&ws[mode]=view_object&ws[obj]=208&ws[cat]=38

2007-06-12, 21:59
Svar #14

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack för upplysningarna.
Jag har en annan fråga till er, mina bästa lärda vänner (som man säger i parlamentet här):
Var går s.a.s skiljelinjen mellan svensk och dansk släkt i Baner-Thott-släkten? Är alla Baner;  Isak Nilsson, Nils Eskilssson etc svenska adelsmän? Och är Ingeborg Larsdotter svenska eller danska? Och är alla Thott och Nipertz danska?
Mvh
Leif

2011-05-01, 21:46
Svar #15

Utloggad Anders Blomström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 19:15
    • Visa profil
    • niels-ebbesen.com
Varför kallar sig Laurids för Lasse Bilde när han arvsskiftar med sin svågers son Knud Jepsen Bildt?
Bilde är det namn som används av Bille vid denna tid. För att han ärver Torbern Bildes dotter på Svanholm/Solbjerg?

2022-10-25, 01:22
Svar #16

Utloggad Birgitta Fröjd-Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 15:41
    • Visa profil
 Hej! Har bara en undran. Går det att få fram någon som helst information om en kvinna vid namn Arlöf (Adeluds) Mostdatter Gere Thott till Jordberga? Hon ska tydligen ha levt mellan 1500-1556 och föddes i Jordberga, Kjelltorp, Skåne och dog i Rydsgårds sn, Ljunits hd, Malmöhus län i dåvarande Danmark och varit gift med Claus Eriksen Gagge. Han var född 1496 och dog också tydligen 1556. Och är detta en kvinna som ens ingår i släkten Thott?

Med Vänlig Hälsning
Birgitta Fröjd-Söderlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna