ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Djulö och Geet-släkten  (läst 1672 gånger)

2006-01-14, 23:35
läst 1672 gånger

Charlotte Martinsson

Stora Djulös gårdshistoria kan följas ända ner i medeltiden. Den 22 februari 1334 kom gården genom ett markbyte med Vårfruberga kloster på Fogdön, styrt av abedissan Kunigunda, i riddaren och riksrådet Sigge Magnussons ägo.
Flera berömda män och kvinnor satt sedan som innehavare av Stora Djulö. En var Josua Pedersen Pinnauer, som dog 1534...  
 
Hej.
Det här fann jag på:
http://hem.passagen.se/hand10/stora_djulo.htm
 
Är det någon som vet om den ovannämde Pinnauer är densamme som Josef Pedersson, gift med Ingrid Jönsdotter Geet?
 
Var kan man få mer information om dessa två?
 
Tack på förhand.
 
Mvh Charlotte

2006-01-15, 01:12
Svar #1

Kalle Thorsberg (Kth)

Hej Charlotte,
Man skall bör ta uppgifter från nätet med en nypa salt. Pinnauer kanske skall kanske vara Pinnow, som är en helt annan ätt.
Josef Pedersson (Djulaätten, svinhuvud) är så vitt jag vet född före 1481 och dog 1528, alltså  inte 1534.
Om honom kan man b la läsa i Biskop Brasks släktbok, s 25 och 160, Personhistorisk Tidskrift 1957, s 137. Almquist Herrgårdarna, s 123 och Raneke  Sveriges medeltida vapen, s 321.
Vet - delvis dåliga hänvisningar, men är inte hemma så exakt info är svår att ge.
Om Ingrid Jönsdotter finns info i Brasks släktbok, s 30.
K

2006-01-15, 12:35
Svar #2

Charlotte Martinsson

Hej
 
Tack för din hjälp. Jag skall ta del av denna litteratur du hänvisade till.
 
Jag vet att nätet är full med oriktiga uppgifter. Därför känns det bra att Rötter finns, en plats där man kan få svar på sina funderingar av hjälpsamma forskare.
 
Mvh Charlotte

2012-05-15, 00:50
Svar #3

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Kalle:
 
Är Josef Pedersson av ätten Svinhufvud? I så fall har jag avlägsen släkt som ägt Stora Djulö? Jag har ju vuxit upp i närheten av det stället.

2012-09-28, 09:16
Svar #4

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Jag vill gärna få svar på min fråga här ovan.

2012-10-02, 20:57
Svar #5

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
Det tror jag han är.
Nedan finner Du litteratur i vilka Du kan söka, dessutom har ortens hembygdsförening gjort arbeten om gården som ger Dig mycken information.
 
Levnadsbeskrivning:  
Känd 1499'
Deras ättlingar kallades sedan ”Djula-ätter” '
Kallades även Josef Pedersson Pinnauer.''  
Var fogde på Stockholms och Åbo slott. Avgick som slottsfogde i Åbo straxt före 1515.''''
 
 
 
Utdrag:
' Släktforskarnas årsbok 2000, sid 126
'' Släktbok, LES/10288 Fittinghoff
'''Herrgårdar i Sverige under reformationstiden, sid 123
'''' Personhistorisk tidskrift 1970, sid 135
Hälsningar
 
Leif S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna