ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liljeörn  (läst 2568 gånger)

1999-09-12, 00:34
läst 2568 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Enl. De värmländska medeltidsbreven av Halvar Nilsson skall Nils Bratts hustru Margit Ivarsdotter vara dotter till en Ivar Jönsson (liljeörn), medan Helmer Bratt (författaren till en bok om släkten Bratt) påstår att Nils Bratts hustru Margit Ivarsdotter skall ha varit dotter till en Ivar Jönsson (vingat svärd), nu undrar jag om det är olika benämningar på samma släkt. I Raneke (dennes behandlande av heraldik under medeltid) skall släkten Liljeörn vara sprungen från en Ivar Jensen Dyre till Tirsbaek, om jag fattat rätt skall utseendet vara:
 
Ivar Jensen Dyre till Tirsbaek (Danmark)
Jöns Ivarsson (Svansholmen?, k. 1459-77)
Ivar Jönsson (med bror Jöns Jönsson)
Ivar Ivarsson (d. 1567, se Sturemorden)
Ivar Ivarsson (d.y, k. 1566)
 
detta enl. Raneke, del II, s. 874 om Liljeörn. Här nämns ingen Margit Ivarsdotter.
 
Enl. Halvar Nilsson (om jag fattat rätt) är utseendet som följer:
 
Jöns Gudleksson, nämnd 1378 (Jens Gudlockszen), källan är en regest av ett salubrev i drottn. Margaretas arkiv. Han sättes i samband med gården Srand i Ed s:n, Värmland. Enl. brev 1454 25/3 (Tingvalla) får en Ivar Jönsson (Ivar Jenisson) tillbaka bl.a Strand, som marsken Erik Kettilsson berövat fadern, dvs. Jöns Gudleksson. Ivar Jönssons vapen skall tydligen vara liljeörn. Denne Ivar skall vara far till Margit g.m Bratt och till Jöns Ivarsson (denne bl.a g.m Cecilia Månsdotter Natt och Dag), Jöns Ivarsson skall ha sonen Ivar Jönsson, dock inte med Cecilia. Denna Ivar Jönsson skall enl. brev 1509 17/4 eller 14/8 (Ekeberg, Närke) ha ärvts av dennes kusiner Per och Ivar Nilssöner, då bl.a Svansholmen (jfr ovan). De sistnämnda brödernas vapen i brevet skall vara liljeörn. Per (Peter) skall vistas på Höglunda, Nor s:n, Värmland och Ivar på Rottneros, Sunne s:n, Värmland, enl. brevet.
 
Jag får inte detta att gå ihop, är det samma personer i Raneke, Nilsson eller är det olika? Det verkar finnas starka kopplingar mellan dem och jag tycker att de går in i varandra. De sistnämnda bröderna säljer det mesta av arvet till en Anders Persson och dennes hustru Birgitta Månsdotter Natt och Dag (syster till ovannämnda Cecilia). För att försvåra ytterligare, menar Halvar Nilsson att bröderna är söner till Nils Bratt och Margit Ivarsdotter, medan Gunnar Norlin i Släkt och Hävd, nr 3, 1973, menar att de är söner till Margit i ett tidigare äktenskap, denna information från Gunnar är den som Christian Bratt (också en författare till en Bratt-bok) använder sig av i sin bok. Gunnar Norlin menar att det finns två Per (Peter) Nilsson på Höglunda samtidigt, då två halvbröder, men i Halvar Nilssons bok, ser det ut att endast vara en. Kort sagt rörigt som tusan! Hjälp mottages mycket tacksamt. (Ber om ursäkt för en icke väl strukturerat inlägg)

1999-09-23, 21:46
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Enl. Jan Liedgren, beskrivet på annan plats i Rötter:  
 
Många forskare hade förvånat sig över att Cecilia Månsdotter (Natt och Dag), som var gift med Jöns Ivarsson (vingat svärd eller rättare liljebjörn), hade en son Jöns Jönsson, som förde en beväpnad skank i vapnet. Först i Släkt och hävd 1971 kunde jag ge förklaringen. Cecilia hade i ett tidigare äktenskap 1469 varit gift med den norskfödde Jes Persson (skank), vilken som sjörövare steglades 1470 och efterlämnade en postum son. På sedvanligt sätt uppkallades denne efter fadern och fick därför namnet Jöns Jönsson och förde skankvapnet. Jöns Ivarsson blev sedan hans styvfar.  
 
Detta torde väl ändå vara fel, menar han verkligen liljebjörn?, är det måhända så att det smygit sig in ett bj där emellan? Det verkar ju vara svårt att få en kommentar, då Jan Liedgren enl. samma sida i Rötter verkar ha gått bort 1995, men kanske vet någon annan om denne menar björnen eller örnen.
 
Regesten beskriven ovan, i förra inlägget skall enl. Halvar Nilsson finnas i DRA (Riksarkivet i Danmark). Samt skall påpekas att det finns en dansk sida som berör förfäder till Ivar Jensen Dyre i Raneke, enl. denna är utseendet:
 
38004 Dyre Vincents Iversen o ?/?/1450 à Tirsbæk ? ?/?/1497  
76008 Dyre Iver Jensen o ?/?/1425 à Tirsbæk  
76009 Oxe Christine Pedersdtr o ?/?/1430  
152016 Dyre Jens Lagesen o ?/?/1390 ? ?/?/1432 à Tirsbæk  
152017 Refelbert Kirsten o ?/?/1400  
152018 Oxe Peder Johansen o ?/?/1400 à Asserbo  
152019 Godov Mette Johansdtr o ?/?/1410  
304032 Dyre Lage Jensen o ?/?/1360 à Tirsbæk  
304036 Reiendorff Johan  
304037 Ketelskov Elsif  
304038 Godov Johan Wolfsen ? ?/?/1422  
304039 Nielsdtr Mette  
608076 Godov Wolf Henriksen o ?/?/1342  
608078 Ugestorp Niels Jensen à Ugestorp  
1216152 Godov Henrik o ?/?/1320  
 
(Observera att jag klippt och klistrat i anföljden ovan, för att spara utrymme.)
 
Fadern till Ivar Jensen Dyre uppges vara en Jens Lagesen Dyre. Kan man tänka sig att Lagesen=Leksson=Gudleksson?

1999-10-02, 15:09
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
mabo!
Om Du slår upp Släkt och Hävd 1971, sid 493, d v s den artikel som Jan Liedgren hänvisar till i den av Dig citerade uppsatsen i RÖTTER (även tryckt i Släktforskarnas årsbok 98), så finner Du att Liedgren skriver att Jöns Ivarsson förde liljeörn-vapnet (tidigare uppfattat som vingat svärd). Liljebjörn är således ett tryckfel. Liedgrens artikel i SoH 1971 är en utförlig recension av Hans Gillingstams och Göran Setterkrans utgåva av Biskop Hans Brasks släktbok (Stockholm 1970).  
 
För övrigt vill jag påpeka att förre huvudredaktören vid Svenskt Diplomatarium, fil lic, teol dr, Jan Liedgren inte bara verkar ha gått bort 1995, som frågeställaren uttrycker sig, utan han avled den 28 augusti 1995.

1999-10-17, 13:41
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Tack för informationen Torsten. Då är det måhända författarna till Släktforkarnas årsbok 98 som omedvetet har gett felaktiga uppgifter, som sedan fått större spridning. Borde inte ansvarig för sidan i Rötter kommentera detta, om inte detta redan gjorts, samt borde de ansvariga för årsboken, påpeka detta, då boken förmodligen nått många läsare, trots att det för få av dem gör någon större skillnad.

2001-07-20, 20:32
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Enligt en websida (http://w1.322.telia.com/~u32200005/sidor/grafsnas.htm) dräps Nils Sture, Svante Sture, Erik Sture, Abraham Stenbock och Ivar Ivarsson (liljeörn) i Uppsala 24 maj 1567.  
 
Vem var denna Ivar Ivarsson och vilka fler medlemmar av släkten finns kända?

2004-08-12, 20:41
Svar #5

Utloggad Pähr Skrede

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2011-02-05, 08:53
    • Visa profil
    • genealis@zoomin.se
Eftersom jag ej kan finna skäligt urymme för  
ny diskussion kring Sverkerus Senior här på
forumet. Lämnar jag en kort anmärkning på en
uppgift i riksarkivets Genealogica-samling
här under Liljeörn (Till red. Nota bene)
 
Sverkerska ätten: Suno dictus Sik foer lili?n
(herald.)

2004-08-12, 22:15
Svar #6

Kalle Thorsberg

Pähr,
Jag vet inte varför Du lägger detta under Liljeörn...
Sune Sik är nog så undersökt och diskuterad som någonsin går. Kolla under 'Ingrid Ylva' i medeltidsforumet här på anbytarforum...
Den minst sagt dubiöse Sune Sik, far till Ingrid Ylva är _inte_ identisk med den mycket senare kände Sune Sik som för liljan som vapen (känd 1297).
Slutsats: Man kan inte utan vidare lita på saker ur Genealogica...
K

2006-05-27, 06:23
Svar #7

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Er Arvid Gustafsson Stenbocks hustru Karin Månsdotter (liljeörn) (gifte 1582 i Stockholm, se Elgenstierna VII) etterkommer til den slekten Liljeörn som diskuteres her ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna