ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ragvald Mattsson Kagge  (läst 1479 gånger)

2005-12-23, 17:17
läst 1479 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ragvald Mattsson Kagge ( Kagg )
 
I Riddarhusets Stamtavlor uppges följande uppgifter om Ragvald.
 
Ovisst torde vara om han någonsin existerat, han
nämnes hos Utter, men kan icke dokumenteras. Måste varit död före 1484, då
han icke nämnes bland bröderna vid arvskiftet efter modern.
 
Så min fråga blir om det finns något som framkommit efter EÄ, som stärker att han var son av Mattias Kagge ( väpnare 1459-09-27 och var  död 1473 )  och Birgitta Germundsdotter?.
 
För han har väl existerat?.

2005-12-27, 18:52
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Benny !
 
Jovisst har det framkommit mer om Ragvald Kagge. Om du kollar i Svenska Antavlor nr 238 (nr 6 1997) sidan 280 så finner du uppifter om Ragvald, hans dotter och hans fader. Här redovisar jag min morfars mormors anfäder. Källan till Ragvald och hans släkt är Medetida kopiebrev B 19c, 239 (RA). Denna fick jag tag på med hjälp av den ytterst kunnige Torsten Berglund i Stockholm. Här framgår det tydligt att Ragvald var son till Mats Kagge och sålunda broder till Erland. Om detta går även att läsa i Det medeltida Sverige Södermanland Tören 2:1 s 138-139 som utgår från samma källa.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-12-27, 20:58
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Stefan,
 
Tack för informationen.
 
Jag ska försöka få tag i det nr av Svenska Antavlor du hänvisar till.

2005-12-28, 22:01
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Stefan Jernberg och Torsten Berglund!
En stilla undran--kan den släkt Kagge (Kagg) som ni pratar om, ha ngt att göra med den släkt som en gg fanns i Gonäs, Grangärde. Där fanns på 15-och 1600 talet en tämligen välbeställd person, Erland Algutsson, vars sonson Daniel kallade sig Kagg. Erland Algutsson som när han dog 1638, skall ha varit omkring 100 år, har uppgetts vara son till fogdetjänaren vid Östra Silvberget, St. Tuna, Algot Olofsson. Allt enligt dombok år 1483 20 Oktober. De sista uppgifterna har jag fått av annan släktforskare.
Anna-Lisa

2005-12-31, 15:34
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna-Lisa!
I det här fallet som du tar upp ligger det nog närmare till hands att anta att namnet Kagg ursprungligen är ett soldatnam eller tillnamn som givits den ovannämnda Gonäs-bon på grund av någon framträdande egenskap, än att ett samband skulle föreligga med den medeltida frälsesläkten som diskuteras under denna rubrik.  
 
Om den medeltida frälseätten Kagge från vilken adliga ätten Kagg nr 68, friherrliga ätten Kagg nr 27 och grevliga ätten Kagg nr 18 utgår, se Elgenstierna, bd 4, s. 80ff.  
 
Kagg/Kagge är ett till- eller öknamn som inte är unikt och som förekommer hos olika namnbärare redan på medeltiden, utan att släktsamband föreligger. I sin grundbetydelse beskriver ordet något som är välvt eller klumpigt och det användes som beteckning på en 'liten trätunna' t ex i sammansättningen 'vinkagge', men ordet betecknar också en stor och tjock mage och förekommer i den betydelsen som öknamn (se Svenska akademiens ordbok, substantivet kagge).
 
Vad beträffar dombrevet från 20 okt 1483 (RAp, tryckt i DDal 889) som omnämns av Anna-Lisa i samband med fogdetjänaren Algot Olofsson i Öster Silvberg (nuv. Silvbergs socken), Dalarna, så är det ett fastebrev där Algot Jönsson och Gustav Jönsson i Risshyttan står som säljare av en från Stensjön i Silvberg utrinnande ström (alltså en plats för kvarn, hammare eller hytta etc) till borgmästaren Per Jåpsson i Västerås.  
 
Släktforskaren Karl-Erik Olsson har i Västerbergslagens släktforskares medlemstidning Släktforskaren nr 74/2000 framfört hypotesen att denne Algot Jönsson var farfar till ovannämnde fogdetjänare Algot Olofsson i Silvberg. Vidare har han föreslagit att Algot Olofsson var far till nybyggaren Erland Algotsson (död 1638) i Gonäs, Grangärde, men det senare antagandet är enbart grundat på Erlands patronymikon och inga andra indicier för det hypotetiska släktskapet presenteras i artikeln, varför det måste betraktas som svagt, om än intressant.      
 
För övrigt kan jag inte finna att Daniel Larsson (1603-1668) i Gonäs använde tillnamnet Kagg. Förste namnbäraren i denna släkt var väl hans son Lars Danielsson Kagg (1651-1716) i Gonäs vars son Johan Larsson Kagg (1684-1738) var soldat i Gonäs. Vidare förefaller Daniel Larsson ha varit dotterson till Erland Algotsson i Gonäs att döma av en domboksnotis vid Grangärde ting 1659 22/6.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna