ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Svensson (framåtseende ulv)  (läst 1200 gånger)

2003-08-10, 17:59
läst 1200 gånger

Birgitta Ohlsson

Som förde ett vapen med en framåtseende ulv och sägs varit gift med Märta Björnsdotter Soop, vem var denne Peder och vilken släkt tillhörde han?
 
Hoppas jag får svar på detta inlägg för det verkar dåligt med medeltidsforskare här för tillfället;-)

2003-08-11, 09:38
Svar #1

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Senast mannen var på tapeten var i Släkt och Hävd 1988:1 då Jan Liedgren utredde släktkretsen runt de tidiga Soparna (observera att dubbel-o /Soop/ brukar reserveras för den introducerade ätten). Hustrun hette enl Liedgren Märta Pedersdotter (Sop), ej Björnsdotter alltså.
 
Hans Gillingstam har nyligen skrivit färdig artikeln Soop för Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL). Kan hända ordar han där även om de äldre Soparna som, om jag inte missminner mig, via kvinnolinje är förfäder till de introducerade Sooparna.
 
mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2003-08-11, 17:52
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tack snälla Roger för hjälpen. Jag visste inte att det fanns en släkt som hette Sop. Skall genast försöka beställa Släkt och Hävd 1988:1 och se om jag kan få tag i Hans Gillingstams uppgifter i SBL när de finns tillgängliga.

2005-12-03, 21:16
Svar #3

Birgitta Ohlsson

I ett brev på Diplomatarium daterat 14520000 g rörande ett arvskifte efter fru Märta Lydekesdotter i Venngarn nämns Peder Svensson i Malmö. Han ärvde bland annat Rasbo i Frötuna socken men hur var han släkt med Märta Lydekesdotter?  
 
Hustru Märta i R?glinge (Röglinge) och hennes son Eskil Isaksson, riddare, hans systerbarn riddaren Johan Slaveka, hans syskon Nils Olofsson och två hans systrar och syskonbarn Peter Svensson i Malmö och hustru Birgitta, Knut Somarssons hustru, intygar att vid arvskifte efter fru Märta Lydekesdotter i Venngarn föll Venngarn med flera gods ( se kort i gamla kronol. serien i röda kapslar) på herr Eskils och hans systerbarns lott.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna