ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Germundsson, väpnare  (läst 718 gånger)

1999-08-14, 18:19
läst 718 gånger

Utloggad Kerstin Meric

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2009-08-18, 20:22
    • Visa profil
Den 25 maj 1435 undertecknar Väpnaren Peder Germundsson, då ägare till Kollsnäs i Sunne (S) ett bytesbrev med kyrkoherde Sven Grotta i Sunne.
Bytesbrevet undertecknat på Tingvalla (Karlstad).
Vem var denne Peder Germundsson?

1999-08-28, 10:29
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Vad är källan till detta? Thunbergs Svenska medeltidsregester?

1999-08-28, 21:32
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Peder förekommer i Gunnar Almqvists domboksutdrag för Fryksdalen, då endast givetvis nämnd som en historisk person, samt förekommer han i Halvar Nilssons utdrag av värmländska medeltidsbrev. Jag har tittat i båda källorna och ser direkt ingen mer intressant information om denne, jag undrar nyfiket varför Kerstin är intresserad av denne, vet du något mer än vad som är nämnt ovan och det som står i de källor, jag angivit här? (Är själv allmänt intresserad av denne då han fanns i/på Rottneros, där jag har förfäder ifrån.)

1999-08-31, 02:18
Svar #3

Utloggad Kerstin Meric

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2009-08-18, 20:22
    • Visa profil
Peder Germundsson finns också med i boken Värmländsk medeltid av Arvid Ernvik. Sidan 104 med not 459 (SMR  nr 238a). Är intresserad av Peder som ägare till Kollswik=Kolsnäs, den medeltida storgården i Sunne på Kolsnäsudden, som plötsligt förssvinner ur källorna omkr 1750.
I brevet byter han bort Kollswik mot Rottneros (laxfisket?). Peder  tillhör inte min förfäder men däremot Elsa Cruus på Kollswik som gifter sig 1722. Även hon lika anonym.Ingen födelseort eller datum finns!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna