ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus Drake i Ugglebo  (läst 1452 gånger)

2007-03-15, 20:23
läst 1452 gånger

Birgitta Ohlsson

Följande brev hittade jag på RA-Diplomatariet
 
Brevnummer: 25863  
Utfärdandedatum: 14510312 c  
Utfärdandeort: Vadstena  
Utfärdare: Väpnaren Magnus Birgersson, kallad Drake.  
Innehåll: Väpnaren Magnus Birgersson, kallad Drake, (i Ugglebo), ger till Vadstena kloster godset Lida i Burseryds socken i Västbo härad, vilket gods Magnus Jönsson och hans hustru Märta skänt till Vadstena kloster efter att köpt det av en viss Abjörn Johansson i Lida, trots att denne förut sålt det till sin hustru Margareta, brevutfärdarens moster; han skänker - efter att på lagmannen Arvid Svans inrådan ha begivit sig till Vadstena kloster och där rådgjort med konfessorn, broder Magnus, och övriga bröder - godset till klostret på sin mors, hustru Ingeborgs, sin bror Karl Birgerssons och sina egna vägnar.    
Sigillanter: Sven Larsson mfl. se kort i gamla kronol. kartoteket i kapslar  
Litteratur o. komm.: Se J. Liedgren i Släkt och hävd 1986, s. 70 (med felaktig datering) och s. 76 där utfärdaren identifieras med Magnus Drake i Ugglebo.
 
Jag har idag fått ett exemplar av ovan nämnda Släkt & Hävd 1986 där J. Liedgrens artikel som nämns ovan finns med. Jag har även PHT 1973 där Stig Östenson i artikeln ”Randanmärkningar till biskop Brasks släktbok” på sidan 111 har en släkttavla rörande den äldre och yngre Deranäsätten. Nu till mina frågor. I SoH står att Magnus Drake i Ugglebo hade en far som hette Birger medan Östenson skriver att Magnus Drake i Ugglebo förmodligen hade en far som hette Ture. Nu har jag inte tillgång till några andra källor som berör denna ätt så jag vet inte om man idag klargjort vem som var far till Magnus Drake i Ugglebo? Raneke nämner som enda syster till Magnus Drake en Sigrid gift med Jöns i Deranäs, var det då en syster till Magnus Drake i Ugglebo?

2007-04-21, 19:24
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Återkommer till Drake från Ugglebo. I Släkt & Hävd 1956-1957 s.170 finns en antavla för Ätten Drake från Sunnerbo (Ugglebo-grenen). I en fotnot benämnd nr:1 står ”Hist. Handl. 27: 1, s. 160. Jfr släkttavlan i Lib. Caus. (RA Svea hovrätts arkiv) 43: I: av vilken bl a framgår, att Magnus Drake haft en syster Sigrid, som var gift med väpnaren Olof Bondesson [Två bjälkar från Sunnerbo].  
 
I Släkt & Hävd 1986 nr:2 står under fotnot 66 på s. 81 ”Helt oriktig är den släkttavla av Rasmus Ludvigsson över ätten Drake, som i avskrift 18/11 1621 av Per Månsson Utter finns i Svea hovrätts Liber caus 43:1 akt 2, RA där uppges ”Gamble Byrger Drake i Ugleboda” vara far till Anders Drake, som i sin tur var far till ”Gamble Måns Drake i Kalfwenäs”. Denne säges ha barnen ”Hustru Sigridh Oluff Bondessons” och ”Unge Måns Draka”, som var gift med hustru Ingeborg, Nils Turessons dotter, och far till Birger Drake. Jfr J.E Almqvist, i SoH 1957 s s. 171. Östenson anför i PHT 1973 s. 110 f., att Hans Brasks släktbok, pag. 200, uppger att Olof Bondessons (två bjälkar) hustru Sigrid i stället var syster till Erengisle Jönsson i Deranäs, medan på pag. 69 uppges, att Erengisle Jönssons hustru Märta var syster till Olof Bondesson. Det är knappast troligt, att de voro dubbelsvågrar”.  
 
Detta betyder att i ena fallet var det en syster till Magnus Drake som var gift med Olof Bondesson (två bjälkar) och i det andra fallet var det en systerdotter till Magnus Drake som var gift med honom? Vilket är rätt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna