ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Panter - dansk medeltidssläkt  (läst 1962 gånger)

2003-12-06, 14:14
läst 1962 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Enligt Raneke,s 56, var Jens Andersen (Brok), död 1408, g m NN Jensdtr(Panter). På nätet finns en antavla (american pictures, etc),där hennes farfar och farmor uppges heta Laurids Jonsen (Panter)och Margrete, grevinna av G?tzkow, som levde 1295.
Den sistnämnda skulle härstamma från ett antal europeiska furstesläkter.
Är det någon forskare som fördjupat sig i dessa danska pantrar?

2003-12-06, 16:54
Svar #1

Dion Maaneskjold

Nils Hård af Segerstad
 
Ifølge Sven Tito Achen : Danske Adelsvåbener s.59, skulle Panter stamme fra Jylland (citat) : Uradel, Jylland. Hr. Lage Ovesen, ridder 1302; slægten vistnok uddød med Hr. Niels Knudsen til Svanholm, ridder 1451. Skjoldemærket førtes dog endnu 1455 af Hr. Fikke, præst i København. Se NDA side 209 og DAÅ 1892 side 105 samt senere tilføjelser.
 
NDA = Nyt Dansk Adelslexikon
DAÅ = Danmarks Adels Aarbog
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2008-07-27, 19:48
Svar #2

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsan!  
Jag försöker reda ut familjerelationerna runt Mette Andersdatter Panter och Peder Tuesen Rani. Enligt Familysearch.org ska dessa två ha varit gifta, men man kan ju inte riktigt lita på källan. Vem var Peders far? Jag har hittat två olika: Tue Nielsen Pæling och Tue Pedersen Rani...vilken stämmer? Likaså Peders son Tue Pedersen Rani. Var han gift med Anne Pedersdatter Flemming eller Elene Andersdatter Galen? Kanske båda två? Jag är nämligen intresserad av hans son Jep Tuesen Rani och sondotter Karine. Kan någon som vet bättre hjälpa mig att reda ut släkterna Galen - Flemming - Rani - Panter?
 
MvH
Caroline

2008-07-29, 19:52
Svar #3

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej!
Enligt Erik Ulsig, Danske adelsgodser i middelalderen (Köpenhamn 1968, c:a 500 s) som även i övrigt innehåller en hel del uppgifter om de släkter Du är intresserad av, blev Mette Andersdatter (Panter) gift med Peder Tuesen af Hardeberga - af den skånske lavadelslaegt Rane (s.170). Ulsig hänvisar härvid i en not till Bl.a. Eline Göyes Jordebog, p. 205. Om Tue Nilsen Paeling uppger Ulsig (s.91): Niels Tuesen af Hardeberga: naevnes 1301 og 1304; hans sön Tue Nielsen Paeling af Hardeberga var aerkebisp Karls svend 1334 og naevnes 1333. I not härtill nämner Ulsig: Det er urimeligt med DAA 1910 at göre denne skånske vaepner af en lokal lavadelsslaegt til sön af den maegtige sjaellandske herremand hr. Niels Rane, blot fordi de to slaegter förer samme våben. I personregistret till Ulsigs bok nämns ej Tue Pedersen Rane.
Vänligen
Ingemar Wickström

2008-07-30, 05:38
Svar #4

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hej Ingemar,
 
Väldigt intressant information! Tack så mycket. Jag ska leta reda på boken och se vad för mera godbitar det finns där!
 
MvH
Caroline

2011-05-01, 23:17
Svar #5

Utloggad Anders Blomström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 19:15
    • Visa profil
    • niels-ebbesen.com
Nu är ju inte detta frågan om en lågadelssläkt precis. Mitt i spindelnätet sitter Cecilie Uf gift tre gånger. Först Rani, sedan Piik och tillsist Limbek. Cecilie mor är syster till ärkebiskopen av släkten Bild, ättlingar till drots Niels Olufsen. Och Rani äger Haseberga och inte Hardeberga, som de fått genom gifte med en dotter av Knud Haas.
Cecilies andre make är Bent Piik, ägare till Piksborg vid Bolmen och Rossered mm. Hans styvfar är rikets mäktigaste man Abraham Brodersen. Den siste maken är Hartvig Limbek som övertagit jyska Nebbegård efter Bild och Kid/Hegedals.
 
Jag ryser varje gång någon självsäkert säger att någon är obetydlig i denna tid. När det så väldigt ofta bara handlar om att vi vet så lite.
 
De här nämnda är mycket nära släkt med de mäktiga bröderna Axelsson Thott t.ex...
 
Den kanske mest spännande av alla de här inblandade är den mest anonyme av dom. Knut Knutsen gift med Cecilie Ufs och Bents ena dotter Bothild. Han är släkten Bildts stamfar. Det ser vi av att sonen Jep Knudsen för liljan i vapnet när han beseglar för sin mormor Cecilie. Ja och av mycket annat såklart...
 
De här personerna är så spännande att det är just här vi ser hur flera ätter får sina ättenamn. Som Bildt och Bild. Båda från Billes på Solbjerg/Svanholm som vid denna tid skriver sig som Bilde, Byyld, Byld och liknande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna