ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Karlsson till Rödnäs  (läst 917 gånger)

2007-06-07, 12:57
läst 917 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
SKÖLDEBREV FÖR PEDER KARLSSON
 
Jag sitter med en fotokopia av en avskrift (Hagelbergs samling, Kungl.bibl.) av ett sköldebrev för Peder Karlsson i Rödnäs utställt av Svante Nilsson, daterat Bergkvara 1508, i handen.
 
För det första kan jag inte tyda handskriften (17-1800-tal ?). För det andra vet jag inte vem Hagelberg var. För det tredje vet jag inte när han verkade. För det fjärde vet jag inget om hans källa och var brevet som han skrivit av befann/befinner sig.
 
I en lista över ett antal (25 st) sköldebrev sammanställd av Jesper Wasling (1998) som jag råkade få syn på på nätet (www.heraldik.se/artiklar/skolde1.html) finns brevet med.
 
Där anges svepande fyra referenser till hela listan:
 
Hans Hildebrand, Sveriges medeltid Bd 1-4
Karl-Erik Löfqvist, Riddarväsen och frälse i nordisk medeltid, sid 241 ff
Jan Raneke, Svenska medeltidsvapen Bd 1-3
Per-Arne Wiktorsson, Medeltida sköldebrev
 
Nu undrar jag om någon medeltidsperson här kan kasta något ljus över detta brev för mig.
 
Richard Brun

2007-06-07, 18:51
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Richard !
 
Litteraturtips! I Per-Axel Wiktorssons artikel Svenska sköldebrev från medeltiden i Individ och historia, Studier tillägnade Hans Gillingstam (Stockholm 1989) s  324 finns en del omkring detta sköldebrev.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-06-07, 19:19
Svar #2

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Stefan !
 
Jag ber att få tacka. Ska snarast uppsöka Gbg:s univ.bibl. och leta rätt på denna skrift.
 
Richard Brun
 
Om det finns någon som känner till mer är alla informationer välkomna!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna