ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilja av Värnäs eller (sparre över halv lilja)  (läst 1017 gånger)

2006-12-11, 20:24
läst 1017 gånger

Birgitta Ohlsson

Bland mina anor har jag en kyrkoherde Christopher Georgii som jag har följande uppgifter hämtade ur Växjö Stifts Herdaminnen på, tack vare Andreas Fondell och Hans Rosenlund som jag härmed tackar ödmjukast.
 
 
”1550, d 1614 i Bolmsö sn (G). Kyrkoherde i Prästgården, Bolmsö sn (G).  
Kyrkoherde i Bolmsö pastorat 1576-1594 och i Berga (Vittaryd)
pastorat 1594-1614. Uppgives ha varit kollega i Växjö i början av
1570-talet och skolmästare i Kalmar 1574. Han blev kh. på Bolmsö
1576 och underskrev som sådan Uppsala mötes beslut 1593. År 1583
bevistade han som fullmäktig för sitt stift drottning Catharina
Jagellonicas begravning. Kyrkoherde i Berga 1594 - 1614. 1611 var
han utarmat, husfattig, så att han äger varken so eller ko, och
förmådde icke utgöra det honom pålades av kronan. I hans sigill
synes en sparre över en halv lilja. Död 1614”.
 
Söker man på sparre över halv lilja hittar man denna sida på nätet:
 
Lilja av Värnäs
Sköld: I blått fält en halv lilja av guld och ovan en sparre av silver.
Hjälm: En halv lilja av guld.  
Uradel som först uppträder i Kinds och Vartofta härader 1413. Ättens sista medlem gifter sig med den ofrälse Peder Larson Svenske (känd 1527-1556). Vapnets tinkturer är hämtade från Svenske-vapnet. Introducerad 1638.
Svenska medeltidsvapen, s. 808
 
Finns denna släkt utredd?  Kan det vara denna ätt som ”min” kyrkoherde tillhörde eller har det funnits flera ätter med det namnet? I Ranekes Svenska medeltidsvapen tror jag även att man hänvisade till ätten (Halvhjort av Älmtaryd) i samband med (Sparre över lilja). Någon som känner till kopplingen?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna