ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margaretha Larsdotter (Vasa)  (läst 998 gånger)

2002-02-15, 11:48
läst 998 gånger

Liselott Gustafsson

Vad hette maken? hennes far och mor samt övrig släkt. Hon skall ha haft en dotter vid namn Christina med en biskop. Fanns andra barn till någon av dem. Slutligen var hon verkligeen släkt med Vasa???
Hälsn Nybörjare.

2002-02-15, 15:42
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej! Kan du redogöra för dina källor till ovanstående uppgifter. Mig vetterligt är personen inte tillhörig Vasa-ätten. Kanske refereras hennes namntillägg vasa till ett heraldiskt vapen som visar en vase. Det är vanligt att man anger vapnet inom parentes för medeltida personer som har ett dylikt men inte tillhörde någon av senare forskare vedertagen namngiven ätt.  
Mvh Niclas R.

2002-02-15, 21:06
Svar #2

Göran Johansson

Hej!
Kanske avses Margareta Eriksdotter g.m. khd Olof Clarevallensis (Luth) i Horn (Ög). Deras dotter Elisabeth blev gift med biskopen Jonas Petri Gothus. Margareta sägs i vissa källor ha varit naturlig dotter till Erik XIV Vasa. Det har dock inte med säkerhet kunnat beläggas.

2002-02-15, 22:08
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Liselott!
Den missledande namnkombinationen Margareta Larsdotter Vasa har redan diskuterats här i Anbytarforum under avdelningen Kunglig genealogi, rubriken Margareta Eriksdotter Vasa. Se fråga där den 4 okt 2000 och mitt svar den 5 okt 2000.

2002-02-25, 13:08
Svar #4

Liselott Gustafsson

Hej Torsten.
Jag har tittat på detta men vad jag förstår är det väl inte samma person som avses. min Margareta Larsdotter (Vasa)s make var Ärkebiskop Andreas Laurentii Björnram f 1591, andra giftet var med denna Margareta. Inte den person du skriver om som heter Laurentius Petri Gothus.
Vänliga hälsningar
Liselott.

2002-02-25, 14:54
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Liselott!
 
I det inlägg som Torsten hänvisar dig till ovan, ger han en rekommendation till den då aktuella frågeställaren:  
 
När det gäller så kända svenskar som ärkebiskop Laurentius Petri Gothus, så rekommenderar jag dig att söka information i Svenskt Biografiskt Lexikon. I band 22, sid 385-387 (1978), finner du en biografi över ärkebiskopen, skriven av Ivan Svalenius, historiedocent och expert på Vasatiden.
 
Detta är en rekommendation som även du som nybörjare på området - det skriver du ju själv ovan att du är - bör ta till dig, liksom över huvud taget att det är klokt att kontrollera de hänvisningar till källor eller litteratur som hjälpsamma personer ger dig för att komma vidare med dina problem. Om du hade kollat de hänvisningar som Torsten ger, hade du nämligen fått klart för dig att det rörde sig om samma Margareta Larsdotter som var gift två gånger.  
 
Så där, iväg till biblioteket med dig nu!

2002-02-26, 08:42
Svar #6

Liselott Gustafsson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna