ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marta Clausdotter Djekn  (läst 746 gånger)

2010-10-07, 20:10
läst 746 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
När Martas far Claus Lydekesson Djekn dör omkring 1436, så delas hans gods Nynäs i Nuosis (Norrfinland) i fem systerdelar, då hans tre söner dött barnlösa.
 
Marta Clausdotters del innehades av mågen Filpus Ivarsson, som 1469 sålde den t. Martas andre man Dönhof Calle. Efter Martas död tföll den 1477 Joak. Fleming och Kort Hartvigsson (Anthoni s. 336).  
 
Är den någon som känner till, eller har en hypotes om relationen mellan Marta Clausdotter och Filpus Ivarsson? Filpus har dykt upp i tidigare diskussioner kring släkterna Tawast, Frille och Fleming.  
 
Har själv ännu inte lyckats hitta kopplingen, och behöver hjälp med kreativa idéer!

2010-10-07, 22:36
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Filip Ivarsson var ju make åt Elin Henriksdotter Fleming och därigenom kan han väl haft en förvaltning av hennes del i arvet efter hennes mormor Märta Klasdotter? Sen har jag också lite funderingar eftersom han på något okänt vis är släkt med sin hu i fjärde led och att det nämns på 1430-talet en Ivar Fleming (ex FMU2182), som kanske är hans släkt..?
 
Ser ju att jag redan nämnt denna teori i Fleming-diskussionen... Och därmed har jag egentligen inga nya uppgifter att komma med om honom, tyvärr.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2010-10-07 22:56)

2010-10-07, 23:34
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Det stämmer nog, jag fastnade i min tankegång på ordet 'svåger', och att Filpus sålde Martas systerdel till Dönhof Calle. Det skulle i så fall innebära att Elin ärvde hela Martas del, medan hennes dotter Margit,som skall ha levt då, blev utan.
 
Den Ivar Fleming du nämner, är förmodligen norrman. Googlade lite och hittade i Historisk Tidsskrift: Udgivet AF Den Norske ..., Volym 76, Utgåva 3, bl.a.  ..väpnaren Ivar Fleming der naevnes i diplomer fra 1442 og fölgende aar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna