ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nicolaus Jonae, kyrkoherde i Vadstena  (läst 941 gånger)

1999-10-15, 23:09
läst 941 gånger

carolina

Jag har i min forskning stött på en viss Nicolaus Jonae, d 1560, kyrkoherde i Vadstena. Hans barn kallades sig enligt Svenska släktkalendern för Holm och dottern Margareta gifte sig med kyrkoherden i Ekebyborna Jonas Erici. I EÄ står det på fädernet av en gammal urminnen adlig ätt som kallades Laxman, och på mödernet av Jakobsköldar. Vad jag undrar är, eftersom jag inte är hemma på medeltidsforskning, hur mycket sanning som kan ligga bakom et sådant påstående, och hur man kan få hjälp att gå vidare. I vilket fall som helst så skulle det vara kul att veta något om dessa båda släkter. Har de funnits och i så fall vart?
 
M v h!
 
Carolina

1999-10-16, 02:38
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hallå Carolina! Kolla in texten nedan: Detta är en offentlig diskussionssida. Om du inte har ett användarkonto, fyll i ditt riktiga för- och efternamn i fältet Användarnamn och lämna Lösenord tomt. E-postadressen är inte nödvändig. - Särskilt det där med för- och efternamn...

2002-01-23, 17:41
Svar #2

JoacimWendin

Hej Carolina!
Jag har en släkt Laxmand Gyldenstierna och som finns här i Skåne. Det ligger också en Laxmand begravd i Lunds domkyrka om jag inte missminner mig. Men även en Laxman von Raden finnes....
Hör av dig så kan vi kolla av varandras material.
 
Joacim

2002-01-24, 16:23
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Carolina och Joachim!
 
Ätten Gyldenstjerne är en om Danmarks äldsta ätter, med rötter i 1300-talets.  Om jag kommer på minna riktig namnet Laxmand är ganske vanlig bland Gyldenstjernarna.  Jag vet att Sveriges adliga och grevliga ätter Gyllenstierna af Svaneholm och Gyllenstierna af Eriksberg är besläktad med den Danske Gyldenstjerne ätt och har stark anknytningar med södra Sverige.  Den introducerade Svenska adels ättartavlor (ca. 1929-36) av Gustaf Elgenstierna skulle ha en bra berättelse beträffande den Svenska grenar.  En bättre källa skulle vara Danmarks Adels Aarbog.
Man kan hitta båda Elgenstierna och Danmarks Adels Aarbog vid bättre biblioteken i Sverige.
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota USA

2002-01-25, 21:13
Svar #4

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Nicolaus Jonae skall ha haft en son Ericus Holm. Ericus var gift med Anna Pedersdotter, dotter av Peder Matsson Upplänning. Vad är känt om dem och deras barn? Mvh Martin Casterud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna