ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pytten, von  (läst 2352 gånger)

2003-08-21, 09:54
läst 2352 gånger

Gustav Thorstensson

Jag söker anfäder till Catharina Gilikens von Pytten. Hon är av en tysk adelssläkt, inkommen i Sverige under Kon Albrecht. Är det någon som vet nåt om denna adelssläkt.

2009-12-04, 10:46
Svar #1

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Diskussionen har flyttats från Övriga Släkter till Medeltida Släkter.
 
Den eftersökta personen förekommer i en antavla här i Anbytarforum under  

2009-12-05, 11:52
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Frågan är ställd för över sex år sedan så jag vet inte hur aktuellt det kan vara nu men vi kör på ändå tycker jag.
 
Den sökta personen är uppenbarligen Katarina Gelikinsdotter van Pytten, gift med 1. Håkan Törnesson (hjorthorn) och 2. Magnus Simonsson (sköld kluven av skyskura). Kristinas far Gelikin van Pytten (sparre mellan två vippor) och hennes son Gilikin Håkansson (hjorthorn) finns båda med i Sveriges medeltida personnamn, häfte 7 sp 227 f (finns även på nätet), där namnet Gilikin (fty. Gelikin) är fullständigt redovisat dvs att alla förekomster i de av SMP:s redaktion utgivninsgåret 1981 kända källorna ska finnas med.
 
Gelikin van Pytten var som namnet antyder av tysk härkomst. Hans hustrus namn är inte känt men hon var dotter till Notholm Eggardsson (Bralstorp) [PHT 1930 s 21 f].
 
Tyvärr kan jag just nu inte i röran här hemma (renovering pågår) hitta Hans Gillingstams opublicerade ÄSF-manus om ätten Bralstorp men jag kan väl återkomma om det senare vid behov. Minns inte om det HG:s manus finns några viktiga skillnader jämfört med Bengt Hildebrands artikel i PHT 1930 (obs att PHT 1930 = årgång 31).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna