ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindormssönernas ätt  (läst 2834 gånger)

2006-06-04, 11:12
läst 2834 gånger

Olof Almkvist

Har det kommit något nytt ang. N.N. lindormsdotter (av lindormsönernas ätt)? med tanke på Bagge af Berga's far's stamfar Abjörn Nockesson och dennes gifta hustru som hette N.N. Lindormsdotter

2007-09-11, 14:03
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har sett Abjörn Nockessons hustru omnämnd som Ragnhild Lindormsdotter och föräldrarna som Lindorm och Estrid i antavlor men dessvärre helt utan källhänvisningar.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-11, 14:33
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Vincent!
 
Vet ej varifrån namnet Ragnhild kommer eller att Lindorms hustru hette Estrid. Det som är faktabelagt om denna släkt finns i alla fall publicerat i Curt Härenstams bok Finnveden under medeltiden (Lund,1946) och Kaj Janzons artikel En sparre med något krams därunder i Släkt och Hävd 2003:1, s 3-21, däri finns också källhänvisningar.  Har du kontaktat de som gjort upp antavlorna på nätet och frågat varifrån de fått sina uppgifter? Kanske är det Disbyts spökgenealogier med sina medeltidsfantasier som går igen på nätet?
 
mvh
Niclas

2007-09-11, 14:36
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Brasklapp: läs vad Kaj Janzon skriver i a.a.. Har ej tillgång till hans artikel här nu. Kanske är det hans forskning som påvisar namnen? Meddela detta gärna i så fall här. Janzon är pålitlig och en av våra främsta medeltidsgenealoger.

2007-09-11, 15:54
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger upplysningsvis in en släkttavla från Kaj Janzons artikel nämnd ovan.

Hela artikeln behöver nog läsas, för att man skall förstå hur detta hänger ihop, och vad som är reviderat i förhållande till tidigare forskning.
Från kafferasten,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-11, 22:13
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Tackar så mycket, Olle och Niclas! Har själv inte läst SoH på flera år så det behövdes. Ska leta upp artikeln vid tillfälle. Jag har egentligen inte så stort personligt intresse av ren genealogi för närvarande så har därför inte brytt mig om att fråga några av antavle-ägarna. Det är mest för att de råkar dyka upp på ett par ställen bland mina egna anor som jag tänkte det vore bra att få korrekta uppgifter. Vet mycket väl att Kaj är en seriös och kunnig forskare och det är tur att vi har sådana som kan skilja fakta från fabler =)
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2009-08-31, 18:26
Svar #6

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
I Bo J Theutenbergs nyligen utkomna bok Mellan liljan och sjöbladet framförs möjligheten att Lindorm är identisk med Lindorm Eskilsson nämnd i ett brev 1360 (RPB nr 446). Vidare anges att denne Lindorm Eskilsson (Del 1:32 tabell 8) kan tillhöra den släkt som kallas Eskilssönerna.
 
Då jag själv är helt oerfaren när det gäller medeltidsgenealogi har jag lite svårt att ta till mig resonemangen i boken.
 
Finns det någon recension av nämnda bok?
 
(Meddelandet ändrat av berydh 2009-08-31 18:28)
 
(Meddelandet ändrat av berydh 2009-08-31 19:15)

2009-08-31, 20:27
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Bengt,
 
Jag funderade på att recensera Theutenbergs bok själv men avstod efter att ha kollat några uppgifter i den. Tyckte inte att det fanns någon anledning för mig att lägga ner mer tid på saken. Vet inte om någon annan gjort det.
 
När det gäller uppgiften ovan om Lindorm Eskilsson så är kopplingen till Eskilssönerna varken ny eller Theutenbergs egen. Hypotesen återgår på Curt Härenstams besynnerliga tolkning av en brevavskrift i Sunnerbo härads dombok 1623 (av ett brev från 1488) som jag kommenterat i min artikel (s 5 f).
 
Härenstam accepterade helt enkelt av något skäl inte det som står i domboken och hävdade utan annat källstöd  att det nog i stället måste förhålla sig på något annat sätt. Den från brevtexten avvikande slutsats Härenstam kom fram till var emellertid, som jag visade i min artikel, kronologiskt orimlig.
 
I sammanhanget gick Härenstam vidare utifrån sin felaktiga slutsats och efter att ha avfärdat en tidigare gissning av Djurklou (som satsade på en Lindorm Knutsson) framkastade Härenstam tanken att den på 1360-talet uppträdande Lindorm Eskilsson lika gärna som Lindorm Knutsson kan ha varit far till Bengt Lindormsson och Kristina Lindormsdotter [Curt Härenstam, Finnveden under medeltiden s 321 f, not 26].
 
Theutenbergs uppgift är alltså egentligen en upprepning av Härenstams gissning från 1946.
 
Hänvisningen till RPB nr 446 är dessutom något föråldrad, vilket den dock inte var på Härenstams tid.
 
Brevet trycktes nämligen i sin helhet 1967 i Dipomatarium Suecanum som DS 6236 (nr 7727 i huvudkartoteket) med sedvanliga kommentarer och litteraturhänvisningar.
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2009-08-31 20:45)

2009-08-31, 21:04
Svar #8

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Kaj,
Tack för denna upplysning. Jag tolkar den som att uppgifterna i Theutenbergs bok skall användas med iaktagande av viss försiktighet.

2009-09-02, 21:23
Svar #9

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Theutenberg redovisar inte Härenstams bok i sin käll- och litteraturlista, eller i någon not, däremot nämner han i stycket före sina rader om Lindorm Eskilsson Djurklous tanke från 1891 och en Ingvar Fredrikssons bok Svenska personnamnsstudier (1961), ang namnet Lÿngorm Knutsson som nämns så sent som 1370 (hos Djurklou).
 
Jag tror också det kan bli helt missvisande att ta hans många släkttabeller i bokens andra del för några direkta sanningar, speciellt när han faktiskt själv är tveksam i texten, hänvisning till del 1 sid 500ff. Han skriver exempelvis att Lindorm Eskilsson skulle vara en bättre kandidat ehuru fortfarande med kronologiska betänkligheter (ang tidsperspektivet och en ev ålder på en mycket gammal Lindorm år 1360 isåfall), och lägger till ett om osv. Men han sätter in honom i sammanhanget ändå, som bror till den Jöns Eskilsson (sparre över sjöblad) som är inblandad då en Jöns Abjörnsson (sparre över sjöblad) 1377 ger morgongåva till sin hustru Ragnhild Olofsdotter, fast med tveksamheten icke osannolikt förbunden med den ungefär samtida Lindorm Eskilsson (sparre över sjöblad?).  
 
Så man bör ta alla såna här påståenden med en viss försiktighet, även om de är intressanta i vissa sammanhang och inte så lite fantasieggande i andra... Men det nämner han till viss del själv också i förordet, om att hans forskningsresultat inte alltid sammanfaller med gängse traditioner och vedertagna uppfattningar.

2009-09-03, 13:56
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ja, Härenstams avhandling är en av de relevanta skrifter som saknas i käll- och litteraturförteckningen.
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2009-09-03 13:58)

2009-09-03, 16:04
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Tyvärr verkar ju din artikel också göra det, Kaj...

2009-09-03, 20:11
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ja tusan djäflar om inte du har rätt Leif! Det var det värsta...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna