ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Eriksdotters förfäder  (läst 3696 gånger)

2009-06-08, 13:26
läst 3696 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att släkttavlan är förvirrande. Jag kan tolka den fel. Men för att återgå till mina övriga invändningar:
 
Troligen var den Danckwardts far, mor, farfar, farmor och morfar döda när Anna Larsdotter gifte sig för sista gången. Jacob Eriksson var borgmästare i Stockholm. Anna Larsdotter dog 1612 och Jakob Ericsson 1620.
 
 
Jag förstår inte vad du menar med detta eftersom den kvinna du verkar anse var Dankwardt dy:s mor (Margareta Eriksdotter i Horn) dog 1618, sex år efter Anna Larsdotter. Dessutom, varför nämns den man som du menar var hans mors styvfar och inte hans egen högst levande dito i målet 1626? Eller menar du verkligen vad du skriver. I så fall är vi nämligen överens på en väsentlig punkt, att dessa personer inte har något att göra med Margareta i Horn.
 
Och sedan detta med bakarv. Om en person dog på 1600-talet utgick inte något arv alls till hans föräldrar och dessas släktingar om han hade barn eller syskon vid livet, eller om dessa hade levande ättlingar. Inte något. Alltså, med tanke på att hans mormors halvsysters släkt fått delar eller hela arvet (vilket framgår inte) så visar detta att Dankwardt dy inte hade några barn, syskon eller syskonbarn. Margareta Eriksdotter i Horn är vi alla överens om hade flera barn. Med tanke på att inte dessa fått hela arvet efter Dankwardt kan vi vara säkra på att han inte var barn till Margareta i Horn.

2009-06-08, 15:20
Svar #1

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Meningen om döda föräldrar och deras föräldrar var feltänkt av mig. Danckwarts far dog 1591. Jag har faktiskt svårt att hålla ordning på fyra generationer Hans Hille + deras anhöriga och två generationer Danwardt Styfwert. Du får ursäkta om det blir fel ibland.  
 
Lägger in en reviderad släkttavla för att illustrera hur jag uppfattar situation nu. Där finns frågetecken efter Margareta och Erik XIV. Anledningen till kopplingen har jag varit inne på tidigare. Det är främst att familjen tycks ha haft personligt stöd av kung Johan III - se ovan 06 juni 2009 kl 21:28 under rubriken Tänkbar Anna Larsdotter.
 

 
(Meddelandet ändrat av Passord 2009-06-08 15:21)

2009-06-08, 16:34
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
På följande sätt tolkar jag Dittlofz arflinia, 7 juni 1626. Bild 1 (blå), bild 2 (gulgrön) och bild 3(brun) visar var och en Anna Larsdotters (röd bild) äkta män. Margareta H. dotter (turkos bild) visar hustru Anna Larsdotter egen dotter utom äktenskap (kungens dotter?). Detta är s.a.s. kretsen kring den eventuella frillan Anna Larsdotter. Den gula bilden visar förstås, precis som det står på bilden, Margaretas halvsyster. Vad tror du?
 
(Meddelandet ändrat av Passord 2009-06-08 17:45)

2009-06-08, 18:13
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Malmö Släktforskarförening
050309
Tema: Oäkta barn
av Niklas Hertzman
 
Före 1867 saknade oäkta barn arvsrätt helt och hållet. Däremot hade föräldrarna arvsrätt efter sitt oäkta barn.
 
Fr.o.m. 1867 fick oäkta barn ärva sin moder i den egendom som inte utgjorde
bröstarvinges laglott. För arvsrätt krävdes att modern begärt att pastorn i
födelseförsamlingen antecknade barnet som hennes i kyrkoboken.
 
År 1905 fick oäkta barn arvsrätt efter sin mödernesläkt på samma villkor som
andra barn oavsett om anteckning i kyrkoboken skett eller inte. Anmälan om
arvsrätt skulle ske till dödsboet eller till rätten inom natt och år, annars gick denna rätt förlorad.
 
Före 1917 hade barn utom äktenskapet inte arvsrätt efter fadern, även om
faderskapet var fastställt.
 
[Källa: http://msff.se/Y2005/Aktivitet/tema2.pdf]
 
Anders, menar du att Niklas Hertzman har fel? Margareta var oäkta och av de skälet arvslös, eller hur?

2009-06-08, 18:19
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag främst funderar på är varför det finns streck mellan Hustru Ingeborg (Ingegerd?) och Elsa H?
 
Hur ser du på bakarvet?

2009-06-08, 18:49
Svar #5

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ingeborg överlevde minst två makar. Den senaste av dem var fogden på Västerås slott Severin Jute. Hon omnämns visserligen som avliden 1582, men de flesta andra på Dittlofz arflinia, 7 juni 1626 var ju också döda. Hon finns nog med mest för att man ville visa relationen mellan farmor Ingeborg, Elsa Hille och hennes far.
 
Jag är inte säker på vad att jag vet vad du menar med bakarvet. Vilket avser du?

2009-06-08, 20:10
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt mig se, på vilket sätt var Margareta Eriksdotters barn med herr Olof oäkta? För de bör rimligen ha varit födda före 1626. För om inte dessa barn var det hade de, i likhet med samtliga äktfödda ättlingar rätt att ärva all kvarlåtenskap efter Dankwardt och hans förfäder och dessas släktingar hade inte rätt till ett nickel. För övrigt är det värt att påpeka, att i den mån Margareta varit utesluten från arv på grund av oäkta börd så gällde detsamma även samtliga vars arvsväg gick genom henne... Så jag menar att Niklas har rätt, men att du har fel i din tolkning.

2009-06-09, 11:14
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ja det är riktigt; alla vars arvsväg gick via Margareta vore på grund av hennes oäkta börd uteslutna från arv från hennes halvsyskon (i detta fall den Danckwardt Styfwert som dog i Spanien). Det är ingen tvekan om det. Det är sannolikt därför som hon har avlägsnats från den senaste och renritade arvslinjen överst här. Däremot kunde hennes mor Anna Larsdotter ha ärvt dottern Margareta om hon överlevt dottern.    
 
Dittlofz arflinia, 7 juni 1626 utgör enligt min uppfattning - i kombination med de andra indicier som framförts ovan - ett tillräckligt starkt bevis för att man med ganska stor säkerhet kan påstå att Margareta var identiskt med Margareta Eriksdotter gift med prosten Olaus S. Clarevallensis. Jag tycker att jag kan säga det utan att för den skuld hoppas att få medhåll. Det är min uppfattning och den står jag för; vill däremot inte pracka på andra mina slutsatser.

2009-06-09, 12:10
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag får erkänna att jag missat din senaste ändring av din antavlehypotes. Tidigare har du ju presenterat det som att du var säker på att Danckwardt var son till Margareta. Men jag borde varit mer uppmärksam, då dina säkra åsikter ändrar sig regelbundet för att passa din grundsats.
 
Men fortfarande i sak, så kokar du som vanligt soppa på spik. I det här fallet har du till och med glömt att lägga i spiken, då varje argument för att Margareta Eriksdotter i Horn har något med detta att göra saknas. Vi vet till exempel inte ens vad Margareta i denna soppan heter i efternamn, och du tolkar arvschemat väldigt fritt vad det gäller till exempel varför Margareta alls står med om hon inte var mor till Danckwardt. Det du kallar personligt stöd från Johan III, har du jämfört med kungens övriga ingripanden i staden, hur många borgare hjälper han på motsvarande sätt någon gång. (Och varför skulle han speciellt vilja hjälpa släktkretsen kring oäktingar till den bror han avsatt och senare lät mörda?)
 
(Meddelandet ändrat av ary 2009-06-09 12:11)
 
(Meddelandet ändrat av ary 2009-06-09 12:48)

2009-06-09, 16:22
Svar #9

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Förstår att det kan var knepigt att hänga med. Jag har lyckats bland ihop generationerna vid något tillfälle eftersom det fanns 4 generationen Hans Hille och 2 generationer Danckwardt Styfwert (far och son med samma för och efternamn. Jag ber om ursäkt.
 
Nja, koka soppa på en spik; jag vet inte det. Du underskattar nog indicierna tror jag.
 
Erik XIV hade en frilla Anna Larsdotter som bodde på Väntholmen. Alltså på samma plats och vid samma tid som Agda Persdotters bror Måns Persson. Den dam som jag har undersökt närmare här bär samma namn och omständigheterna i övrigt - kronologiskt, kontaktmönster, släktförbindelser, arvstvist m.m. - är ganska entydiga enligt min uppfattning.
 
Personligt stöd från Johan III. Det är min övertygelse att det fanns frändskapskänslor med i bilden. Eriks XIV:s frillobarn var trots allt brorsbarn till Johan III. Du kan inte få mig att tro något annat. Johan III och för övrigt också hans maka hade inga som helst skäl att utkräva något slags hämnd av dem. Han hade väl f.ö. själv frillobarn. Nej det köper jag inte.  
 
Den tryckta versionen av Stockholms stads tänkeböcker är bra som källa. I personregister och sakregister finner man lätt alla mål vari Johan III eller hans drottning agerar under den tid han var regent. De tre fall jag relaterat tidigare är de enda fall jag påträffat där kungen och drottning agerar personligt med skyddbrev till förmån för en och samma familj i Stockholm. Sammanlagt förekommer under perioden 1568- 1591 endast 6 s.k. skyddsbrev. I övrigt så har Johan III bekräftat ett antal donationer som Erik XIV tidigare gjorts till förmån för ett antal kungl. ämbetsman, livskräddare etc.
 
Därför vidhåller jag min hypotes och menar att den är tämligen hållbar men är samtidigt mycket tacksam för att du engagerar dig.
 
(Meddelandet ändrat av Passord 2009-06-09 19:18)

2009-06-24, 13:49
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Öppet bref h. Margareta Ericks dotter, at hon [he..]
till een behaglig tÿd mhå hafue frÿtt dedh hemman Al-
tuna i Tenstadh sochn hon nu besitter.
 
Källa: Johan III:s registratur 1589-05-21.
 
Det står helt klart att hemmanet heter Altuna. Men något hemman med det namnet tycks inte finnas i Tensta socken. Däremot förekommer namnet Altomta och enbart Tuna. Det öppna brevet är klart intressant eftersom det kan handla om Margareta Eriksdotter - ämnet för denna diskussion. I Tensta socken ligger Salsta slott, på den tiden ägt av familjen Bielke - en familj med vilken Margareta Eriskdotter i Horn (alltså inte med säkerhet identisk med den kvinna som omnämns i det öppna brevet) måg bevisligen kände mycket väl.  
 
Man kan undra varför mannens namn inte nämns. Kan Margareta Eriksdotter i Tenstad kan ha varit änka?  
 
Finns det någon som har någon idé om med vem Margareta i Tensta kan ha varit gift?
 
Finns det någon som känner till hemmanens namn i Tensta under slutet av 1500-talet?

2009-06-24, 16:18
Svar #11

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Notera i föegående inlägg, att det står  h. Margareta Eriks dotter med ett släpp mellan fadersnamn och dotter. Det var praxis att man skrev så.
 
(Meddelandet ändrat av Passord 2009-06-24 16:50)

2009-06-27, 22:42
Svar #12

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Lägg märke till skillnaden i koncept till släkttavla från 1626 och den slutliga släkttavlan från 1627. Båda handlar om att lista ut vem som var närmast att ärva Danckleff Styfwert.
 
I den äldre av de båda visas att Modern hette Margareta men i den undre anger man istället Anna som mor till Dankleff. Den första skissen till släkttavla blev helt enkelt fel och felet korrigerades året därefter i samband med den slutliga domen i Stockholms rådhusrätt. Båda bör ha varit döttrar till Dankleffs mormor Anna [Larsdotter] men hade säkerligen olika fäder. Vore de helsyskon så borde Margareta vara närmast till arv. Min ganska bestämda uppfattning är - som jag sagt tidigare - att Margareta var född utom äktenskap och inte arvsberättigad.
 


 
Är alltmer övertygad om att Anna Larsdotter var kung Eriks frilla på Väntholmen och att Margareta [Eriksdotter?] var en dotter i denna förbindelse.

2009-07-19, 18:07
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Är numera till 90% säker på att den förnämlige kyrkoherde som i likpredikan efter biskop Samuel Enanders hustru Margareta Jonsdotter sägs ha varit far till mormodern Margareta Eriksdotter avser en styvfar som var kyrkoherde - dessutom en verkligt namnkunnig sådan.
 
mvh
Göran

2009-07-21, 03:45
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
För min del är denna diskussion avslutad. Har insett att frågan är svår och att hypoteser om Margareta Eriksdotters anor/släkt kräver en ganska omfattande motivation och text. Min avsikt är därför istället att, om redaktören till den medlemsförening i vilken jag är medlem finner det lämpligt eller önskvärt - vilket ingalunda är säkert,  försöka få ett nu tiosidigt koncept publicerat som debattartikel i medlemstidningen.  Skriver detta eftersom jag fått en del frågor via mail.

2009-09-24, 15:45
Svar #15

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
ÖGF-Lövet nr 98 har nu kommit ut. Där finns bland annat en debattartikel om Margareta Eriksdotter med ett - enligt min uppfattning - väl underbyggt antagande om hennes anor. ÖGF-Lövet är medlemsblad för Östgöta Genealogiska Förening (info@ogf.info).
 

 
Jag svarar gärna på frågor via e-mail.
 
Vänlig hälsning
Göran

2011-04-16, 17:36
Svar #16

Utloggad Maya Hedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-07-15, 19:08
    • Visa profil
Vill veta när kapten Carl Gustav Ekebergs barn föddes (en son och två döttrar)och är det någon som vet vart Johan Pehr Gustav (Philander) tog vägen efter dopet i Tensta kyrka 1769. Han var fosterbarn till kapten Carl Gustav Ekeberg på Altomta. Jag har knapphändiga uppgifter om hans flyttningar, däremot att han dog 1811 i torpet Java - Sörmland.

2015-03-03, 09:18
Svar #17

Utloggad Lena Hultkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-04-22, 19:53
    • Visa profil
Hej Göran,  
Jag har försökt att mejla dig men din glocalnet.net mejl fungerar inte. Hur kan man nå dig?
 
Mvh,  
 
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna